در تصمیمات جدید مدیریت شهرداری تهران قرار است پست مشاور امور زنان در شهردرای مناطق حذف شود. این اقدامی است که از طرف نمایندگان زن شورای شهر تهران مورد استقبال قرار گرفته است اما نمایندگان زن در مجلس با آن مخالفت کرده اند.

زنان همچنان در پی تحقق وعده ‌ ۳۰ درصدی

سلامت نیوز:در تصمیمات جدید مدیریت شهرداری تهران قرار است پست مشاور امور زنان در شهردرای مناطق حذف شود. این اقدامی است که از طرف نمایندگان زن شورای شهر تهران مورد استقبال قرار گرفته است اما نمایندگان زن در مجلس با آن مخالفت کرده اند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  قانون ،در متن نامه نمایندگان زن مجلس آمده است:« حذف پست مشاور امور زنان شهرداری مناطق، اقدامی نسنجیده و خلاف مصالح امور کشور است از یک سو حذف 22 پست که می تواند مرحله‌ای از ارتقای زنان در سیستم شهرداری ها باشد، خلاف وعده‌های دولت و شورای شهر تهران است. از سوی دیگر به دلیل ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار و سایر بانوان مراجعه کننده به شهرداری‌ها این اقدام مشکلات بزرگی را به وجود آورده است. بنا بر این موجب امتنان است دستور فرمایید شرایط قبل برقرار و در خصوص خدمت رسانی به جامعه زنان، شرایط مناسب و حتی بهتر از گذشته ایجاد شود.

ستاد توانمند سازی زنان سرپرست خانوار از نهادهای بسیار مفید عام المنفعه و بی‌حاشیه شهرداری تهران بوده و می تواند به عنوان مدل موفق در سطح کشور موفق باشد». زنانی که در غرفه های متعلق به شهرداری تهران در مترو یا خیابان‌ها و معابر عمومی شهر برپا می کنند از زیرمجموعه های سازمانی است که به طور مستقیم به مشاور امور زنان مربوط می شود. این در حالی است که نمایندگان زن شورای شهر تهران از این اقدام استقبال و خودشان این طرح را طراحی و ارائه کرده اند.

زهرا صدر اعظم نوری، یکی از اعضای شورای شهر تهران در گفت و گو با «قانون» درباره رویکرد شهرداری به زنان می گوید:«رویکرد شورای شهر و مدیریت شهری جدید، در دوره جدید رویکرد توجه به ظرفیت های موجود در شهر و سازمان شهرداری است. با توجه به اینکه 50 درصد از ظرفیت شهر متعلق به زنان و دختران است سیاستی که شورای شهر در دوره پنجم اتخاذ و ابلاغ کرد این بود که از ظرفیت زنان در شهرداری استفاده مطلوبی صورت بگیرد و نرخ حضور زنان را در مدیریت شهری افزایش دهد. در این راستا شهردار سابق تهران دکتر نجفی، اقدامات موثری را در این زمینه انجام داد و تعدادی از زنان را در پست شهردار منطقه، مدیر کل و معاون کل و روسای ادارات منصوب کرد».

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه این روند در دوره شهردار فعلی تهران نیز دنبال شده است، گفت: « ما در این زمینه شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم. این اقدامات باید هر چه بیشتر افزایش پیدا کند تا زنان ظرفیتی که حق زنان است به آن‌ها داده شود. ما در سال های گذشته و در 10 سال اخیر شاهد این هستیم که سازمان شهرداری تهران به شدن سازمان بزرگ تری شده و این سازمان ادارات و سازمان های موازی بسیاری دارد که در این تشکیلات ماموریت هایی تعریف شده که به صورت موازی عمل می کند».

پست های جانبی را حذف کنید

یکی از شرط های مطلوبیت یک سازمان را کمتر بودن و موثر بودن آن است. نوری دراین باره می گوید:« برای اینکه سازمان بهتر بتواند به فعالیت هایش ادامه دهد ، باید پست‌های متعدد در هم ادغام شوند تا سازمان بتواند چابک‌تر عمل کند و اثربخشی داشته باشد. به عنوان مثال در حوزه پژوهش ما شاهد هستیم که علاوه بر اینکه یک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران که کار پژوهش و تحقیقات داریم در کل تهران نیزدر هر معاونتی یک مرکز تحقیقات و پژوهش وجود دارد.

این منطقی نیست که یک موضوع پخش شود و در مراکز مختلف برای یک فعالیت چندین سازمان با کارمندان بسیار داشته باشیم و در نهایت متوجه نشویم که چقدر خروجی داشته ایم و این خروجی ها چقدر موثر بوده است؛ در حالی که بودجه های زیادی را برای ان خرج می‌كنیم». صدر اعظم‌نوری، پست مشاور امور زنان را آنچنان موثر در مجموعه شهرداری نمی داند و می گوید:«ما چنین اتفاق مشابهی را به این نحو داشتیم که هم اداره کل امور زنان را در شهرداری اداره می کردیم و هم مشاور امور زنان را.

این ها هر دو یک مسئولیت دارند و هدف‌شان این است که جایگاه زنان را در شهرداری ارتقا ببخشند و بتوانند مسائل زنان و موضوعات این قشر را پوشش دهند. در عمل هر دوی این سازمان‌ها یک موضوع را دنبال می کردند و دچار تداخل کاری می‌شوند و مشکلاتی ایجاد می‌كنند». به نظر این نماینده شورای شهر تهران تداخل مسئولیت های این دو نهاد باعث گله‌مندی شهروندان شده است. او می گوید:« از سوی دیگر گله مندی‌های زیادی هم در این زمینه مطرح بود و مردم از این موضوع شاکی بودند.

شهرداری تهران هم می خواهد بازنگری هایی درباره تشکیلاتی که در سایه هم هستند انجام دهد. اداره کل تشکیلات شهرداری هم موضوع را مورد بررسی قرار داد و پست های در امور بانوان در مناطق را تقویت کرد. البته مشاور امور بانوان در مناطق نقش چندانی نداشت و با سمت مدیر متفاوت است. مدیر کارش اداره امور و برنامه ریزی و اجرای سیاست هاست اما نقشی که مشاور دارد مشورت دادن به مدیر است».

صدر اعظم نوری با اشاره به اینکه جمع بندی اداره کل تشکیلات شهرداری به این نتیجه رسید، گفت:« پست مشاور امور زنان حذف می شود در عوض اداره کل امور بانوان که زیرمجموعه معاونت زنان است، تقویت خواهد شد. همچنین ادارات امور بانوان با این تصمیم تقویت می‌شود. به نظر من به عنوان کسی که سال ها در حوزه مدیریت شهری کار کرده ام و تجربیات زیادی دارم و سازمان شهرداری را می شناسم، اعتقاد دارم که این کار درستی است و در جهت تضعیف جایگاه زنان نیست و آن را تقویت کرده است.

البته پست مشاور حذف می شود اما پست مدیر تقویت می‌شود و کارایی و اثربخشی مدیران بیشتر خواهد بود. ما در شهرداری شاهد این هستیم که هر شهردار منطقه یا معاون شهردار تهران پست های متعدد مشاوره دارد که اثربخش و تاثیرگذار نیستند. در واقع اشغال یک پست است و صرف منابع است و خروجی زیادی ندارد. اگر ما می‌خواهیم سازمان چابک شود، باید از بالا شروع کنیم و پست ها را در هم ادغام کنیم یا تعدادی از پست ها را حذف کنیم. اگر تعداد نیروها و پست ها منطقی بود، کار را شروع کنیم».

او در ادامه به تصمیم زود هنگام و کارشناسی نشده نمایندگان زن مجلس اشاره می کند و می گوید:« نامه ای که نمایندگان خانم مجلس نوشته اند، با تمام احترامی که برای‌شان داریم فکر می کنم در جریان دقیق امور شهرداری نبوده و اطلاعات کافی نداشته‌اند و بهتر است اطلاعات کافی را به دست بیاورند. شاید قبل از نوشتن این نامه باید مدیر کل تشکیلات شهرداری را می‌خواستند و توضیحات او را می شنیدند و با او درباره نوشتن این نامه مشورت می کردند و نظرات او را می شنیدند. آن‌وقت شاید دیگر این نامه را نمی نوشتند».

زنان سرپرست خانوار با این پست تقویت می‌شدند

اما گویا دغدغه نمایندگان مجلس چیز دیگری است. فاطمه ذوالنور ، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت و گو با «قانون» درباره احیای این پست در شهرداری ها می گوید:«پست مشاور امور زنان در شهرداری از دوره آقای قالیباف در شهرداری تهران وجود داشت و در دوره آقای نجفی هم پیگیری شد.

این مشاورها فعالیت های بسیار خوبی داشتند. زن های سرپرست خانوار را شناسایی می کردند و به آن‌ها خدمات لازم را می دادند.این مشاورها برای فروش محصولات و تولیداتی که این زنان در کارگاه های‌شان داشتند اقدامات موثری انجام می دادند و می توانستند بازارهای لازم برای فروش محصولات‌شان را در غرفه های شهرداری فراهم کنند. این مشاورها می‌توانستند بودجه هایی بگیرند تا این زنان ازآن درآمدزایی داشته باشند. این پست گویا در شهرداری از بین رفته است. اما ما دوباره نامه ای نوشتیم که دوباره آن را در شهرداری احیا کنند.

اینکه ما در مجموعه شهرداری تهران تعدادی شهردار خانم داشته باشیم، بسیار خوب است اما برای همه مردانی که شهردار هستند باید مشاور امور زنان هم داشته باشیم تا مشکلات زنان را به گوش آن‌ها برساند». حال باید دید در نهایت شهرداری و مجلس در این باره به چه نتیجه ای می‌رسند و تکلیف این چست ها چه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha