یک متخصص پوست گفت: افرادی که مشکلات دیابتی و یا ارتوپدی دارند به دلیل وضعیت انگشتان پای خود مجبورند در موقع راه رفتن به یک نقطه از پایشان فشار وارد کنند و همین امر باعث ایجاد میخچه در آن نقطه می‌شود.

یک متخصص پوست گفت: افرادی که مشکلات دیابتی و یا ارتوپدی دارند به دلیل وضعیت انگشتان پای خود مجبورند در موقع راه رفتن به یک نقطه از پایشان فشار وارد کنند و همین امر باعث ایجاد میخچه در آن نقطه می‌شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با  ایسنا گفت: میخچه یکی از مشکلات شایع پوستی در میان مردان و زنان است که این مشکل معمولا در افراد میانسال بیشتر از کودکان و نوجوانان دیده می‌شود، همچنین زمانی که نقطه‌ای از بدن تحت فشار نامناسب و طولانی قرار گیرد میخچه به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: عواملی که در ایجاد میخچه پا موثر هستند شامل پوشیدن کفش تنگ، نشستن و راه رفتن نامتعادل و عادت‌های رفتاری است که موجب می‌شود فرد پای خود را به زمین و یا میز تخت فشار قرار دهد. همچنین برای اینکه پوست بتواند این فشار ناشی از این عوامل را تحمل کند مجبور است پوست خود را ضخیم و به میخچه تبدیل كند.

وی افزود: زمانی که فشار بر روی نقطه‌ای از پا طولانی شود میخچه به وجود می‌آید که فشار ناشی از آن به روی اعصاب حسی فرد تاثیر گذاشته و سبب ایجاد درد می‌شود. همچنین در ابتدا ممکن است میخچه ضخامتش کم باشد ولی اگر فشار بر روی آن ادامه پیدا کند باعث افزایش وسعت و اندازه آن می‌شود.


وی علائم بالینی را عامل تشخیص دهنده ضایعات پوستی مانند میخچه و زگیل دانست و افزود: تفاوت شکلی در میخچه و زگیل وجود دارد از جمله اینکه میخچه منفرد و محدود به 2 تا 3 ضایعه است در حالی که زگیل به صورت ویروسی است. زگیل در کف پا و به رنگ خاکستری ظاهر می‌شود. اما میخچه در کف پا و یا در بین انگشتان پا و در کناره آن اتفاق می‌افتد.

دکتر احسانی تصریح کرد: برای درمان میخچه باید سعی کنیم در ابتدا عوامل زمینه‌ای آن را حذف کنیم به این صورت که عامل میخچه از جمله پوشیدن کفش نامناسب و عادت‌های رفتاری بد اصلاح شود. همچنین برای اینکه ضخامت میخچه از بین رود باید در قدم اول از داروی کراتولیتیک استفاده كرد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: روغن مورچه و سرکه از جمله ترکیبات نامشخص است که استفاده از آن مبنای علمی ندارد به همین دلیل در درمان میخچه موثر نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha