سلامت نیوز :دبیر اولین همایش ملی سلامت گفت: اولین همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن كریم با محوریت سوره كهف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، سید اشرف‌الدین گوشه‌گیر امروز در اولین همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن كریم كه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، افزود: از ابتدای خلقت بشر سلامت مقوله‌ای بوده است كه با انسان عجین و همراه است.

وی گفت: آنچه كه در مقابل سلامت نامطلوب است بیماری است كه پدیده‌ای است كه همواره انسان از آن گریزان است و تمام تلاش خود را به كار می‌برد تا در وضعیت سلامت قرار داشته باشد.

گوشه‌گیر افزود: در صورت بروز بیماری انسان روش‌هایی را به كار می‌برد تا سلامتی خود را به دست آورد.

وی اضافه كرد: در طی قرون و اعصار مختلف مكاتب مختلف پزشكی برای شناخت سلامت و ابعاد آن به وجود آمده است كه حتی با زیربنای علمی خود به تبیین اصول سلامت، شناخت و چگونگی حفظ آن و روش‌های تشخیص بیماری و درمان آن پرداخته‌اند ولی آنچه كه كمتر به آن توجه شده است این است كه آیا نحوه نگرش انسان و محیط و تغییر در جهان‌بینی می‌تواند در سلامت انسان و محیط او مؤثر باشد یا خیر كه اهمیت زیادی دارد.

دبیر اولین همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن افزود: اولین همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن كریم با محوریت سوره كهف بر پایه اصول انسان‌ساز مكتب قرآنی است. در این همایش تلاش داریم به این مهم بپردازیم و شیوه زندگی انسان را برای تبیین سلامت فردی، اجتماعی‌ و محیط بر اساس قرآن كریم بررسی و تبیین كنیم.

گوشه‌گیر گفت: بیش از 313 مقاله تحقیقی به این همایش رسیده است كه می‌تواند نشانه‌ای از تشنگی پژوهشگران به این زاویه و نگرش سلامت باشد.

وی گفت: انسان از دیرباز با ابتلا به بیماری‌های مختلف و تأثیراتی كه در زندگی او دارد به مشكلات مختلفی از جمله از دست دادن شغل و مشكلات اجتماعی مواجه شده است به همین علت ارزش سلامت را به خوبی می‌داند.

وی اضافه كرد: این بیماری‌ها می‌توانند به معلولیت و در نهایت به مرگ زودرس فرد بینجامد. با شناخت بیماری و مقوله‌ای به اسم سلامت می‌توان به این مهم پی برد كه سلامت نعمتی است كه باید مانند یك گهر گرانبها از آن پاسداری كرد.

وی اضافه كرد: در پی قرن‌های متمادی شیوه زندگی می‌تواند در حفظ سلامت و بروز بیماری‌ها اثرگذار باشد.

نجمه طبری، دانشجوی رشته اتاق عمل نیز در این همایش درباره خواب عارفانه گفت: خواب عارفانه، خوابی است كه مدت آن حداكثر 30 دقیقه است و به وسیله آن می‌توان تمام خستگی و كسالت بدن شخص را از بین برد.

وی گفت: در خواب عارفانه بدون آنكه احتیاجی به خواب چند ساعته باشد بدن فرد از خستگی و كسالت خارج می‌شود به دلیل اینكه این خواب مدل هیپنوتیزم می‌شود.

این دانشجوی كارشناسی اتاق عمل اضافه كرد: هر فردی برای تقویت قدرت‌های ارادی و دستیابی به ضمیر ناخودآگاه خود در در زمان خواب می‌تواند روش‌های خاصی را به كار ببرد تا فاصله بین ضمیر آگاه و ناخودآگاه خود را نزدیكتر كند.

وی اضافه كرد: بی‌خوابی اشكال در شروع یا دوام خواب است كه می‌تواند مداوم یا گذرا باشد.بی‌خوابی كوتاه‌مدت معمولا همراه با اضطراب یا با انتظار یك تجربه اضطراب‌انگیز مانند امتحان است كه معمولاً به درمان خاصی نیاز ندارد.

دانشجوی كارشناسی اتاق عمل افزود: درمان دارویی كوتاه مدت می‌تواند در بعضی از مواقع جایز باشد ولی بی‌خوابی مداوم گروه نسبتا شایع‌تری را از اختلال خواب تشكیل می‌دهد كه آنها عمدتاً در به خواب رفتن مشكل دارند و نه تداوم خواب و از آنجا كه بیشتر عوامل دخیل در بی‌خوابی از ناتوانی افراد برای تمدد اعصاب است‌، رفتاردرمانی می‌تواند در درمان این مشكل كمك كند.

طبری گفت: در این روش درمانی به بیماران آموزش داده می‌شود كه چطور به وضعیت آرامش و تمدد اعصاب دست پیدا كنند كه اكثر بیماران نتایج مؤثر و ماندگاری را از خود نشان می‌دهند.

وی گفت: گاهی افراد بی‌خوابی شكایت می‌كنند كه پس از بررسی مشخص می‌شود كه فرد با مشكل بی‌خوابی مواجه نیست بلكه به دلیل سن بالا و سالخوردگی بی‌خوابی بروز كرده است و در بعضی مواقع بیماری افسردگی می‌تواند چرخه كلی خواب را به هم بریزد و بی‌خوابی بروز پیدا كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha