عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت گفت: کارکرد تولیت سه وجه کلیدی شامل تنظیم، پیاده‌سازی و پایش مقررات برای نظام سلامت را داراست.

نقش و کارکردهای تولیت در نظام سلامت

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت گفت: کارکرد تولیت سه وجه کلیدی شامل تنظیم، پیاده‌سازی و پایش مقررات برای نظام سلامت را داراست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر علی حسن‌زاده در تعریف تولیت در نظام سلامت گفت: تولیت کارکرد فراموش شده اکثر نظام‌های سلامت است و در واقع تعریفی بسیار فراتر از باور عمومی دارد. در باور عمومی گمان می‌شود تولیت فقط به معنی تنظیم مقررات است.

وی افزود: کارکرد تولیت سه وجه کلیدی شامل تنظیم، پیاده‌سازی و پایش مقررات برای نظام سلامت را دارد. در واقع اطمینان از این‌که تمامی نقش آفرینان نظام سلامت از جمله خریداران خدمت، ارائه دهندگان و بیماران به وظیفه خود عمل می‌کنند و تعریف سمت و سوی راهبردی نظام سلامت از وظایف تولیت است.

حسن‌زاده با بیان این‌که تولیت دارای شش زیرکارکرد است، ادامه داد: طراحی کلی نظام سلامت، ارزیابی عملکرد، تدوین سیاست‌ها از منظر اولویت‌بندی، طرف‌دار طلبی بین‌بخشی، تنظیم مقررات و حفاظت از مشتری از جمله این کارکردها است.

عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت با بیان این‌که تولیت کارکردی بینابینی دارد، اظهار کرد: تولیت نظام سلامت با همین نوع کارکرد با سازماندهی همه کارکردهای نظام سلامت سروکار دارد. انتخاب ویژگی‌ها برای اولویت‌بندی و رسیدن به اجماع در مورد عناصر اصلی از وظایف تولیت است که هم دارای وجه فنی است و هم وجه سیاسی.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، وی در توضیح طرف‌دار طلبی بین‌بخشی نیز گفت: این موضوع به معنی ترویج سیاست‌ها در سایر نظام‌های اجتماعی و در راستای اهداف سلامت است. تعیین کننده‌های اجتماعی و اقتصادی سطح سلامت مانند آموزش بانوان به تنهایی بخشی از نظام سلامت نیست. طرف‌دار طلبی در مورد تعیین کننده‌های دارای هدف بهبود سلامت در چهارچوب این تعریف می‌گنجد و در نتیجه در محدوده نظام سلامت قرار می‌گیرد.

حسن‌زاده با بیان این‌که در نظام سلامت دو نوع اصلی از تدوین مقررات وجود دارد، اظهار کرد: وضع مقررات بهداشتی بر کالاها و خدمات و تنظیم مقررات برای مراقبت‌های سلامت این دو نوع اصلی هستند. اولی اشاره به تلاش‌های معمول توسط مسئولین بهداشتی به منظور به حداقل رساندن مخاطراتی دارد که توسط کالا و خدمات در کل اقتصاد به ویژه مواد غذایی به وجود می‌آید. تنظیم مقررات مراقبت‌های سلامت نیز اشاره به سازمان‌هایی دارد که مسئول کارکردهای تامین مالی، تدارک خدمت و توسعه منابع نظام سلامت هستند. در نتیجه تدوین مقررات توسط تولیت نیز کارکردی بینابینی است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha