چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 25082
سلامت نیوز :استادیار رشته اطفال دانشگاه علوم‌پزشكی تهران گفت: متخصصان اطفال 2 تا 3 ماهگی را بهترین زمان برای ختنه پسران می دانند اما متخصصان ارولوژی معتقدند این زمان باید به بعد از یك تا دوسالگی موكول شود.

صلاح‌الدین دلشاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینكه "ختنه " رایج‌ترین عمل‌های جراحی در دنیاست، اظهار داشت: این جراحی در كشورهای اسلامی جزء اقدامات واجب به شمار می‌رود.

* اسپانیا تنها كشوری كه یك درصد پسران آن ختنه می‌شوند

وی گفت: به مرور زمان وقتی كشورهای مسیحی و حتی یهودی به عوارض ختنه نكردن پی‌بردند و دیدند كه این عمل می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها در پسربچه‌ها جلوگیری كند، از آن پس این عمل را برای پسران انجام می‌دهند.

این فوق ‌تخصص جراحی اطفال ادامه داد: در كشورهای پیشرفته كه با علم همسو هستند به خاطر تحقیقات زیادی كه در رابطه با ختنه و كاهش بیماری‌ها انجام دادند، ختنه در این كشورها شیوع زیادی پیدا كرده است؛ در ایالات متحده آمریكا 60 درصد، اروپا و انگلستان بین 40 تا 45 درصد، دانمارك 30 درصد و كمترین آمار مربوط به كشور اسپانیا است كه تنها یك درصد ختنه انجام می‌گیرد.

* انجام ختنه به 2 روش حلقه‌ و جراحی

دلشاد با بیان اینكه ختنه كردن به 2 روش حلقه و جراحی انجام می‌شود، بیان كرد: معمولاً هر كدام از این دو روش عوارض خاص خود را دارد اما عوارض آن نسبت به سن و سال متفاوت است و جراحی كه این عمل را انجام می‌دهد باید از تجربه و تبحر خاصی برخوردار باشد.

وی گفت: كودكی كه در دوران شیرخواری و نوزادی ختنه می‌شود، بیشتر دچار تنگی دهانه مجرای ادرار شده و این مسئله به این خاطر است كه پس از ختنه نوك مجرای ادرار در زیر پوست قرار گرفته و از طرفی به خاطر سوزاننده بودن ادرار محل ختنه حالت التهابی پیدا كرده كه در نهایت آن محل به سوختگی منجر می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم‌پزشكی تهران، خونریزی را یكی دیگر از عوارض ختنه بیان كرد و اظهار داشت: این مسئله بیشتر در روش جراحی اتفاق می‌افتد چرا كه در این روش برش، گره زدن و دوختن پوست و مخاط صورت می‌گیرد.

*عوارض ختنه به روش جراحی

دلشاد افزود: در روش جراحی خونریزی به دو شكل است یكی هنگام عمل و دیگری پس از عمل به این صورت كه رگ‌های گره زده، باز شده و به خونریزی می‌انجامد؛ در این روش در بعضی از موارد دیده می‌شود كه مقدار زیادی از پوست آلت برداشته می‌شود و این در حالی است كه آلت كوچك شده یا آنقدر كم‌ برداشته شده كه گویا جراحی ختنه صورت نگرفته است و پوست اضافه می‌ماند؛ این مسئله عوارض بسیار خطرناكی برای كودك خواهد داشت.

وی ادامه داد: هنگام بریدن سر آلت، نخی كه در زیر حلقه می‌رود و قسمتی از آلت را می‌بندد منجر به سیاه و از بین رفتن جلوی سر آلت می‌شود كه این مسئله یكی از عوارض خطرناك ختنه به روش جراحی است.

این فوق تخصص جراحی اطفال اضافه كرد: زمانی كه ختنه كردن با نخ و حلقه انجام می‌شود، پزشك در این جا محكمتر كار می‌كند و زمانی كه نخ دوم را ‌انداخته و گره می‌زند موجب تنگی و برش در سر آلت شده كه در اینجا با استفاده از دستگاه برقی به نام "كوتی‌دار " كه برای سوزاندن عروق است بر روی پوست ختنه‌گاه استفاده می‌كنند كه این روش اصلاً توصیه نمی‌شود.

*عوارض ختنه به روش حلقه

دلشاد در خصوص عوارض ختنه به روش حلقه گفت: در این روش پس از ختنه پوست آلت به قسمت جلو آمده و نوك آلت را پوشانده كه منظره بدی را به وجود می‌آورد كه اصطلاحاً به آن "آلت مخفی شده " می‌گویند؛ بیشتر والدین با دیدن چنین صحنه‌ای دچار اضطراب شده و كودك را نزد ما می‌آورند؛ در روش جراحی و حلقه هر كدام به یك شكل ختنه باید صورت بگیرد.

وی افزود: در كودكان شیرخوار توصیه می‌شود كه ختنه به روش حلقه انجام شود چرا كه در این روش طفل خونریزی نداشته و پس از ختنه پوشك كردن كودك راحت‌تر و درد كمتری احساس می‌كند همچنین در حلقه حدود منظم و آلت طفل از لحاظ زیبایی بهتر می‌شود؛ در ختنه به روش جراحی خونریزی، پانسمان،‌ درد محل بخیه كودك را می‌آزارد.

این فوق تخصص اطفال اضافه كرد: برای ختنه كردن پسر بچه‌ها جراح باید مهارت خاصی داشته باشد، در صورت عدم مهارت لازم عوارض یاد شده و جبران‌ناپذیری برای كودك به وجود می‌آید.

استادیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی بیان كرد: از آنجایی كه در كشور ما پزشك عمومی، اطفال و حتی زنان ختنه را انجام می‌دهند ممكن است هر كدام از این عوارض برای كودك به وجود آید؛ از این رو هر كسی نباید این جراحی را انجام دهد چرا كه ختنه عمل جراحی بزرگی به حساب می‌آید.

*تنگی دهانه مجرای ادرار شایع‌ترین عارضه ختنه

وی، تنگی دهانه مجرای ادرار را از شایع‌ترین عارضه ختنه دانست و گفت: این مسئله به این خاطر اتفاق می‌افتد كه در تماس مستقیم ادرار با محل ختنه نوك آلت دچار "درماتیت " یعنی التهاب پوست شده كه همین مسئله عامل اصلی سوزش ادرار است و منجر به تنگی دهانه مجرای ادرار می‌شود؛ توصیه می‌شود برای پیشگیری از این عارضه كودك شیرخوار در سن و سال كمتری ختنه شود همچنین هر زمان كه كودك ادرار كرد والدین آن را بشویند و مرتب پوشك وی را تعویض كنند.

دلشاد بیان كرد: زمانی كه تنگی مجرای ادرار در كودك به وجود آید لازم است كه طفل تحت عمل جراحی با بیهوشی قرار گیرد كه از نظر هزینه برای والدین نیز مشكل‌ساز خواهد بود از این‌رو اگر جراح مهارت خاص را داشته باشد هیچ‌یك از این مشكلات برای كودك به وجود نخواهد آمد.

*كم شدن قطر ادرار از علائم بروز مشكل در محل ختنه‌گاه

این فوق تخصص جراحی اطفال در خصوص علائم بروز مشكل در محل ختنه‌گاه اظهار كرد: اگر قطر ادرار دارای ضخامت كمتر و باریك شود یا به اصطلاح ادرار سوزنی باشد از علائمی است كه والدین با مشاهده آن باید طفل را نزد پزشك معالج ببرند همچنین در این بین جهش ادرار یكی از علائم عفونت مجاری ادرار است.

دلشاد در ادامه این مطلب افزود: والدین می‌توانند با استفاده از ویتامین آ.د یا وازلین نوك آلت را تا یك ماه چرب كنند و بهتر است این كار بین 4 تا 5 بار در روز انجام شود چرا كه این اقدام مانع تماس مستقیم نوك آلت با ادرار می‌شود.

*2 تا 3 ماهگی بهترین زمان ختنه كردن است

وی 2 تا 3 ماهگی را بهترین زمان ختنه كردن نوزادان دانست و اظهار داشت: از آنجایی كه در این ماه‌ها غلظت و سوزانندگی ادرار بیشتر است توصیه می‌شود، والدین پس از انجام جراحی تا یك ماه حدود 200 سی‌سی آب جوشیده ولرم را به كودك بدهند چرا كه این كار موجب رقیق شدن ادرار كودك شده و سوختگی را كمتر می‌كند.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در خصوص بهترین سنی كه باید پسربچه‌ها ختنه شوند، اظهار داشت: در این رابطه اختلاف‌نظر زیادی وجود دارد اورولوژیست‌ها، جراحان عمومی و اطفال بر این باورند كه جراحی باید پس از 2 سالگی صورت گیرد اما متخصصان اطفال در ماه اول یا حتی در هفته اول پس از تولد ختنه را توصیه می‌كنند البته طبق تحقیقات انجام شده نوزادانی كه در این ماه ختنه شده‌اند كمتر دچار عفونت ادراری می‌شوند.

دلشاد عفونت ادراری را بیماری خاموش دانست و گفت: این مسئله به كلیه آسیب وارد می‌كند به همین خاطر بهتر است ختنه در ماه اول صورت بگیرد اما اگر كودك مشكل خاصی نداشت بین 2 تا 3 ماهگی مناسب‌ترین زمان ختنه است چرا كه در این ماه‌ها جراحی با بی‌هوشی موضعی انجام می‌گیرد و در این دوران بهتر می‌توان از تنگی مجرای ادرار در دوران نوزادی پیشگیری كرد؛ ختنه پس از 2 سالگی با بیهوشی كامل انجام می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی "هیپوپادیا " را یكی از بیماری‌های رایج در كودكان دانست و گفت: از هر300 تا 400 تولد یك كودك به این بیماری مبتلا می شود؛ در این بیماری دهانه ادرار در محل طبیعی خود قرار ندارد و در بالا و قسمت عقب آلت قرار دارد كه نیاز به عمل جراحی است؛ در این كودكان پوست جلوی آلت ناقص و آویزان می‌شود.

وی تأكید كرد: زمانی كه جراح می‌خواهد كودكی كه دچار عارضه هیپوپادیا را ختنه كند ابتدا باید پوست را برداشته سپس ختنه را انجام دهد چرا كه ابتدا باید ترمیم مجرای ادرار صورت گیرد؛ در غیر این صورت مشكل ترمیمی آلت برای كودك به وجود خواهد آمد و باید به این نكته توجه داشت كه پوست ختنه‌گاه نباید برداشته شود.

وی ادامه داد: با ختنه كردن در دوران نوزادی تا حدود زیادی می‌توان تنگی مجاری ادرار پس از ختنه پیشگیری كرد.

*سرطان آلت مردان در كشورهایی كه ختنه رایج نیست

دلشاد گفت: ماده‌ای در زیر پوست ختنه‌گاه جمع ‌می‌شود كه كه به آن "آسیمگما " می‌گویند، این ماده به طور مرتب از پوست آلت ترشح و سپس رسوب می‌كند؛ این ماده زمینه‌ساز سرطان است؛ در كشورهایی نظیر هندوستان و بعضی از كشورهای اروپایی كه جراحی ختنه رایج نیست، سرطان آلت مردان بیشتر دیده می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه در كشور ما به خاطر رایج بودن عمل ختنه، سرطان آلت در مردان بسیار بسیار كم دیده می‌شود لازم به ذكر است كه ختنه كردن در سنین نوجوانی و جوانی عوارضی نظیر چسبندگی به وجود می‌آورد.

استادیار دانشگاه علوم‌پزشكی تهران خاطرنشان كرد: از آنجایی كه ختنه عمل شایعی در دنیا است نمی‌توان این جراحی را محدود به جراحان اطفال كرد بلكه همه جراحان می‌توانند انجام دهند؛ لازم است سطح آگاهی جراحان بالا برده شود همچنین دوره‌های آموزشی و روش‌های مختلف ختنه به آنها نیز آموزش داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
    0 1
    باسلام ممنونم از نظرات خوبتون .موید باشید