رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری بیان کرد: تمامی سنگ‌های بیش از هشت میلی‌متر نیاز به سنگ‌شکن دارند، البته سنگ‌های سیستین و اسید اوریکی نسبت به سنگ‌‌شکن مقاوم هستند.

موارد استفاده از سنگ‌شکن برای درمان سنگ‌های کلیه

سلامت نیوز:رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری بیان کرد: تمامی سنگ‌های بیش از هشت میلی‌متر نیاز به سنگ‌شکن دارند، البته سنگ‌های سیستین و اسید اوریکی نسبت به سنگ‌‌شکن مقاوم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،عباس بصیری  با بیان اینکه تمامی سنگ‌های کلیه نیاز به سنگ‌‌شکن دارند، گفت: تمامی انواع سنگ‌های کلیه را می‌توان به کمک سنگ‌‌شکن از بین برد البته سنگ‌های سیستین و اسید اوریکی نسبت به سنگ‌شکن مقاوم هستند و این روش پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

وی افزود: زمانی‌که بیماری با عارضه سنگ کلیه به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، پزشک برای تشخیص نوع سنگ، سونوگرافی و یا سی‌تی‌اسکن تجویز می‌کند و در نهایت بر اساس نتایج آزمایش‌های تجویز شده نوع سنگ را شناسایی و راه‌حل مناسب را انتخاب می‌کند. برای مثال پزشکان به راحتی بر اساس نتایج سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن سنگ‌های سیستین و اسید اوریکی را شناسایی و از انجام سنگ‌‌شکن خودداری می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری ادامه داد: علاوه بر این پزشکان با بررسی سابقه بیمار می‌توانند به نوع سنگ کلیه پی ببرند برای مثال افرادی که در گذشته دچار سنگ‌های سیستین و اسید اوریکی شده بودند مجدد به این نوع سنگ گرفتار می‌شوند.

بصیری با تاکید براینکه علاوه بر نوع، اندازه سنگ نیز در انجام سنگ شکن موثر است، خاطرنشان کرد: اگر اندازه سنگ صفر تا پنج میلی‌متر باشد به احتمال 80 درصد خودبه‌خود دفع می‌شود به گونه‌ای که حتی گاهی فرد متوجه دفع سنگ کلیه نمی‌شود. البته این مساله به محل قرارگیری سنگ نیز بستگی دارد برای مثال اگر سنگ در قسمت پایین کلیه باشد به احتمال 30 درصد دفع، 30 درصد بزرگ و 30 درصد علامت‌دار می‌شود اما اگر سنگ در قسمت بالای کلیه باشد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ادرار خودبه‌خود دفع می‌شود.

این جراح کلیه یادآور شد: اگر اندازه سنگ پنج تا هفت میلی متر باشد به احتمال 40 درصد سنگ به صورت خود‌به‌خود دفع می‌شود، اما اگر اندازه سنگ بیش از هشت میلی‌متر باشد احتمال دفع کاهش می‌یابد و نیاز به سنگ‌‌شکن وجود دارد.

وی افزود: هم‌چنین اگر اندازه سنگ بالای یک سانتی‌متر باشد احتمال دفع به صورت خود‌به‌خودی به شدت کاهش می‌یابد و حتما نیاز به انجام سنگ‌‌شکن وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: سنگ‌های بیش از یک سانتی‌متر در برابر سنگ‌ شکن نیز مقاوم هستند و ضروری است جراحی انجام شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha