سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه گل ماده مخدر نیست، گفت: گل جزو ترکیبات روانگردان است. ممکن است عوارض جسمی اش پایین‌تر باشد، ولی عوارض روانی و تخریب‌های مغزی‌اش بسیار شدید است.

گل ماده مخدر نیست، اما جزو ترکیبات روانگردان است

سلامت نیوز:سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه گل ماده مخدر نیست، گفت: گل جزو ترکیبات روانگردان است. ممکن است عوارض جسمی اش پایین‌تر باشد، ولی عوارض روانی و تخریب‌های مغزی‌اش بسیار شدید است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ، پرویز افشار با اشاره به اینکه کاهش تقاضا و مقابله با عرضه دو بخش بسیار مهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر است، گفت: مقابله با عرضه فقط مقابله با قاچاق نیست، گاهی ممکن است سرمنشا مواد در همان موادی باشد که در روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص پیش ساز‌های مواد مخدر عنوان کرد: تعدادی از پیش ساز‌هایی که به کشور وارد می‌شود کاربرد‌های چندگانه دارند؛ در صنایع دارویی، کشاورزی، نظامی و پتروشیمی استفاده می‌شوند و اگر انحراف پیدا کنند، می‌توانند به مواد مخدر و مواد محرک تبدیل شوند. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: به همین خاطر کمیته‌ای در ستاد مبارزه با مواد مخدر تحت عنوان «کمیته پیش سازها» وجود دارد به طوری که در تشکیلات ما شان کمیته از شان کارگروه بالاتر است.


وی به نتایج اقدامات این کمیته اشاره و بیان کرد: میزان ورود پیش ساز‌های شیشه که کاربرد دوگانه دارد، کاهش پیدا کرد و از ۶۵ تن ورودی در سال به ۹ تن تبدیل شد. مابقی یا صرف صادرات یا صرف تولید دارو می‌شود که از این میان مقدار زیادی در آشپزخانه‌ها به شیشه تبدیل می‌شده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به گل پرداخت و گفت: گل حدود پنج سال است که مهمان ما است و بیشتر از یک سال است که اطلاع‌رسانی‌ها و هشدار‌ها بیشتر شده تا مردم مترصد موضوع باشند. وی گفت: هیچ ماده اعتیادآوری در دنیا ایمن نیست و اینکه برخی تبلیغ می‌کنند که عوارض گل نسبت به مواد کمتر است، درست نیست. گل سرشاخه گیاه ماری جوآنا است و ماده موثره‌اش از خود ماری جوآنا ۴ تا ۸ برابر بیشتر است و حتی برخی از نمونه هایش تراریخته است.


افشار با بیان اینکه گل ماده مخدر نیست، توضیح داد: مواد اعتیاد‌آور را به مخدر، محرک، روانگردان و توهم‌زا تقسیم می‌کنیم. گل جزو ترکیبات روانگردان است. ممکن است عوارض جسمی‌اش پایین‌تر باشد، ولی عوارض روانی و تخریب‌های مغزی‌اش بسیار شدید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha