رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: هنوز در برخی بیمارستان‌های خصوصی برده‌داری نوین پرستاران با پرداخت حقوق‌های 150 تا 220 هزار تومانی بدون بیمه، كارانه، ارائه فیش حقوقی و حتی وسایل حفاظتی در بخش‌های خطرناك مثل شیمی درمانی وجود دارد.

سلامت نیوز :غضنفر میرزابیگی در گفت‌و‌گو با  فارس افزود: طی بازدیدی كه از چند بیمارستان خصوصی در مشهد داشتیم متوجه شدیم كه تفكر سوء استفاده از پرستاران و كادر پرستاری هنوز در برخی از این مراكز وجود دارد به نحوی كه مشاهده كردیم پرستاران در بخش هایی مثل شیمی درمانی بدون گان، عینك و دستكش مجبور به كار در این بخش‌ها می‌شوند و خود پرستاران در این بیمارستان‌ها در معرض عوارض بدخیم شیمی درمانی هستند.

وی گفت: پرستاران و سایر كادر پرستاری مانند كاردانهای اتاق عمل و هوشبری هنوز در برخی بیماستان‌های خصوصی مجبور می‌شوند با حقوق 150 تا 220 هزار تومانی در ماه و بدون دریافت هیچ گونه كارانه، مزایا و بدون بیمه كار كنند، در این مراكز هیچ قرارداد و فیش حقوقی به این كاركنان داده نمی‌شود تا به قول مدیران این بیمارستان‌ها مبادا این پرستاران در جایی شكایت كنند و مدرك مستندی برای شكایت نداشته باشند.

میرزابیگی ادامه داد: بنده با مدیر عامل یكی از این بیمارستان‌ها صحبت كردم و او در جواب بنده گفت كه شرایط همین است اگر نمی‌توانند از بیمارستان بروند و جای دیگر كار كنند و به نظر می رسد این نوع بیمارستان‌های خصوصی از جوان بودن و كم تجربگی پرستاران و كادر پرستاری جوان و از ترس آنها از بیكاری سوء استفاده می‌كنند.

وی گفت: تصور ما این بود كه همه بیمارستان‌های خصوصی حداقل قانون كار را رعایت می‌كنند اما به نظر می‌رسد تعدادی از این بیمارستان‌ها كه البته نباید تعداد آنها زیاد باشد و شاید در حد 5 درصد كل بیمارستانها باشند، هنوز حداقل حقوق كادر پرستاری را هم رعایت نمی‌كنند، بیشتر این بیمارستانها البته در حاشیه شهرها و شهرك‌های اقماری هستند كه دید مسئولان پنهان مانده‌اند.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری افزود: سازمان نظام پرستاری این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌كند و حتماً علیه این مراكز به مراجع قضایی شكایت می‌كند.

وی ادامه داد: سوء استفاده از پرستاران به بهانه مشكل بیكاری دیگر پذیرفتنی نیست زیرا با توجه به استخدام 23 هزار پرستار در كشور دیگر مشكل بیكاری برای كادر پرستاری وجود ندارد و مدیران چنین بیمارستان‌ها و مراكز درمانی باید بدانند كه ادامه این روند در نهایت به ضرر خودشان تمام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha