مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه بدهی سازمان‌ بیمه‌گر به داروخانه‌ها، موجب عدم توزیع و محدودیت دسترسی بیماران خاص به دارو شده است، تصریح کرد: این مسأله موجب می‌شود بیماران دچار عوارض جبران‌ناپذیری شوند.

مهم‌ترین دلیل عدم توزیع دارو چیست؟

سلامت نیوز:مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه بدهی سازمان‌ بیمه‌گر به داروخانه‌ها، موجب عدم توزیع و محدودیت دسترسی بیماران خاص به دارو شده است، تصریح کرد: این مسأله موجب می‌شود بیماران دچار عوارض جبران‌ناپذیری شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،احمد قویدل  با ابراز نگرانی در خصوص حبس دارو‌های حیاتی بیماران توسط شرکت‌های پخش دارو، اظهار کرد: حدود سه سال پیش که وزارت بهداشت یارانه‌های دارویی را مستقیم به واردکننده‌های دارویی می‌داد، دارو به قیمت غیر واقعی و به صورت یارانه‌ای در اختیار بیماران قرار می‌گرفت برای مثال قیمت واقعی فاکتور 8 حدود 400 هزار تومان بود اما با قیمت 4 هزار تومان و یا قیمت اصلی فاکتور 7، یک میلیون و 100 هزار تومان بود اما به قیمت 10 هزار تومان در اختیار شبکه توزیع قرار می‌گرفت.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با هدف اینکه قیمت دارو در ایران همانند بازار جهانی شود، یارانه دارویی را به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کرد و هیأت دولت در تصمیمی یارانه بیماران خاص را قطع کرد و قرار شد این داروها تحت پوشش بیمه باشد.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه متأسفانه با این تصمیم وزارت بهداشت، منابع مالی در اختیار سازمان‌های بیمه‌گری قرار گرفت که طلب‌های هنگفتی از دولت داشتند، یادآور شد: متأسفانه این منابع مالی در اختیار بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت قرار گرفت که عملاً به جای اینکه با این یارانه، بهای داروها را به مراکز درمانی و دارویی بپردازند این منابع مالی را صرف مشکلات مالی خود کردند.

قویدل خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی یک بنگاه اقتصادی است که حوزه سلامت اولویت آن نیست. متأسفانه در کشور ما به جای اینکه سازمان‌های بیمه از طریق دریافت حق بیمه، منابع مالی کسب و درآمدزایی کنند به چاه نفت و بودجه دولت وصل هستند و این امر موجب می‌شود به دنبال افزایش بدهی دولت، نتوانند بدهی خود را به داروخانه‌ها پرداخت کنند.

وی افزود: زمانی‌که بیمه‌ها بدهی خود را به داروخانه‌ها پرداخت نکنند، داروخانه‌ها نیز نمی‌توانند پرداختی به شرکت‌های پخش دارو داشته باشند و در نهایت این امر باعث می‌شود شرکت‌های پخش دارو برخی داروخانه‌ها به خصوص داروخانه‌های دانشگاهی را در لیست سیاه خود قرار دهند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها، بیماران در تهیه دارو دچار مشکل شده‌اند و این در حالی است که وزارت بهداشت مدعی شده تا چهار الی پنج ماه آینده مشکل دارویی در کشور وجود ندارد.

قویدل حبس دارو توسط برخی شرکت‌های دارویی را قاتل جان بیماران خاص دانست و یادآور شد: تا مادامی‌که این احتکار و عدم توزیع تداوم داشته باشد، بسیاری بیماران دچار عوارض جبران ناپذیری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: کانون هموفیلی ایران در راستای پیگیری علت حبس دارو و مشکلات دارویی بیماران هموفیلی به دادستان کل کشور نامه‌ سرگشاده‌ای نوشته و خواستار آن شده که ضمن بازرسی از انبارهای دارویی و ملاحظه تاریخ ورود دارو به انبارها و دستورهای وزارت بهداشت مبنی بر توزیع داروهای دارای تاریخ، موانع توزیع دارو را از میان بردارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha