در این مطالعات مشخص شد زوج‌های مسن‌تر نسبت به جوان‌ترها رضایت کم‌تری از زندگی دارند و هم‌چنین سرعت کاهش شادی و رضایت در بین زنان در جامعه سریع‌تر از مردان است.

چه کسانی شادترند؟جوان، متاهل، بدون فرزند
سلامت نیوز :افراد جوان، متاهل و بدون فرزند شادترین افراد در جامعه هستند.
در مطالعاتی که توسط شورای تحقیقات اجتماعی و اقتصادی و با حمایت دولت انگلستان انجام شده است نزدیک به 48.9 میلیون پوند برای بررسی اوضاع جامعه صرف شد. در این مطالعات مشخص شد زوج‌های مسن‌تر نسبت به جوان‌ترها رضایت کم‌تری از زندگی دارند و هم‌چنین سرعت کاهش شادی و رضایت در بین زنان در جامعه سریع‌تر از مردان است.
محققان کشف کردند زوج‌هایی که برای مدت کم‌تر از 5 سال در کنار یکدیگر بودند با احتمال بیش‌تری نسبت به زوج‌هایی که مدت طولانی‌تری با یکدیگر ارتباط داشتند احساس شادی در زندگی خود می‌کردند.
در این تحقیقات قرار است زندگی 40 هزار خانوار در طول 20 سال آینده به دقت تحت نظر قرار گرفته شود تا میزان دانش محققان از زندگی و تجربیات مردم در زندگیشان افزایش پیدا کند. تا کنون این تحقیقات نشان داده است که افراد متاهل به طور کلی شادتر از همتایان خود هستند که ازدواج نکرده‌اند.
در خانواده‌هایی که هم زن و شوهر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند احساس پیشرفت و شادی در زندگی بیشتر است. این مطالعات در حالی صورت می‌گیرد که کشور انگلستان در حال پشت سر گذاشتن سخت‌ترین بحران اقتصادی 60 سال گذشته است.
این در حالی است که داشتن فرزند می‌تواند تا حد زیادی روی شادی زوج‌ها تاثیر بگذارد. محققان متوجه شدند زوج‌هایی که دارای کودکان پیش دبستانی هستند بیش‌ترین نارضایتی را از زندگی خود دارند، اما پس از مدتی که فرزند آن‌ها بزرگ‌تر و مستقل‌تر می‌شود این حالت روند عکس به خود می‌گیرد.
بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، بیکاری نیز تاثیر منفی قابل توجهی روی میزان رضایت از زندگی خصوصا روی مردان دارد. البته میزان درآمد تاثیر بیش‌تری روی زنان دارد و اهمیت این موضوع برای آن‌ها بسیار بیش‌تر از مردان است.
از مجموع هزار و 268 زوج جوانی که در این مطالعات شرکت داشتند نزدیک به 60 درصد خود را کاملا از زندگی مشترک راضی می‌دانستند.
البته فاکتورهای دیگر هم می‌تواند روی شادی افراد تاثیر داشته است. برای مثال کودکانی که در کنار پدر یا مادرشان که طلاق گرفته است زندگی می‌کنند رضایت کم‌تری از زندگی دارند. حتی داشتن خواهر و برادر هم می‌تواند احساس رضایت را کاهش دهد. هرچه قدر تعداد بچه‌هایی که در یک خانه زندگی می‌کنند کم‌تر باشد و خواهر و برادرها مجبور شوند فضای کم‌تری را بایکدیگر به اشتراک بگذارند میزان رضایت از زندگی بیش‌تر می‌شود.
دانشمندان چندی پیش در تحقیقات خود متوجه شدند تک‌فرزندها شادترند، موفقیت‌های بیش‌تری کسب می‌کنند و در زندگی خود کم‌تر دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند.
این یافته‌ها هم‌چنین نشان می‌دهد هر چه تعداد فرزندان کم‌تر باشد تعداد زد و خوردها و درگیری‌ها بین آن‌ها کم‌تر است. از مجموع کودکانی که در این مطالعات شرکت داشتند، نزدیک به 31 درصد از کودکان اعلام کردند مرتبا توسط برادر یا خواهر خود مورد ضرب و شتم واقع شده‌اند یا دیگر خشونت‌ها را تجربه کرده‌اند.
در این مطالعات برای اولین بار، زندگی 100 هزار نفر در 40 هزار خانواده مورد بررسی قرار گرفت تا محققان به بهترین شکل بتوانند تاثیر تعداد برادران و خواهران را روی یکدیگر بسنجند.
دانشمندان با بررسی خانواده‌ها در کشورهایی مانند ایتالیا و آمریکا و انگلستان متوجه شدند تقریبا 54 درصد از خواهر و برادرهای انگلیسی با یکدیگر درگیر می‌شوند و حتی به یکدیگر آزار می‌رسانند.
تقریبا یک ششم خانواده‌های انگلیسی در فقر زندگی می‌کنند و احتمال بودن خانواده‌های بازنشسته و دارای فرزند برای قرار گرفتن در این دسته بیش‌تر از دیگران است.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha