بعد از مدیریت خانم معصومه ابتکار در سازمان محیط‌زیست که با انتقادات بسیاری همراه بود، در‌حال‌حاضر آقای عیسی کلانتری به‌عنوان رییس سازمان محیط‌زیست جانشین او شده که اظهارات جنجالی‌ای را تا به امروز ابراز داشته و موجب انتقاد بسیاری از فعالان محیط‌زیست شده است.

حبس نفس به سبک کلانتری

سلامت نیوز:بعد از مدیریت خانم معصومه ابتکار در سازمان محیط‌زیست که با انتقادات بسیاری همراه بود، در‌حال‌حاضر آقای عیسی کلانتری به‌عنوان رییس سازمان محیط‌زیست جانشین او شده که اظهارات جنجالی‌ای را تا به امروز ابراز داشته و موجب انتقاد بسیاری از فعالان محیط‌زیست شده است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،روند پرحاشیه‌ای که از مدیریت ابتکار در سازمان محیط‌زیست کشور شروع شده و حال به کلانتری رسیده است که با توجه به وضعیت خطیر و حساس زیست‌بوم کشورمان بسیاری را نگران کرده است.


کلانتری بعد از بازدید کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز گفته است: «ریزگردهایی که اکنون وارد کشور می‌شوند، منشأ خارجی دارند و گردوغبارهایی با منشأ داخلی خوزستان در اواخر پاییز و زمستان فعال می‌شوند. خوشبختانه امسال حدود 400‌میلیارد تومان بودجه برای مقابله با گردوغبار خوزستان پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه استاندار خوزستان داوطلب این کار بوده، اختیارات به استاندار داده شده است.»

200‌هزار هکتار منشأ آلودگی
او اضافه کرده است: «از دو سال پیش موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع مطالعاتی در زمینه مهار گرد و غبار و کانون‌های ریزگرد آغاز کرده است که باید تا پایان تابستان این مطالعات جمع‌بندی شوند تا عملیات اجرایی از شهریورماه مجدداً آغاز شود زیرا عملیات اجرایی بدون مطالعه ممکن است نتیجه عکس بدهد و منابع مالی هدر برود و نتیجه مثبت نیز گرفته نشود. در خوزستان با همت مسوولان سازمان‌های مختلف و هماهنگی استاندار خوزستان و با بودجه 100‌میلیون دلاری که امسال در این‌باره تخصیص داده شده است، عملیات اجرایی مهار گرد‌و‌غبار آغاز خواهد شد اما مردم خوزستان باید بدانند که ریزگردها ظرف یک یا دو سال مهار نمی‌شوند و باید حداقل طی 6 تا 7 سال حدود 200‌هزار هکتار منشأ آلودگی مهار شود.»


او با بیان اینکه اکنون منابع مالی برای مهار گرد‌و‌غبار در اختیار استاندار خوزستان است، ادامه داد: «در حال حاضر استانداری خوزستان منتظر نتایج مطالعات است تا کار اجرایی را انجام دهد. امیدواریم طی یک برنامه منظم و در حدود پنج سال بتوانیم ریشه‌های گرد و غبار منشأ داخلی را مهار کنیم اما مهار گرد و غبار خارجی نیاز به هماهنگی زیادی دارد. برای مهار گرد و غباری که از سمت جنوب غرب می‌آید امکاناتی در دست نیست اما امیدواریم با تحکیم دولت‌ها گرد و غباری که از سمت کشورهای سوریه و عراق می‌آیند، مهار شود. سال گذشته کشور عراق در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است و حدود  150‌هزار هکتار تالاب‌های خشک‌شده را آبگیری کرد و منشأ آلودگی کمتر شد اما هنوز جای کار زیادی برای مهار گرد و غبار وجود دارد.»

یوزپلنگ و آب‌حیات!
دوستداران محیط‌زیست در روز ملی یوزپلنگ موضوعاتی درباره به خطر افتادن زیستگاه این‌گونه مطرح کردند، اما کلانتری در برابر این دغدغه با تاکید بر اینکه نباید موضوع آب را قربانی سایر موضوعات کنیم، گفته بود: «نباید موضوع مهم و اساسی آب را قربانی یوزپلنگ کنیم، اگرچه حفظ این گونه اهمیت بسیاری دارد اما ‌موضوع آب برای کشور تهدید بود.»
کلانتری این دوقطبی را نیز در برابر محصولات تراریخته نیز تکرار کرده است. او در این زمینه گفته بود:‌ «اهمیت تراریخته در کنار آب بسیار جزئی است بنابراین نباید موضوع اصلی را قربانی موضوعات فرعی کنیم.» 


او خود را طرفدار محصولات تراریخته نشان داد و در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد در مورد تولید محصولات تراریخته و انجام ارزیابی‌های مربوط به این محصولات اضافه کرد: «وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی یزد مأموریت تحقیق و بررسی در این زمینه را داده بود که در مورد سلامت برنج تراریخته اظهارنظر کند. بعد از سه‌سال‌و‌نیم بررسی و ارزیابی، چهارشنبه هفته گذشته رسماً نتایج این بررسی‌ها اعلام شد. براساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، برنج تراریخته از نظر سلامت مشکلی ندارد.»

هرچه دلم بخواهد انجام می‌دهم
درگیری کلانتری هم با آدم‌ها و هم با موضوعاتی که در حیطه کاری‌اش وجود دارد، جزء اتفاقات معمول رفتار این معاون رییس‌جمهوری محسوب می‌شود، خیلی‌ها از مردم در شهرهای مختلف به‌علت تصمیم نادرست سازمان محیط‌زیست دچار آسیب شدند اما هیچ مشکلی نتوانست موضع این مدیر را تغییر دهد.

درگیری وی با عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان و لحن نامناسب وی نشان داد نوع مدیریت وی نیازمند بازنگری است.
آقای قاسم ساعدی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان، در تشریح بحث با رییس سازمان محیط‌زیست گفته بود: «کلانتری در یک اقدام غیرمترقبه طی نامه‌ای محرمانه خطاب به جهانگیری اعلام داشت که خوزستان دارای 
یک میلیارد و 100‌میلیون متر مکعب آب اضافه است که قابلیت اجرایی دارد. ریزگردها به‌عنوان یک چالش در خوزستان نفس مردم را در این استان گرفته است تا حدی که مقام معظم رهبری سال گذشته به این موضوع ورود مستقیم داشتند و دستوراتی را هم دادند و شخص رییس‌جمهوری جلسه‌ای را با مجمع نمایندگان این استان برای رفع مشکلات داشت و مصوبات خوبی هم در هیات دولت تصویب شد اما متاسفانه هیچکدام عملیاتی نشدند.»

 

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تاکید کرد: «کلانتری غیرعالمانه و بدون در نظر گرفتن شرایط خوزستان و چالش‌هایی که حتی دیگر استان‌های همجوار خوزستان را تهدید می‌کند این دستور و نامه را ارائه کرده که بدترین نامه و مجوز است. او یا تخصص این موضوع را ندارد یا آنکه پشت پرده موضوعات سیاسی وجود دارد و می‌خواهند با جابه‌جایی آب خوزستان پنج میلیون نفر را زیر گرد‌و‌غبار خفه کنند. کلانتری در پاسخ به اعتراض ما اعلام کرد که هرچه دلم بخواهد انجام می‌دهم.»

هاشمی: به شیوه محیط‌بانان عمل کنید!
در جریان جلسه هفدهم شورای شهر تهران، محسن هاشمی پیشنهاد عجیبی به رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست داد، پیشنهادی در رابطه با معضل آلودگی هوای شهر تهران به بیان نکاتی انتقادی پرداخت و گفت: «انتقادها و حرف‌های اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص معضل آلودگی هوا و سایر مسائل زیست‌محیطی، حاکی از درد و دل فراوان آن‌ها در این حوزه است. منظور اعضای شورای شهر این است که شما هم به شیوه محیط‌بانان عمل کنید و به سمت کشته شدن پیش بروید.»


در دوران ابتکار منتقدان محیط‌زیست نقدهای بسیار جدی‌ به عملکرد وی داشتند و معتقد بودند روش‌های مدیریتی او محیط‌زیست را با خطر مواجه خواهد کرد، پس از آنکه ابتکار به سراغ پست دیگری رفت، کلانتری جایگزین ابتکار شد و جای پای وی گذاشت. خوزستان نزدیک به یک دهه است که با گردو‌غبار درگیر است اما در این مدت هیچ کاری برای بهبود وضعیت این شهر صورت نگرفت، حالا هم زمان بعدی برای رفع مشکل شاید پنج‌سال 
دیگر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha