سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

دو نقطه مشترک همه ما انسان‌ها این روزها محل تولد و دیگری محلی است که در آن‌جا آرام می‌گیریم؛ بیمارستان و قبرستان! در ایران با جمعیت بیش از 80 میلیونی روزانه 1000 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

بهشت جدید تهرانی‌ها!

سلامت نیوز:دو نقطه مشترک همه ما انسان‌ها این روزها محل تولد و دیگری محلی است که در آن‌جا آرام می‌گیریم؛ بیمارستان و قبرستان! در ایران با جمعیت بیش از 80 میلیونی روزانه 1000 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،جسد این افراد در قبرستان‌های سراسر ایران به خاک سپرده می‌شوند و با توجه به انواع مرگ و میرها در کشور از تصادفات رانندگی گرفته تا بیماری های قلبی که بخش اعظم مرگ و میرها را رقم زده‌اند، ظرفیت قبرستان‌های رو به پایان است. راه بیشتر تهرانی ها پس از ملاقات با فرشته مرگ بهشت زهرا است. آن‌جاکه براساس بررسی‌های انجام شده تا 5 سال دیگر ظرفیتی برای اجساد ندارد. از این روز گمانه‌هایی از ایجاد آرامستان‌های مختلف در چهار گوشه تهران به گوش می‌رسد.


 در سال1345 بود که بهشت زهرا(ع) احداث شد و از تیر ماه 1349 رسما به بهره‌برداری رسید. یک میلیون و 300 هزار نفر از اموات و 2500 نفر از مشاهیر و بزرگان ایران و همچنین 34 هزار شهید و شهید گمنام در بهشت زهرا دفن شده‌اند. بهشت زهرا را می‌توان شهری فرهنگی با جمعیت حدود یک میلیون و 335 هزار نفری نامید. شهری که در چند سال اخیر زمزمه‌هایی از پر شدن آن به گوش می‌رسد. از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از پر شدن این شهر بزرگ ساخت قبور چند طبقه بود؛ راهی که چاره ساز شد و ظرفیت داشتن آن را برای چند سال تمدید کرد. حال براساس آماری که از سازمان بهشت زهرا(ع) ارائه شده این آرامستان تا 5 سال دیگر بیشتر پذیرای اجساد نخواهد بود.


موضوعی که در چند سال اخیر باعث شده تا مسئولان به فکر احداث آرامستان‌های جدیدی در شهر تهران افتاده و برای آن برنامه‌ریزی کنند.
این تنها دلیلی نیست که مسئولان را به فکر ایجاد آرامستان‌های جدیدی انداخته است. با توجه به عبور و مرور بسیاری که در تعطیلات و روزهای پایان هفته در محدوده پشت زهرا(ع) به وقوع می‌پیوندد؛ شاهد ترافیک شدیدی در این ایام هستیم. موضوعی که باری از بر دوش خانواده‌های فوت‌شدگان و البته پلیس راهور که باید برای تسهیل مسیر عبور و مرور از نیروهای بیشتری استفاده کند.


صدراعظم نوری، رئیس کمسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار» در این باره می‌گوید: «موضوع ضرورت احداث آرامستان‌های جدید در تهران در کمیسیون بررسی شده است و قرار است سازمان بهشت زهرا(ع) مکان‌های مورد نظر در شرق و غرب تهران را پیشنهاد دهد تا پس از بررسی‌ها ساخت این آرامستان‌ها آغاز شود.»


وی با اشاره به این‌که تردد به بهشت زهرا(ع) در سال‌های اخیر به سختی صورت می‌گیرد، می‌افزاید: «ظرفیت بهشت زهرا همانگونه که رئیس سازمان گفتند روبه پایان است. هرچند در محیط بهشت زهرا(ع) طرح‌های توسعه آغاز شده است و با برنامه‌ریزهای انجام گرفته برای نیازهای آتی مردم تهران کافی خواهد بود. با این حال قرار است 2-3 نقطه از تهران در شرق و غرب برای احداث آرامستان جدید در نظر گرفته شود و چون این کار نیاز به مطالعه بسیار دارد، ممکن است چند سال طول بکشد.»


گفتنی است احداث یک قبرستان به سادگی صورت نمی‌گیرد، مطالعات فراوانی روی محیط، خاک منطقه، مسیرهای عبوری، ساخت وسازها و مواردی از این دست باید مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به این موارد از سازمان بهشت زهرا(ع)، شورای شهر تهران، شهرداری و دولت انتظار می‌رود هرچه سریعتر در این باره اقدام کنند. صدراعظم نوری در ادامه گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت محل جدید احداث آرامستان در تهران تا پایان سال 97 می‌گوید: «پش از پیشنهاد منطقه‌ای که آرامستان باید در آنجا ساخته شود از سازمان و سپس بررسی همه جانبه آن از طریق شورا و عوامل شهرداری، باید به فکر تامین زمین مورد نظرباشیم. اگر زمین برای شهرداری باشد که مشکلی در پیش‌رو نخواهدبود حال اینکه اگر به طور مثال زمین برای دولت، شخصی و یا مسکن و شهرسازی باشد می‌توان این زمین را خریداری کرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.»


مشکلات مربوط به بهشت زهرا(ع) بسیار است، چند سازمان بهشت زهرا(ع) در این نیم قرن با تلاش فراوان و اقداماتی که انجام داده، همیشه در تلاش بوده تا خانواده متوفی جز غمی که بر آن ها وارد شده، چیز دیگری را حس نکند.
مطمئناً پر شدن ظرفیت بهشت زهرا(ع) و کاهش قبر در افزایش قیمت قبور نیز موثر است که در ماه‌های اخیر خبرهایی در این باره نیز منتشر شد و قیمت قبر در این آرامستان به 16 میلیون هم رسیده است. حال اینکه در مقابل در سال 96 بیش از 22 هزار قبر رایگان نیز در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفت.


گفتنی است روز گذشته سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (ع) در ارتباط با گشترس محیط این آرامستان گفته بود: «یکی دیگر از اقدامات بهشت زهرا اجرای پروژه‌های عمرانی در سازمان به‌ صورت وسیع است که در طول سال 25 هزار قبر برای دفن اموات استفاده می‌شود و این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی سالانه بیش از 40 هزار قبر در سازمان بهشت زهرا احداث می‌شود.»
خال با تاکید بر اینکه ظرفیت سازمان بهشت زهرا تا 5 سال آینده به پایان می‌رسد، گفت: «از همین امروز باید به ‌فکر زمین برای بهشت زهرا (ع) باشیم و در حال حاضر الگوی دفن آرامستان یا آرامستان‌های تهران را مورد توجه قرار دهیم و ممکن است از لحاظ کارشناسی در چند نقطه تهران آرامستان داشته باشیم.»


وی با تصریح به اینکه سازمان بهشت زهرا و مجموعه شهرداری توان ساخت و احداث و بهره‌برداری بهشت زهرا را دارند اما تامین زمین آرامستان نیازمند به کمک دولت است گفت: «ان‌شاءالله این زمین از سوی دولت در اختیار سازمان بهشت زهرا (ع) قرار بگیرد.»
فرض کنید در تهران زلزله بیاید! چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بسیاری می‌گویند بیشتر افرادی که جان خود را از دست می‌دهند را باید در همان جایی که به مرگ رسیده‌اند دفن کرد و بهشت زهرا(ع) پاسخگوی اجساد تهرانی‌ها پس از وقوع زلزله نیست. شاید هم رو به قبرهای دسته جمعی آوریم! فکرش را کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha