چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 25058

در روشی پیچیده برای درمان بیماری ایدز دانشمندان با استفاده از مهندسی ژنتیك در 6 بیمار برای ایجاد سلول‌های خونی استفاده كردند كه در برابر ویروس HIV مقاوم هستند.

سلامت نیوز : در روشی پیچیده برای درمان بیماری ایدز دانشمندان با استفاده از مهندسی ژنتیك در 6 بیمار برای ایجاد سلول‌های خونی استفاده كردند كه در برابر ویروس HIV مقاوم هستند.

به گزارش فارس، هنوز بسیار زود است كه بتوانند این روش درمان را تأیید كنند اما تا اینجا نشان داده‌اند كه این روش عملی و ایمن است.

ایده اولیه این روش از مورد عجیب درمان یك بیمار مبتلا به ایدز در برلین گرفته شد كه حدود 4 سال پیش پس از دریافت سلول‌های خونی از یك اهدا كننده كه به طور طبیعی در برابر HIV ایمن بوده درمان شد. هم اكنون دانشمندان به دنبال روشی عملی برای دستیابی به ایمنی مشابهی با استفاده از سلول‌های خونی خود بیمار هستند.

دكتر جان زایا در بیان نتایجی كه حاضران در اجلاس بوستون را هیجان زده كرد گفت: برای اولین بار انسان به فكر درمان بیماری است. حتی اگر این روش منجر به درمان كامل بیماری نشود ممكن است بتواند سیستم ایمنی بدن بیماران را ترمیم كرده و بدون نیاز به دارو پیشرفت بیماری را كنترل كند.

این نخستین باری است كه دانشمندان به طور دائم یك ژن انسانی را حذف كرده و ژنهای جایگزین را به بیماران بر می گردانند. در تمام تلاشهای ژن درمان قبلی آنها در تلاش بودند تو ژنی را برای خنثی كردن فعالیت یك ژن دیگر اضافه كنند.

برخی افراد (كمتر از یك درصد سفیدپوستان و میزانی كمتر در میان سایر نژادها) فاقد ژنهای CCR5 هستند و در نتیجه به طور طبیعی در برابر ویروس این بیماری مقاومند. یكی از این افراد در سال 2007 به یك مرد آمریكایی دارای HIV كه در برلین زندگی می‌كرد خون داد و باعث ایجاد این ایده شد.

اما یافتن چنین افرادی برای هر بیمار بسیار سخت است و به همین دلیل دانشمندان به فكر افتادند تا از سلول‌های خونی خود این افراد برای از بین بردن ژن CCR5 استفاده كنند.

زایا به آسوشیتدپرس گفت كه اغراق كردن در نتایج این تحقیقات خوب نیست چرا كه بسیاری با امید و آرزوی زیاد این مسائل را دنبال می‌كنند. ما به زمان بیشتری نیاز داریم.

در این تحقیق خون 6 مرد مبتلا به HIV با طی مراحل آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفت و حدود یك چهارم سلولهای آن با موفقیت تعدیل شد. سپس فاكتورهای رشد به سلول‌ها اضافه شد و دوباره به بیمار تزریق شد. به 3 بیمار 5/2 میلیارد سلول تعدیل شده و به 3 بیمار دیگر 5 میلیارد سلول تعدیل شده تزریق شد.

3 ماه بعد هر 6 نفر آنها دارای این سلول‌های تعدیل شده اما كمتر از حد انتظار بودند. در هر 6 بیمار سلول‌های ضد HIV حدود یك سال بعد از تزریق بیشتر شدند كه این افزایش حتی در بافت‌هایی كه می‌توانند ویروس HIV را مخفی كنند نیز دیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha