سلامت نیوز : درصد زیادی از ناباروری‌ها با تخمك و رحم اهدایی قابل درمان است
خبرگزاری فارس: رئیس انجمن علمی تخصصی ناباروری ایران گفت: تخمك و جنین اهدایی در بسیاری از موارد برای درمان ناباروری‌ها راه‌حل مناسبی است چرا كه درصد زیادی از ناباروری با چنین روش‌هایی قابل درمان است.

به گزارش فارس ، محمد ایراهیم پارسا‌نژاد امروز در هفدهمین كنگره بین‌المللی انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری در ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از نظر جنبه حقوقی، فقهی و فرهنگی، برخی از روش‌های باروری مورد قبول نیست اما با توجه به پویایی فقه شیعه این مسائل قابل حل است.

وی گفت: تخمك و جنین اهدایی در بسیاری از موارد برای درمان ناباروری‌ها راه‌حل مناسبی است چرا كه درصد زیادی از ناباروری با چنین روش‌هایی قابل درمان است.

رئیس انجمن ناباروری ایران با بیان اینكه در سال 1979 ادوارد سنین نخستین نوزاد دختر آزمایشگاهی را به دنیا آورد، اظهار داشت: ایران تنها كشوری است كه پس از 24 ساعت از این اتفاق برای كاربرد این روش برای درمان ناباروری اعلام آمادگی كرد و پس از آن مراجع تقلید اعلام كردند كه این نوع از درمان مشكل فقهی ندارد.

پارسا‌نژاد افزود: برای درمان ناباروری روش‌های دیگر درمانی نظیر تخمك و رحم اهدایی پیشنهاد شد كه در اینجا هم با موافقت مراجع تقلید و تصویب مجلس، وزارت بهداشت آیین‌نامه آن را اجرا كرد اما باید به این نكته توجه داشت كه استقبال افراد جامعه از این نوع روش‌های درمانی ناباروری بسیار زیاد بود به طوری كه سیستم پزشكی را با رعایت اخلاق به سوی خود سوق می دهد.

رئیس انجمن ناباروری ایران به اهدای اسپرم اشاره كرد و گفت: در حال حاضر اهدای اسپرم جایز نیست و مصوبه و آئین‌نامه اجرایی نداریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینكه باروری به روش آزمایشگاهی می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها در جنین شود، ادامه داد: شیوع ناهنجاری‌های مادرزادی در كل جامعه حدود 3 درصد است و در روش‌های درمانی ناباروری ممكن است درصد ابتلای جنین به بیماری‌های مادرزادی بیشتر شود؛ از این رو مراكزی كه این روش‌ها را انجام می‌دهند قبل از آن با خانواده‌ها در این خصوص صحبت می‌كنند همچنین از سوژه‌های معلول انتخاب نمی‌شود و با رعایت این مسائل احتمال ابتلاء جنین به ناهنجاری‌های مادرزادی كمتر خواهد شد.

پارسانژاد افزود: با توجه به تعریفی كه از ناهنجاری‌های مادرزادی صورت گرفته، 60 نوع ناهنجاری مادرزادی مشخص شده است از این رو پس از بررسی بر روی جنین، اگر علائمی از ناهنجاری‌های مادرزادی تأیید شد با توجه به قوانین مجوز سقط جنین صادر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha