سلامت نیوز : رئیس سلامت محیط كار وزارت بهداشت گفت: وجود نیترات بالا در آب تهران در دست پیگیری وزارت بهداشت است و بر همین اساس تاكنون 50 حلقه چاه آب تهران به این علت پر شده است.

به گزارش  فارس، كاظم ندافی در جشنواره علمی بهداشت محیط ایران كه صبح امروز در ساختمان دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد با بیان اینكه در حال حاضر 2 میلیون و 500 هزار اتومبیل فرسوده در كشور وجود دارد، اظهار داشت: یك میلیون و300 هزار از این خودروها در تهران تردد می‌كنند.

وی افزود: وزارت نفت موظف شده است كه 5 پالایشگاه سوخت دارای استاندارد یورو 5 را تا پایان شهریور سال آینده برای مصرف خودروهای دیزلی و غیر دیزلی تولید كند.

ندافی تصریح كرد: بحث معاینه فنی خودروها از دیگر عواملی است كه در آلودگی هوای تهران تأثیر دارد كه در این زمینه باید با آموزش مردم و كمك مسئولان مشكل آلودگی هوای شهرهای بزرگ را حل كنیم.

* پر شدن 50 حلقه چاه آب به علت آلودگی نیترات در تهران

ندافی تصریح كرد: بحث نیترات موجود در آب تهران در دست پیگیری وزارت بهداشت است كه بر همین اساس نزدیك 50 حلقه چاه آب آلوده به نیترات پر و مسدود شده است.

وی افزود: همچنین 6 دستگاه RO كه توانایی خوبی در حذف یون‌های آب دارد در مكان‌هایی كه امكان نبود به دلیل كمبود آب چاه‌های آنها پر شود نصب شد.

وی اضافه كرد: برنامه جدیدی وجود دارد تا از تصفیه‌خانه‌های جدید برای تهران آب تأمین شود تا دیگر به چاه‌ها نیازی نداشته باشیم.

رئیس سلامت محیط كار وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اضافه كرد: از ابتدای اسفند تا 15 فروردین بازرسان تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی در بین راه شهرها حضور خواهند داشت تا به سلامت غذاهای بین راهی بپردازند.

* انرژی اندازه‌گیری شده از پرتوهای موبایل و سیستم مخابراتی كشور پایین‌تر از حد استاندارد است

رئیس سلامت محیط كار وزارت بهداشت در خصوص آسیب‌های پرتوهای موبایل و سیستم‌های مخابرات تصریح كرد: در حال حاضر طیف وسیعی از تكنولوژی‌های بی‌سیم و موبایل وارد زندگی ما شده است كه ایجاب می‌كند به تجهیزات جدید اندازه‌گیری آنها مجهز شویم.

وی اضافه كرد: با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام شده مشكل نگران‌كننده‌ای در این زمینه وجود ندارد و در همه موارد چگالی انرژی اندازه‌گیری شده از حد استاندارد ملی پایین‌تر بوده است اما در عین حال از شركت مخابرات خواستیم اقدامات لازم برای ایمنی و بهداشت مردم انجام دهد.

* هیچ سیستم ثبتی برای تعیین میزان قربانیان حاصل از آلودگی هوای در هیچ كشوری وجود ندارد

ندافی یادآور شد: برای ثبت قربانیان آلودگی هوا باید در نظر داشت هیچ سیستم ثبتی در ایران و هیچ كشور دیگری وجود ندارد و آنچه ما تهیه می‌كنیم محاسبات اپیدمیولوژیك است.

وی اضافه كرد: امسال تا پایان اسفند میزان اطلاعاتی كه به دست ما می‌رسد پایان می‌یابد و این اطلاعات به 3 ماه كار كارشناسی نیاز دارد تا اعلام نتایج شود.

* پرتوها و كودهای شیمیایی نقش تأثیرگذاری در آلودگی هوا و خاك دارند

رئیس سلامت محیط كار وزارت بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها به دلیل عوامل محیطی افزایش می‌یابد و با توجه به تغییر روند زندگی انسان‌ها و استفاده از ابزارهای تكنولوژی مثل پرتوها و كودهای شیمیایی كه نقش مهمی در آلودگی هوا و خاك دارند باید در نظر داشت كه برنامه‌ریزی جدی در این زمینه انجام شود.

وی اضافه كرد: در حال حاضر كیفیت آب كشور از نظر میكروبی در وضعیت خوبی است و هزاران آزمایش سالانه در این زمینه صورت می‌گیرد.

ندافی گفت: برنامه وزارت بهداشت در حال حاضر تمركز روی فلزات سنگین در آب است و از شنبه هفته آینده برنامه ایمنی آب آشامیدنی در طی یك هفته اجرا خواهد شد.

* مردم با ارسال یك پیامك از وضعیت بهداشتی بیمارستان‌ها مطلع می‌شوند

رئیس سلامت محیط كار وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: سیستم جامع بازرسی طراحی شده است تا وقتی مردم به رستوران‌ها مراجعه می‌كنند بتوانند به صورت آنلاین اسم و كد بهداشتی رستوران را به صورت پیامك به شماره‌ای ارسال كنند تا 3 بازرسی آخر صورت گرفته از این رستوران‌ها به مردم اعلام شود.

وی افزود: این طرح از نیمه دوم سال آینده اجرا خواهد شد و مردم می‌توانند به كمك آن از وضعیت بهداشتی رستوران‌ها مطلع شوند.

* نیاز 50 میلیارد تومانی برای حل معضل پسماندهای بیمارستانی

ندافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پسماندهای بیمارستانی گفت: 5 سال پیش حتی یك درصد بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی نبودند اما در حال حاضر 30 درصد بیمارستان‌های كشور به سیستم امحاء و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی مجهز هستند.

وی افزود: برای اجرای این طرح در بیمارستان‌های كشور با كمبود بودجه 50 میلیارد تومانی مواجه هستیم تا برنامه جامع مجهز كردن تمام بیمارستان‌های كشور به این سیستم را اجرایی كنیم.

وی اضافه كرد: در90 درصد بیمارستان‌هایی كه به این سیستم مجهز نیستند جداسازی زباله‌ها انجام می‌شود و شهرداری طبق مصوبه شورای شهر موظف است با زباله‌های بی‌خطر مانند زباله‌های عادی برخورد كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha