سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 25035
سلامت نیوز :رییس اداره سرطان مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت سرطان پروستات را از جمله سرطان‌های شایع در مردان كشور عنوان كرد و از اقدامات در دست انجام برای پیشگیری و تشخیص زودرس این سرطان خبر داد.

دكتر رشید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به منظور تشخیص زودرس سرطان پروستات در كشور لازم است كه سطح PSA (اندازه‌گیری تستی در خون كه نشان دهنده آنتی ژن پروستات است) در مردان كشور مشخص شود؛ چرا كه PSA ماركری است برای تشخیص زودرس سرطان پروستات و در سرطان پروستات سطح PSA افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این موضوع كه چه حدی از PSA برای كشور مناسب است، مشخص نیست. برای تعیین سطح PSA در كشور دو استان تهران و قزوین مورد مطالعه قرار گرفتند.

رمضانی ادامه داد: بررسی سطح PSA در استان تهران كامل و اطلاعات مربوط به آن پردازش شده است. این موضوع در استان قزوین نیز استارت خورده و زمانی كه نتایج آن به پایان برسد، جمع بندی‌های لازم انجام و اعلام می‌شود تا پس از آن بتوانیم راه مبارزه با سرطان پروستات را در پیش بگیریم.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: سرطان پروستات جزو سرطان‌های شایع كشور است و به طور نسبی می‌توان با سطح PSA و معاینه فیزیكی برای تشخیص زودرس آن اقدام كرد.

وی علامت مشخصه سرطان پروستات را تغییر در ادرار عنوان كرد و گفت: همه مردان پروستات دارند. پروستات مردان از چهل سالگی بزرگ می‌شود و برخی از این موارد می‌تواند سرطانی شود. متاسفانه سرطان پروستات در كشور جزو سرطان‌های شایع مردان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha