سلامت نیوز :رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای به استاندارد رساندن میزان نیترات موجود در آب تهران گفت: بر اساس اقدامات انجام شده در حال حاضر در آب تهران مشكل خاصی از نظر كیفیت آب وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، دكتر كاظم ندافی در حاشیه همایش دومین جشنواره علمی بهداشت محیط ایران گفت: با پیگیری‌های وزارت بهداشت اقدامات موثری برای كاهش میزان نیترات آب تهران صورت گرفت به این منظور 50 حلقه چاه از رده استفاده خارج شد و شش دستگاه پیشرفته «RO» كه توانایی فوق‌العاده‌ای در حذف یونهای آب دارد نصب شد.

وی افزود: به منظور سالم سازی آب تهران برنامه‌های دراز مدتی نیز در نظر گرفته شده است كه این برنامه‌ها نیز تا حدود زیادی انجام شده‌اند. به این منظور از تصفیه‌ خانه‌های جدید برای تهران، آب منتقل می‌كنند تا به تدریج چاه‌ها از رده استفاده خارج شوند.

ندافی ادامه داد: در بحث آب آشامیدنی كل كشور نیز باید گفت كه وضعیت آب آشامیدنی كشور و از جمله آب تهران از نظر میكروبی در وضعیت بسیار خوبی است و روزانه آزمایش‌های زیادی در این زمینه انجام می‌شود. بر این اساس برنامه‌های جدید خود را بر روی فلزات سنگین و آلاینده‌ها گذاشته‌ایم تا بتوانیم آب را از منبع كنترل كنیم.


وی با اشاره به برنامه ایمنی آب آشامیدنی ادامه داد: این برنامه در نظر گرفته شده است و برای این موضوع آموزش نیروها در دستور كار قرار دارد. به این ترتیب از ابتدای آبگیر اجازه داده نمی‌شود كه آب آلوده شود.


***تولید سوخت استاندارد یورو5 تا پایان شهریور ماه سال آینده

**در دنیا هیچ سیستم ثبتی برای گزارش دهی آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد

ندافی درباره اقدامات انجام شده در زمینه كاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ و از جمله تهران گفت: ‌حدود 2 میلیون و 500 هزار خودروی فرسوده در كشور شروع شده است كه هزار و 500 مورد از این خودروها در تهران است. برنامه‌هایی با همكاری سازمان‌های مرتبط در این زمینه در دست است تا خودروهای فرسوده از سیستم استفاده خارج شوند.

وی افزود: همچنین 5 پالایشگاه كشور تا پایان شهریور ماه سال آینده سوخت با استاندارد یورو5 را برای خودروهای دیزلی و غیر دیزلی ارائه خواهند كرد. این موضوع نیز نقش موثری در كاهش آلودگی شهرهای بزرگ دارد. همچنین معاینه فنی خودروها برقرار خواهد بود و از طرف دیگر آموزش و مشاركت مردم نیز در زمینه رفع مشكل آلودگی هوا بسیار مهم است.

وی درباره آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا طی سال جاری گفت: اطلاعات آلودگی هوا برای امسال تا پایان اسفند ماه تكمیل می‌شود و سه ماه نیز زمان می‌برد تا نتایج آن مورد بررسی و پردازش قرار گیرد.

در مجموع هیچ سیستم ثبتی در ایران و دنیا برای ثبت بیماریها و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد. آنچه كه ثبت می‌شود بر اساس محاسبات پیش بینی شده در زمینه تاثیر آلاینده‌ها در مرگ و میر افراد است.


***مشكل نگران كننده‌ای در زمینه تاثیرات آنتن‌های BTS موبایل بر سلامت وجود ندارد

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت درباره تاثیرات آنتن‌های BTS موبایل در سلامت انسان گفت:‌ امروزه طیف وسیعی از تكنولوژی‌های بی سیم، موبایل، ماهواره‌ای و غیره در سطح دنیا وجود دارد این عوامل ایجاب می‌كند كه به تجهیزات جدید اندازه گیری این طیف‌ها مجهز شویم.

وی در زمینه آنتن‌های BTS موبایل گفت: تحقیقات گسترده‌ای در كشور صورت گرفت و مشكل نگران كننده‌ای در این زمینه وجود ندارد به این ترتیب چگالی انرژی این آنتن‌ها از حد استاندارد ملی بسیار پایین‌تر است و به مردم اطمینان می‌دهیم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

وی افزود: اما در عین حال از شركت مخابرات و شركت‌های خصوصی خواسته‌ایم تا اقداماتی را برای ایمنی بهداشت مردم انجام دهند و گزارش‌های دوره‌ای را به وزارت بهداشت ارسال كنند.

***تشدید بازرسی‌های وزارت بهداشت از اماكن تهیه و توزیع مواد غذایی از اول اسفند تا 15 فروردین

ندافی با اشاره به تشدید بازرسی‌های وزارت بهداشت از اماكن تهیه و توزیع مواد غذایی در ایام نوروز گفت: به این منظور طرح تشدید بازدیدها از اول اسفند ماه آغاز شده و تا 15 فروردین ماه ادامه دارد. در این زمینه تمام اماكن تهیه و توزیع مواد غذایی اعم از شهری و بین راهی به مدت 45 روز از سوی كارشناسان بهداشت محیط مورد بازرسی قرار می‌گیرند. مردم نیز می‌توانند مباحث خود در این زمینه را با شماره تلفن 09678 در میان بگذارند.


***اجرای برنامه جامع بازرسی از اماكن تهیه و توزیع مواد غذایی از اواسط سال آینده

وی با اشاره به تعریف سیستم جامع بازرسی از اماكن تهیه و توزیع مواد غذایی در وزارت بهداشت گفت: از اواسط سال آینده این سیستم آغاز به كار می‌كند. نقش اصلی در این سیستم بر عهده مردم است. به این ترتیب وضعیت رستوران‌ها و اماكن تهیه و توزیع مواد غذایی از طریق موبایل و اینترنت به اطلاع مردم می‌رسد. بر این اساس مردم می‌توانند كد بهداشتی امكنه مربوطه را به شماره‌ای كه متعاقبا اعلام می‌شود ارسال كنند و نتیجه سه بازرسی آخر از آن امكنه را به صورت آنلاین دریافت كنند.

***30 درصد بیمارستان‌های تهران به سیستم امحاء و بی‌خطرساز زباله مجهزند

***تفكیك زباله‌های خطرناك از بی‌خطر در 90 درصد بیمارستانهای كشور اجرا می‌شود

***برای توسعه سیستم امحاء زباله به كل كشور نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار هستیم

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در ادامه درباره اقدامات انجام شده در زمینه زباله‌های بیمارستانی نیز گفت: 5 سال گذشته شاید حتی یك سیستم امحای زباله در بیمارستان‌های كشور وجود نداشت اما با تصویب قانون پسماند این فعالیت برای بی خطر سازی‌ زباله‌های بیمارستانی و امحای آنها آغاز شد. به این ترتیب اكنون 30 درصد بیمارستانهای تهران به سیستم امحای زباله و بی‌خطرساز پسماند مجهز هستند. به این ترتیب حدود 40 درصد از تخت‌های بیمارستانی تهران توسط سیستم امحای زباله پوشش داده می‌شوند.

وی گفت: برای گسترش سیستم امحا و بی‌خطرسازی زباله با كمبود بودجه مواجه هستیم. برای توسعه این موضوع به كل كشور نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار هستیم. در این زمینه بودجه 70 میلیارد تومانی برای كل كشور درخواست كردیم كه 20 میلیارد تومان آن تخصیص یافت. اگر بودجه لازم تامین شود طی یك سال تمام بیمارستان‌های كشور به سیستم امحا و بی خطر سازی زباله مجهز می‌شوند.

ندافی افزود: بیمارستان‌هایی كه اكنون به سیستم بی خطرسازی زباله‌های بیمارستانی مجهز نیستند برنامه تفكیك زباله‌های عفونی و خطرناك از بقیه زباله‌ها را در دستور كار دارند به این ترتیب اكنون تفكیك زباله‌های خطرناك از زباله‌های بی خطر در حدود 90 درصد بیمارستانهای كشور انجام می‌شود. طبق مصوبه شورای شهر نیز شهرداری موظف است زباله‌های بی خطر سازی شده را مانند زباله‌های عادی بپذیرد و زباله‌هایی كه بی خطرسازی نشده را نیز با وسایلی مجهز منتقل كند و هزینه‌ای را از بیمارستان‌ها دریافت كند.

وی با اشاره به سالگرد تاسیس بهداشت محیط ایران از سال 1332 گفت: به این ترتیب 11 اسفند ماه به عنوان روز ملی بهداشت محیط در نظر گرفته شد كه امروزه طیف وسیعی از عوامل موثر بر زندگی انسان وجود دارند. ثابت شده دو سوم بسیاری از بیماریها و از جمله سرطانها به دلیل عوامل محیطی است بنابراین كنترل عوامل محیطی نقش مهمی در كاهش بیماریها دارد.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در پایان درباره چهارشنبه آخر سال نیز گفت: در این زمینه باید گفت كه آتش زدن یك عدد كبریت در یك اتاق 12 متری غلظت CO2 فضا را 10 برابر استاندارد افزایش می‌دهد. به این ترتیب با در نظر گرفتن مواد زیاد محترقه می‌توان پیش بینی كرد كه چه بلایی بر سر هوای شهر می‌آید. از طرف دیگر سر و صدا و اضطراب ناشی از انفجار این مواد محترقه بر سلامت افراد بسیار تاثیر گذار است. به این ترتیب به مردم توصیه می‌شود كه در این زمینه موارد لازم را رعایت كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha