سلامت نیوز :معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: از سال آینده به منظور كنترل بیماری‌های غیرواگیر از سیستم شبكه بهره‌برداری‌های لازم به عمل می‌آید.

به گزارش ایسنا، دكتر علیرضا مصداقی‌نیا در همایش كشوری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به وضعیت كشوری بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر بروز آنها، گفت: گسترش مباحث سلامتی به شهرها از مشكلات زیادی برخوردار است. بر همین اساس است كه برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در شهرها و همچنین روستاها به عنوان اولویت كاری وزارت بهداشت مطرح است. بر این اساس باید همانطور كه بیماری‌های واگیر در كشور كنترل شد برای كنترل بیماری‌های غیرواگیر نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی خاطرنشان كرد: در مقایسه بیماری‌های غیرواگیر در ایران با منطقه امرو باید گفت كه ایران نسبت به منطقه امرو از نظر بیماری‌های واگیر در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. اما در مورد بیماری‌های غیرواگیر جایگاه چندان مناسبی نداریم.

وی افزود: به عنوان مثال در زمینه تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن و آمار بروز سالانه سرطان‌ها جایگاه خوبی نداریم؛ به طوری كه موارد بروز سرطان سالانه افزایش چشمگیری دارد. اهمیت بیماری‌های ژنتیكی نیز بر كسی پوشیده نیست. در این زمینه از هر هزار تولد در ایران 40 تولد با مسائل ژنتیكی و مادرزادی روبروست كه از این 40 تولد نیز30 تولد مربوط به ناهنجاری‌های ماژور است.

مصداقی‌ نیا با تاكید بر لزوم اصلاح شیوه زندگی به منظور پیشگیری از عوامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر افزود: بیماری دیابت نیز چه در روستاها و چه در شهرها رو به افزایش است. هر چند كه در جمعیت روستایی شدت بیماری دیابت كمتر از جمعیت شهری است. اختلال تحمل گلوكز در كشور نیز بسیار مورد توجه است. این موضوع در زنان بیشتر از مردان است.

وی استعمال مواد دخانی و سیگار را از جمله عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر عنوان كرد و گفت: استعمال دخانیات در ایران چندان از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ به طوری كه حدود 11 درصد جمعیت 19 تا 64 ساله كشور سیگار مصرف می‌كنند. در این زمینه باید فرهنگ سازی‌های لازم از سوی ارگان‌های مختلف و از جمله رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما صورت گیرد.

مصداقی نیا با تاكید بر نقش مصرف میوه و سبزی در كنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر گفت: این در حالی است كه مصرف میوه و سبزی در كشور بسیار پایین است. هرچند مصرف سبزی طی سال‌های مختلف از شیب افزایشی ملایمی برخوردار بوده است اما مصرف میوه رو به كاهش است. از طرف دیگر بی‌تحركی نیز به عنوان یك عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت، حدود 23 درصد جمعیت 15 تا 44 ساله كشور حداقل سه عامل از عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر را دارا هستند. همچنین 53 درصد افراد 45 تا 65 ساله كشور حداقل سه عامل از عوامل خطر این بیماری‌ها را داراند.


وی با تاكید بر لزوم پیشگیری اولیه برای كاهش مواجهه با عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و مراقبت و ارزیابی این عوامل خطر به عنوان اجزای اصلی استراتژی جهان برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر ادامه داد: به دلیل اهمیت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر پیگیری این عوامل در سال جاری در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته‌ است. به این منظور شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سال جاری به خوبی فعال شده است و طبق آخرین مصوبه شورای عالی سلامت تعیین 52 شاخص مشخص كننده عوامل اجتماعی موثر بر سلامت به تصویب رسیده است. دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور نیز در این زمینه وظیفه مهمی بر عهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha