«کوچکه ره ش» کوه زیبا و ماندگار در تاریخ اذهان مردم شهر سنندج، این روزها زیر چنگال بیل مکانیکی و لاستیک‌های تخریبگر لودرهای سنگین رفته است که این رفتار موجب نارضایتی و اعتراض مدافعان زیست محیطی شد.

سنگ سیاه را سیاه نکنید

سلامت نیوز: «کوچکه ره ش» کوه زیبا و ماندگار در تاریخ اذهان مردم شهر سنندج، این روزها زیر چنگال بیل مکانیکی و لاستیک‌های تخریبگر لودرهای سنگین رفته است که این رفتار موجب نارضایتی و اعتراض مدافعان زیست محیطی شد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،هواداران زیست محیطی با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی خواهان سد کردن چرخش چرخ های تخریبگر ساخت وساز در محدوده کوچکه ره ش شده‌اند و این کوه را نمادی از خاطره روحی و معنوی مردم این دیار می‌دانند. فرماندار سنندج که همیشه یکی از مدافعان حفظ تپه‌ها تاریخی در سنندج و کردستان بوده است، در تماس تلفنی به شهروندان کردستانی اطمینان داد که جلوی هرگونه عملیات ساخت و ساز در محدوده کوچکه‌ره ش گرفته می‌شود.ابراهیم زارعی، باستان شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان ؛ احداث پارک علم و فناوری را برای توسعه کردستان ضرورت می‌داند؛ اما معتقد است که این زمین پیش بینی شده برای عملیات ساخت و ساز باعث تخریب تپه یا کوه تاریخی سنگ‌سیاه می‌شود.

او تصریح کرد: ما مدافع حفظ کوه زیبای سنگ‌سیاه که سال‌های متمادی مردم شهر سنندج با آن خاطره دارند، هستیم و برای پارک علم و فناوری نیز زمینی در محدوده‌ای دیگر پیش بینی می‌کنیم.این دکتری باستان شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان، صیانت از تپه‌های طبیعی سنندج را از اولویت برنامه‌های دولت در کردستان عنوان کرد و افزود: در کشورهای توسعه یافته از تپه‌های مصنوع برای زیبایی شهری استفاده می‌کنند. ما در کردستان تپه‌ها را به صورت طبیعی داریم و باید در فرآیند توسعه شهری با اتخاذ تصمیم گیرهای درست و کارشناسی حفظ تپه‌ها را در اولویت قرار دهیم.

فرماندار سنندج وعده داد که به‌زودی کوچکه ره‌ش به فضای پارک جنگی با کاشت گونه‌های درخت بلوط جنگلی متناسب با آب و هوای کردستان تبدیل می‌شود. معاون عمرانی استاندار کردستان نیز در گفت‌وگو با «قانون»، حفظ فضای طبیعی تپه‌های سنندج را از اولویت برنامه‌های معاون عمرانی دانست و گزارش داد که برای حفظ کوچکه‌ره ش با مسئولان دستگاه‌های مربوطه جلسه گذاشته و تصمیم‌های کارشناسی ابلاغ شده است.امیر قادری، امنیت روانی شهروندان را مهم می‌داند و معتقد است که توسعه در کردستان مبنای علمی و عقلانی دارد. او از همراهی و خرد جمعی مدیران دستگاه‌های اجرایی در فرآیند توسعه به ویژه استاندار دلسوز با تفکر اقتصاد محوری قدردانی کرد و از اینکه حوزه عمرانی همدل و هم‌رأی، برنامه‌های توسعه را اجرایی می‌کند خرسند است.

سپید سنگ

محمد حسین رجبی، فرمانده سپاه بیت المقدس استان کردستان نیز در اردیبهشت سال 95 در گفت و گو با رسانه‌ها به دلیل خاطره شهادت سه سفیر بیداری برادران نمکی از اهمیت كوچكه ره‌ش سخن گفته و تاكید كرده است به احترام این سه شهید، سنگ سیاه را سنگ سپید بنامیم.سفیر ایران در ویتنام و كامبوج نیز در جلسه تكریم و معارفه مدیركل اطلاعات استان كردستان، كوچكه ره‌ش را نماد مقاومت در كردستان توصیف كرد. محمدصالح ادیبی به مثله كردن شمار زیادی از نخبگان بی گناه كرد از جمله برادران نمكی در این كوه اشاره كرد كه این نشان می‌دهد كه كوچكه ره‌ش آغشته به خون پاک شهداست و باید از آن پاسداری و صیانت شود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج نیز از عملیات ساخت و ساز، حصار کشی و احداث راه دسترسی در محدوده کوچکه ره ش عصبانی است و با لحنی انتقادآمیز به «قانون» گفت: این کوه زیبا نماد و هویت بخشی نوستالژی مردم شهر اردلان‌نشین سنندج یا سنه دژ جاودانه در تاریخ است.مجید شاه ویسی، نقش کوچکه‌ره‌ش را مانند آبیدر در جاذبه های گردشگری- تفرجگاهی مهم عنوان کرد و حفظ و صیانت از این موهبت الهی و سرمایه ملی را رسالت تمام مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه برشمرد.او با اعلام اینکه کمیسیون عمران شورای شهر سنندج، مخالف صدور هرگونه عملیات ساخت و ساز و مستحدثات در این محدوده است تاکید کرد: ما در پارلمان محلی شورا نمی توانیم در مقابل تخریب استخوان‌بندی کالبدی شهر بی تفاوت باشیم.

پارك را در كوچكه‌ره‌ش نسازید

مدیر عامل جمعیت کردستان سبز گفت: واگذاری 15 هکتار از اراضی «کوچکه ره‌ش» به پارک علم و فناوری و اقدام به ساخت وساز در این مکان با نارضایتی شدید نهادهای مدنی و شهروندان سنندجی مواجه است واین فرآیند تخریبی در بیانه‌ای به مسئولان ابلاغ شده است.

فرخ لقا معتمد وزیری، فعال محیط زیست گفت: برررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیران سابق كردستان با هدف اجرای طرح «شهر دانش» 500 هکتار از اراضی «کوچکه‌‌ره‌ش »را بذل و بخشش می‌کنند که بعد از چکش کاری درون‌سیستمی سرانجام با اختصاص 15 هکتار از این اراضی برای ساخت پارک علم و فناوری موافقت و تصویب می‌شود.

این فعال زیست محیطی و عضو دور اول شورای اسلامی شهر سنندج، از این اقدام و تصمیم مسئولان وقت گله مند و معتقد است که کوچکه ره ش با خاطرات تاریخی مردم این شهرگره خورده است و تخریب فضای طبیعی زیست محیطی این کوه زیبا در هیچ منطق و استدلال توسعه ایی نمی‌گنجد.معتمد وزیری از نگرش عالمانه و علم‌گرایانه توسعه‌ایی مدیران مدافع قدردانی کرد و به صراحت گفت: جمعیت کردستان سبز مخالف توسعه و احداث پارک علم و فناوری در شهر سنندج نیست؛ اما مبنای توسعه علمی باید کارشناسی با پیوست‌های حفظ میراث فرهنگی باشد.

او رسالت پارک علم وفناوری را محافظت از داشته‌های انسانی، اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و از اینکه با هدف کوی دانش و پارک علم و فناوری این رسالت در مهم‌ترین جاذبه گردشگری سنندج نادیده گرفته می‌شود، تاسف خورد. به گزارش این مدافع زیست محیطی در اجرای این طرح به اظهارات کارشناسی و مخالفت‌های شورای شهر توجهی نشده است و تک بعدی نگری و سلیقه‌گرایی فردی حاکم بر این فرآیند بوده است.

اوتصریح كرد: در اجرای این پروژه به «پیوست اجتماعی» که مشمول پیش بینی و بازخورد آثار منفی و اجتماعی اجرای آن است، توجهی نشده است.به گفته معتمد وزیری اجرای این پروژه مهم در محدوده کوچکه ره ش منوط به طرح و مصوبه شورای عالی معماری است که این فرآیند نیز انجام نشده است. او تصریح کرد: طبق طرح تفصیلی «تدبیر شهر» شمالی‌ترین اراضی داخل محدوده‌ قانونی شهر سنندج دارای کاربری آموزش عالی بوده و این پرسش در ذهن مردم ایجاد شده است که با وجود چنین مصوبه‌ای چرا باید در کوچکه ره ش این امر مورد تایید قرارگیرد؟ او به طور شفاف گفت: پرسشی که هم‌اکنون در اذهان مردم مطرح است این است که برای اجرای این پروژه نقشه‌ای وجود دارد یا نه؟ که ما و مردم در تاریکی مطلق هستیم.

او افزود: اگر فرض را بر تدوین و طراحی نقشه هم بگذاریم پیوست اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آن کجاست که علی‌رغم جلسات متعدد با بانیان امر نشانی از این موارد ارائه نشده است.اواز سنندج به عنوان شهر هزار تپه یاد کرد و افزود: دکتر بختیار بهرامی، مهندس فرهاد لشکری و شاهو کشاورزی سال‌هاست برای ثبت این عنوان در راه و شهرسازی تلاش می‌کنند که این نشانه خوبی برای صیانت از تپه‌های زیبای سنندج است.کوچکه ره ش دارای وسعتی به مساحت 558 هکتار با ارتفاع یک هزار و 751 متر از سطح دریا در شهر سنندج است که در اختیار منابع طبیعی و قسمتی نیز جزو موقوفات اداره اوقاف و در کل از اراضی ملی کشور محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha