سلامت نیوز : با اینکه در دنیا پیشرفت های خوبی در صنعت صورت گرفته ولی این امر باعث افزایش شیوع بیماری های غیر واگیر شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر صدری زاده رئیس انجمن علمی بهداشت ایران امروز 10 اسفند در همایش کشوری پیشگیری از بیماری های غیر واگیر افزود: در حال حاضر نیمی از عوامل خطر بیماری های غیر واگیر مربوط به سن، جنس و ژن است و نیم دیگر آن مربوط به عوامل خطر همچون شیوه زندگی و عادات غذایی نامناسب، استعمال دخانیات، عدم تحرک و فعالیت و مصرف الکل است.

وی با بیان اینکه در سال 2002 هیئت سازمان جهانی بهداشت بیماری هایی همچون بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن انسداد ریه را چهار اولویت بیماری های غیر واگیر اعلام کردند،گفت: عواملی همچون چاقی، پرفشاری خون، هایپولیپیومی و عدم تحمل گلوکز از عوامل مهم بروز این چهار نوع بیماری هستند که این موارد نگرانی تمام سیاست گذاران بخش سلامت در تمام دنیا هستند.

صدری زاده با اشاره به اینکه زندگی جدید باعث بروز تشدید بیماری های غیر واگیر شده اند، ادامه داد: عواملی همچون پیشرفت به سوی صنعتی شدن، توسعه اقتصادی و اجتماعی، تغییر در شیوه زندگی و عادات غذایی مردم و مسئله دسترسی به عوامل خدمات، بهداشتی و درمانی در این امر دخیل هستند؛ لذا باید اقرار کرد که پیشرفت در صنعت در بسیاری از موارد خوب است ولی هر پیشرفتی زیان هایی را برای سلامت به همراه دارد.

**کاهش مرگ و میر مادران یکی از شاخص های رشد بهداشت در کشور

صدری زاده در ادامه با اشاره به اینکه تا چند سال قبل بیش از 42 درصد کودکان زیر 5 سال فوت می کردند،گفت: 80 درصد کل مرگ و میرهای کودکان زیر پنج سال مربوط به بیماری های قابل پیشگیری همچون عفونی و اسهال است که با راه اندازی سیستم مراقبت های بهداشتی این موارد مرگ و میر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: سیستم مراقبت های بهداشتی به صورت راه اندازی شبکه بهداشت و درمان در سال 64 به تصویب مجلس رسید که معادل 37 میلیون دلار بودجه برای راه اندازی شبکه در یک استان در نظر گرفته شد که در سال 84 حدود 95 درصد شهرهای تهران مجهز به خانه های بهداشت و درمان شدند و از این راه خیلی از مرگ و میرها با رعایت و آموزش یک سری از مسائل بهداشتی کاهش پیدا کرد.

رئیس انجمن علمی بهداشت ایران اضافه کرد: در طی 20 سال گذشته مرگ و میر کودکان زیر یکسال از 32 در هر هزار تولد به 27 در هر هزار تولد رسیده است. همچنین مرگ و میر مادران باردار از 90 مورد در هر 100 هزار نفر به 35 مورد در هر 100 هزار نفر رسیده است و امید به زندگی از 67 سال به 72 سال رسیده است که این عوامل نشان دهنده ارتقای شاخص های بهداشت در کشور است.

صدری زاده درخصوص اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد: این همایش با هدف ایجاد آگاهی در سطح جامعه در بین مسئولان و کارشناسان ایجاد تعهد سیاسی درخصوص بیماری های غیر واگیر، همکاری های بین بخشی برای پیدا کردن راه حل هایی به منظور کاهش بیماری های غیر واگیر و ادغام کردن مراقبت های بیماری های غیر واگیر در نظام عمومی کشور است.

*شیوع دیابت در شهرها بیشتر از روستاها است

دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه افزود: در حال حاضر وضعیت بیماری های غیر واگیر در کشور اصلا مناسب نیست؛ این در حالی است که طبق آمارها سالانه حدود 70 هزار مورد سرطان در کشور ثبت می شود که تا سال 2010 شیوع بروز سرطان از 10 درصد به 23 درصد در سال 2030 می رسد و این یک هشدار برای مسئولان سلامت کشور است که باید عوامل خطر را در این خصوص شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه 9 سرطان شایع در کشور شامل پوست، سینه، معده، کولورکتال، مثانه، خون، مری، پروتستات و ریه وجود دارد؛ عنوان کرد: حدود 60 نفر در هر 1000 تولد زنده دچار بیماری های ژنتیکی هستند. همچنین بیماری دیابت که یکی از بیماری های خاموش دنیا است شیوع آن در شهرها بیشتر از روستا است.

مصداقی نیا اظهار داشت: اختلال تحمل گلوکز در خانم ها نسبت به مردان جامعه شیوع بیشتری دارد. همچنین استعمال دخانیات در کشور وضع نامناسبی دارد و در جمعیت بین 15 تا 63 سال جامعه حدود 10 تا 11 درصد سیگار استعمال می کنند.

* افزایش بی تحرکی در جامعه بی داد می کند

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه اضافه کرد: یکی از پارامترهایی که نشان دهنده توسعه یافتگی است مصرف زیاد سبزی و میوه ها و مصرف کم غذاهای آماده است که متاسفانه در کشور ما مصرف سبزی و میوه کم و مصرف مواد غذایی افزایش پیدا کرده است؛ لذا باید توجه داشت که مصرف میوه و سبزی ها یک عامل مثبت در جلوگیری و کاهش بیماری های غیر  واگیر هستند.

وی درخصوص افزایش بی تحرکی در جامعه هشدار داد و گفت: سال به سال بی تحرکی در تمام سنین کاهش پیدا می کند و این امر یک ریسک فاکتور در شیوع بیماری های غیر واگیر است؛ بنابراین در کل وزارت بهداشت سه استراتژی همچون مراقبت و ارزشیابی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر، پیشگیری اولیه برای کاهش مواجهه با عوامل خطر و مراقبت از بیماران برای پیشگیری از عوارض را برای مقابله با بیماری های غیر واگیر اتخاذ کرده است.

*کارخانجات تولید کننده مواد غذایی سالم تسهیلات دریافت می کنند

دکتر اعتماد رئیس مرکز بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در ادامه افزود: طبق مطالعات انجام شده در مناطق مختلف تخمین زده می شود که کدام مناطق فعالیت بدنی پایینی دارند و این نتایج به تصمیم گیرندگان سلامت اعلام می شود تا تمهیدات لازم همچون فراهم کردن امکانات ورزش فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش عوامل خطر به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است،گفت:
در این همایش مسئولانی از وزارت کشور، آموزش و پرورش، دادگستری، بازرگانی حضور دارند که با مشارکت و همکاری بین سازمانی بتوانیم بیماری های غیر واگیر و ریسک فاکتورهای آنها را کاهش دهیم.

اعتماد با بیان اینکه باید فرهنگ عمومی جامعه را افزایش دهیم،تصریح کرد: نمی توان مردم را از خوردن مواد غذایی آماده، نوشابه ها و مواد مضر منع کرد و عملا نیز چنین کاری امکانپذیر نیست.

وی درخصوص افزایش کارخانه های تهیه و توزیع مواد غذایی آماده و فرآوری شده گفت: برنامه ای توسط وزارت بهداشت در حال تدوین است تا به هیئت دولت پیشنهاد شود. این برنامه از این قرار است که به کارخانه های فراوری مواد غذایی تولید کننده غذای سالم تسهیلاتی همچون معافیت از مالیات و دادن یارانه انرژی انجام شده است.همچنین جزء مصوبات برنامه پنجم توسعه است که شرکت ها و کارخانجاتی که غذای ناسالم تولید می کنند محکوم به دادن عوارض شوند و کارخانجات مواد غذایی ناسالم باید به وزارت بهداشت غرامت پرداخت کنند.

اعتماد در ادامه درخصوص کارخانجات تولید مواد غذایی ناسالم همچون نوشابه و دخانیات که باید مقداری از هزینه های خود را درخصوص عوارض این مواد به وزارت بهداشت تحویل دهند، خاطرنشان کرد: این کارخانه ها مبلغی را به وزارت بهداشت تحویل دادند که مقدار آن مشخص نشده و هنوز به صورت ساختار یافته این طرح اجرا نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha