برای نخستین بار در کشور استفاده از داروهای لیز کننده لخته در درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی در بیمارستان قائم (عج) مشهد مقدس با موفقیت انجام شد.

سلامت نیوز :برای نخستین بار در کشور استفاده از داروهای لیز کننده لخته در درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی در بیمارستان قائم (عج) مشهد مقدس با موفقیت انجام شد.
 دكتر محمود رضا آذر پژوه عضو هیئت علمی گروه بیماری های اعصاب این دانشگاه گفت: در این روش باتزریق داروی RTPE (لیز کننده لخته خون )به بیمار 59 ساله مبتلا به سکته مغزی موفق به رفع لخته خون و جلوگیری از آسیبهای جسمی و حرکتی به بیمار شدیم.
وی با بیان اینکه این روش با همکاری ومشارکت گروه تخصصی وفوق تخصصی مغز و اعصاب بیمارستان قائم (عج) انجام شد افزود: با مراجعه بیمار در ساعات ابتدایی سکته مغزی گروه درمان با انجام آزمایشها و سی تی اسکن و بررسی شواهد بالینی بیمار ، کار درمانی را آغاز و اقدام به تزریق داروی لیز کننده لخته خون کردند.
دكتر محمود رضا آذر پژوه ادامه داد: بیمار در زمان مراجعه دچار اختلال در سیستم تکلم و ناتوانی در حرکت اندام سمت راست بدن شده بود و پس از 50 دقیقه از بروز علائم به بیمارستان مراجعه کرده و با استفاده از این روش درمانی قدرت حرکتی سمت راست بیمار تا 100 درصد و اختلال تکلم وی تا 80درصد به حالت عادی بازگشت  .
عضو هیئت علمی گروه بیماری های اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد توجه به علائم ابتدایی سکته مغزی را بسیار پر اهمیت برشمرد و گفت : بیماران و اطرافیان وی در صورت مشاهده هر گونه ضعف در تکلم ، سستی در دست ، پا و یا صورت به مراکزدرمانی تخصصی و پزشکان متخصص مراجعه کنند .
وی تصریح كرد : با ابداع این روش درمانی که هم اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا به کار گرفته می شود امکان درمان بیماران سکته مغزی در صورت مراجعه در سه ساعت ابتدایی بیماری فراهم و از بروز آسیبهای جدی به سیستم حرکتی بیمار که ممکن است تا پایان عمر با آن مواجه باشد جلوگیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha