چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 250601

محققان استرالیایی توانستند ساختار نوعی چربی دارای زنجیره بلند را که در لایه چربی سطح اشک نقش اساسی بر عهده دارد، شناسایی کنند.

شناسایی ساختار چربی موجود در اشک چشم

سلامت نیوز:  محققان استرالیایی توانستند ساختار نوعی چربی دارای زنجیره بلند را که در لایه چربی سطح اشک نقش اساسی بر عهده دارد، شناسایی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، لایه چربی اشک، یک لایه میکروسکوپی از چربی است که روی اشک چشم را پوشانده و مانع تبخیر آن می شود و این چربی دارای زنجیره بلند، از سفت شدن لایه چربی (ماسیدن) جلوگیری می کند. لایه چربی اشک توسط میبوم که در زیر پلک قرار دارد، ترشح می شود.


از مدت ها قبل محققان می دانند که چربی زنجیره بلند از دو نوع اسید چرب تشکیل شده است، اما نحوه اتصال این اسیدهای چرب تا کنون مشخص نبوده که آیا این چربی ها به صورت شاخه ای به یکدیگر متصل می شوند یا پیوندهای سر به سر دارند. روش های متداول طیف سنجی نیز نتوانستند ساختار این ترکیب ها را مشخص کنند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،خوشبختانه محققان در طول دهه گذشته روش های طیف سنجی جدیدی را توسعه داده اند که راه را برای شناسایی ویژگی های خاص چربی ها فراهم می کند. محققان با استفاده از این روش های نوین دریافتند اغلب چربی های دارای زنجیره بلند به صورت سربه سر با یکدیگر پیوند برقرار می کنند.
اکنون محققان در تلاشند تا یک چربی دارای زنجیره بلند را شناسایی کنند که بتوان از آن به عنوان یک مولفه قطره های چشمی برای جلوگیری از خشک شدن چشم استفاده کرد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Lipid Research منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha