چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 25096
سلامت نیوز :عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در تشریح علل عدم موفقیت درمان ناباوری به روش میكرواینجكشن گفت: در 30 درصد از تخمك‌هایی كه اسپرم وارد آنها می‌شود، لقاح انجام نمی‌شود و این در حالی است كه افزایش درصد لقاح در موفقیت درمان ناباروری تاثیر زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، دكتر محمدحسین نصر اصفهانی كه در حاشیه كنفرانس باروری و ناباوری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌گفت این مطلب را در پاسخ به پرسشی درباره علت باردار نشدن برخی زنان نابارور كه تحت درمان با روش میكرواینجكشن قرار می‌گیرند عنوان و اضافه كرد: یكی از علل این امر آن است كه اسپرم قدرت فعال سازی تخمك را ندارد این در حالی است كه اسپرم پس از ورود به تخمك ژنوم پدری را به آن وارد و جنسیت را مشخص می‌كند. اسپرم دارای ماده‌ای است كه محرك شروع زندگی به شمار می‌رود. اگر اسپرم فاقد این ماده باشد یا این ماده در آن به اندازه كافی وجود نداشته باشد، تخمك چرخه زندگی را آغاز نمی‌كند بنابراین اگر پس از یك روز از وارد شدن اسپرم به تخمك، لقاح صورت نگیرد از نظر ما عمل لقاح امكانپذیر نیست.

نصراصفهانی در ادامه اظهار كرد: این مشكل را تا حدودی با انجام یك تست ژنتیك روی اسپرم می‌توان مشخص كرد؛ اما بر اساس تحقیقات انجام شده می‌توان همزمان با تزریق اسپرم، تخمك را فعال كرد و بدین ترتیب شانس باروری را افزایش داد.

عضو هیات علمی پژوهشكده رویان درباره احتمال حفظ نسل حیواناتی كه در حال انقراض هستند با استفاده از شبیه‌سازی، گفت: می‌توانیم از سلولهای بدن حیواناتی كه در حال انقراض هستند نمونه برداری كنیم تا ذخیره ژنتیك آنها را به دست آوریم و بدین ترتیب آنها را از خطر منقرض شدن نجات دهیم. برای انجام این كار نیاز به هماهنگی بین گروه‌های شبیه سازی و محیط زیست است. مثلا از رحم و تخمك شیر می‌توان برای نگهداری ببر استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha