سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 251031

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: پسماندهای اجزا و بافت انسان باید تحت تدابیری، از بیمارستان ها به قبرستان ها منتقل و دفن شوند.

شرایط دفن پسماند اجزا و بافت انسان

سلامت نیوز:معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: پسماندهای اجزا و بافت انسان باید تحت تدابیری، از بیمارستان ها به قبرستان ها منتقل و دفن شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محسن فرهادی،  افزود: مواد شیمی دارویی باید به وسیله دستگاه های زباله سوز و در سایت های ویژه ای که از لحاظ مسائل بهداشتی و زیست محیطی مشکلی را برای محیط زیست انسان ایجاد نمی کنند، امحا و نابود شوند.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادامه داد: پسماند مواد دارویی و شیمیایی گروهی از پسماندها است که در مورد آن بحث هایی وجود دارد. اگر این پسماندها با پسماند ویژه پزشکی مخلوط شود دیگر امکان بی خطرسازی آنها در بیمارستان وجود ندارد و برای این منظور نیز ابلاغیه مشترکی از سوی معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت به تمام بیمارستان ها که پسماندهای شیمی دارویی دارند و درصد کمی از کل پسماندها را شامل می شوند، جهت تفکیک ارسال شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه بسیاری از بیمارستان ها پسماند شیمیایی ندارند اما اغلب آنها پسماندهای دارویی دارند، اضافه کرد: طبق قانون مدیریت پسماند؛ سازمان حفاظت محیط زیست باید مکان سایت های ویژه شیمی دارویی را مشخص کند و وزارت کشور نیز تمهیدات لازم را برای واگذاری آنها به بخش خصوصی فراهم کند و ما نیز در این زمینه چندین بار مکاتبه کردیم و در جلسات نیز تاکید شده است.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: درباره وجود سایت های ویژه که امکان امحا مواد شیمی دارویی را دارند، مشکل وجود دارد و در این زمینه باید فعالیت های بیشتری صورت بگیرد تا سریع تر سایت های ویژه شیمی دارویی راه اندازی شود چرا که هم اکنون بیمارستان ها مجبور به دپو کردن آنها هستند چون این مواد به وسیله دستگاه های بی خطر ساز، بی خطر نمی شوند و اجازه حمل هم به آنها داده نمی شود و باید از طریق دیگر و به وسیله دستگاه های زباله سوز و در سایت های ویژه ای که به لحاظ بهداشتی و زیست محیطی مشکلی برای محیط زیست انسان ایجاد نمی کنند امحا و نابود شوند.

وی با بیان اینکه حجم اشغال مواد شیمی دارویی کم است، گفت: در مکان هایی که امکان دارد این مواد را کپسوله می کنند و دستگاه های ریجکت سوز فعلی در کشور به دلیل نوع کوره ها و آلایندگی که دارند، مناسب امحا پسماند شیمی دارویی نیست.

فرهادی در خصوص پسماندهای اجزا و بافت انسان نیز توضیح داد: از لحاظ شرعی تمامی بافت و اجزای جدا شده بدن باید تحت تدابیری به سازمان بهشت زهرا(س) در تهران و یا قبرستان ها در استان های مختلف منتقل شوند و براساس رعایت قوانین شرعی دفن شود و خارج از این موضوع قانونی و شرعی نیست و در صورت مشاهده باید خاطی مجازات شود.

وی در همین ارتباط، ادامه داد: اگر سازمان مدیریت پسماند خلاف این موضوع را مشاهده کرد باید به ما اطلاع بدهد و ما نیز از لحاظ حقوقی و قضائی با آنها برخورد خواهیم کرد و دانشگاه های علوم پزشکی نیز در صورت مشاهده چنین موضوعی به سرعت آنها را به مراجع قضائی معرفی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha