سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در یک بررسی آماری مشخص شد 76 درصد افرادی که دچار فقر شده‌اند در روستاها زندگی می‌کنند.

76 درصد از افراد فقیر در روستاها زندگی می‌کنند

سلامت نیوز: سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در یک بررسی آماری مشخص شد 76 درصد افرادی که دچار فقر شده‌اند در روستاها زندگی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در اولین همایش نقش تعاونی‌های دهیاری در توسعه روستایی گفت: براساس بررسی آماری مشخص شد 76 درصد افرادی که دچار فقر شده‌اند، در روستاها زندگی می‌کنند.

وی افزود: اشتغال است که نشاط و شادابی می‌آورد و زمینه مبارزه با فقر و آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند. تعاونی‌ها یکی از بسترهایی هستند که در این راه می‌توان از آنها بهره جست.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها اندیشه خودباوری را تقویت می‌کنند، گفت: تعاونی‌ها از این ظرفیت برخوردار هستند که اقتصاد را شکوفا کنند و چشمه‌های جوشان اشتغال را از خود ظهور دهند. افرادی که در تعاونی‌ها مشارکت می‌کنند کسانی هستند که ایده و خلاقیت دارند اما از رانت برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه اگر به ظرفیت تعاونی‌های روستایی توجه می‌شد پس از انقلاب اسلامی شاهد مهاجرت مردم از روستاها به شهرها نبودیم، گفت: در سال 57، 50 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کردند اما طبق آخرین سرشماری در سال 97 تعداد آنها به 20 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است. هم‌اکنون 33 درصد اشتغال مربوط به تعاونی‌هاست. از هر 10 نفر 4 نفر به واسطه تعاونی‌ها مشغول به کار شده‌اند. توجه به ظرفیت تعاونی‌های روستایی زمینه ماندگاری روستاییان را در روستاهایشان فراهم می‌کند. در این راه دهیاری‌ها ظرفیت بالقوه‌ای را برای حمایت تعاونی‌ها برخوردار هستند و باید بتوانیم بیش از این آنها را با تعاونی‌ها پیوند بزنیم.

بندپی با بیان اینکه طرح تامین مالی خرد در روستاها را آغاز کرده‌ایم، گفت: از این طریق 40 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم. از سویی بروکراسی‌هایی به واسطه بانک‌ها در دریافت تسهیلات برای تعاونی‌ها وجود داشت را برداشتیم تا چشمه‌های جوشان تعاونی‌ها را فعال کنیم. در این راه نیاز به کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور داریم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تنها تا پایان سال 97، 19 هزار تعاونی‌ را در کشور مستقر کردیم تا زمینه اشتغال بیشتر را در شهرها و به ویژه روستا فراهم کنیم. در هر صورت تا زمانی که اشتغال برای روستاییان به واسطه تعاونی‌ها افزایش نیابد مهاجرت آنها به شهرها امری اجتناب‌ناپذیر است. لازم است اضافه کنم حضور آقای واعظ مهدوی به عنوان مدیرکل صندوق بیمه عشایر و روستاییان کمک زیادی در بحث توانمندسازی تعاونی‌های روستایی فراهم کرد. ضمن اینکه مجلس همیشه در بحث تعاونی‌های روستایی و اشتغال روستایی همراه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است تا شرایط بهینه‌ای را برای زندگی مولد در روستاها ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha