تحقیقات مرتبط با بیماری های تنفسی نشان داد که بین مصرف مواد غذایی آماده و فست فود و افزایش احتمال آسم، خس خس، و چندین نوع آلرژی ارتباط وجود دارد.

بهترین رژیم های غذایی برای سلامت بدن را بشناسید

سلامت نیوز: تحقیقات مرتبط با بیماری های تنفسی نشان داد که بین مصرف مواد غذایی آماده و فست فود و افزایش احتمال آسم، خس خس، و چندین نوع آلرژی ارتباط وجود دارد.


رژیم مدیترانه ای و کنترل پوکی استخوان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، رژیم مدیترانه ای و کنترل پوکی استخوان مطالعات بر روی 1000 نفر از افراد 65 تا 79 ساله نشان داد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به مدت 12 ماه می تواند در کنترل از دست دهی استخوان و کاهش فرایند پوکی استخوان موثر باشد.

کسانی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کردند، مصرف میوه ها، سبزیجات، آجیل، غلات تصفیه نشده، روغن زیتون و ماهی را غالبا مصرف نموده، مقدار کمی از فراورده های لبنی و گوشت دریافت می کردند و مصرف الکل کمتری داشتند. همچنین برای گروه تحت نظر مقادیری ویتامین دی درنظر گرفته شد.

اگرچه تعداد کمی از افراد شرکت کننده در ابتدای مطالعه مبتلا به پوکی استخوان بودند، اما از نظر آماری نتیجه مطالعه به نفع پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش فرایند از دست دهی استخوان بود.

از دیگر مزایای پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پارکینسون، آلزایمر و سرطان اشاره کرد.


مولتی ویتامین و بیماری های قلبی

بر اساس مطالعات انجام شده در طی 12 سال و بر روی بیش از دو میلیون شرکت کننده، شواهدی مبنی بر نقش مولتی ویتامین ها در کاهش حملات قلبی، سکته مغزی یا مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی مشاهده نشد.

تیم تحقیقاتی معتقد است به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی و خطرات ناشی از آن به جای مصرف مکمل ها ،افراد باید برنامه غذایی و شیوه زندگی سالمی داشته باشند.

محققان پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش، ترک سیگار، کنترل فشار خون و پایش سطح کلسترول بد و در صورت نیاز، درمان پزشکی را بجای  مصرف مکمل ها توصیه می کنند.


مصرف فست فود و آسم

تحقیقات مرتبط با بیماری های تنفسی نشان داد که بین مصرف مواد غذایی آماده و فست فود و افزایش احتمال آسم، خس خس، و چندین نوع آلرژی ارتباط وجود دارد.

نویسندگان یادآور می‌شوند که رژیم غذایی با کیفیت پایین ممکن است به توسعه و پیشرفت آسم کمک کند و از طریق مکانیزمهای متعدد  منجر به بروز تنگی نفس و خس خس سینه شود.

رژیم غذایی سالم و بیماری‌های چشمی

تحقیقات جدید انجام شده در زمینه بیماری‌های چشم نشان داد پیروی از رژیم غذایی شرقی (مصرف بیشتر سبزیجات، حبوبات، میوه، غلات سبوس دار، گوجه فرنگی، غذاهای دریایی، ماهی های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا 3) با کاهش خطر بروز انواعی از بیماری‌های چشمی نظیر تخریب ماکولا ناشی از افزایش سن (AMD) مرتبط است.

از سوی دیگر مطالعات مشابه حاکی از آن بود که الگوی رژیم غذایی غربی (مصرف بیشتر گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده ، لبنیات پر چرب ، سیب زمینی سرخ شده، دانه های تصفیه شده) باعث افزایش شیوع AMD  می شود.


شیوه زندگی مادران و سلامت فرزندان

اگر مادران پنج اصل اولیه  شیوه زندگی سالم را که شامل (رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، حفظ وزن بدن، عدم مصرف الکل و عدم مصرف سیگار) رعایت کنند، کودکانشان 75 درصد کمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.

از هر پنج کودک در ایالات متحده آمریکا ، یک کودک از سن 6 تا  19 سالگی مبتلا به چاقی است که این مسئله آنها را بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و دیگر شرایط متابولیک در طول دوران زندگی قرار می دهد.

یافته های این مطالعه  نشان می دهد انتخاب های شیوه زندگی مادران تاثیر بسزایی  بر سلامت فرزندان آنها دارد.


رژیم غذایی غنی از مغزها و فعالیت اسپرم

با توجه به نتایج یک آزمایش تصادفی که پارامترهای مایع منی و تغییرات مولکولی را در طی یک دوره 14 هفته ای بررسی نمود، آجیل در یک رژیم سالم، کیفیت و عملکرد اسپرم انسان را بهبود می بخشد.

به دنبال مصرف منظم 60 گرم مغز دانه ها در روز، میزان اسپرم، قدرت زنده بودن، تحرک و مورفولوژی در اسپرم مردان افزایش یافت.

البته تحقق مسئله فوق نیازمند بررسی بیشتر است اما شواهد موجود نشان می دهند که تغییر سبک زندگی سالم مانند پیروی از الگوی غذایی سالم ممکن است به مورفولوژی اسپرم کمک کند و البته، آجیل جزء کلیدی یک رژیم سالم  است.

محققان نشان دادند مصرف بعضی مواد غذایی "خوش طعم" تغییراتی در مغز ایجاد می کند که باعث انتخاب‌های سالم غذایی بخصوص در زنان چاق می شود.

یکی از این مواد "مونو سدیم گلونامات" است. در واقع این ماده قبل از غذاخوردن باعث کاهش اشتها می شود. تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha