سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 251060

محققان دانشگاه مک گیل کانادا موفق به ابداع یک روش ساده و ارزان شده اند که قادر به شناسایی صدها پروتئین موجود در یک نمونه کوچک خون به طور همزمان است.

شناسایی صدها پروتئین در نمونه خون با فناوری جدید

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه مک گیل کانادا موفق به ابداع یک روش ساده و ارزان شده اند که قادر به شناسایی صدها پروتئین موجود در یک نمونه کوچک خون به طور همزمان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، پروتئین های موجود در نمونه خون نشانگرهای بیولوژیکی باارزشی هستند که اطلاعات مفیدی را در مورد سلامت در اختیار پزشکان قرار می دهند. تشخیص اغلب بیماری ها با بررسی نمونه خون صورت می گیرد. متاسفانه ابزار شناسایی این پروتئین ها از 50 سال پیش تاکنون پیشرفت زیادی نداشته است و با وجودیکه بیش از 20 هزار پروتئین در بدن وجود دارد، ابزارهای کنونی فقط قادر به نشخیص یک نمونه در آن واحد هستند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،محققان دانشگاه مک گیل موفق به ابداع روشی شدند که قادر به شناسایی صدها پروتئین در یک نمونه کوچک خون است. این روش سریع و ارزان از رنگ های فلوروسنت برای شناسایی پروتئین ها استفاده می کند. در واقع در این روش یک پلت فرم بارکد وجود دارد که هر رنگ نشانگر یک پروتئین است. سپس تعداد پروتئین ها توسط یک ابزار مبتنی بر لیزر شمرده می شود. محققان برای افزایش دقت این روش الگوریتمی را طراحی کرده اند که دقیقا نشان می دهد چه رنگی نشانگر کدام پروتئین است.


توسعه این روش و استفاده از آن در آزمایشگاه ها، گامی مهم برای تشخیص انواع بیماری هاست.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha