سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 251083

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در حال حاضر تنها 10 درصد از ظرفیت 268.5 میلیون متر مکعبی از حجم آب سد های گلستان آب دارد.

90 درصد حجم آب سدهای گلستان خالی است

سلامت نیوز:معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در حال حاضر تنها 10 درصد از ظرفیت 268.5 میلیون متر مکعبی از حجم آب سد های گلستان آب دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین دهقان  اظهار کرد: بیش از 40 شاخه رودخانه به طول 2700 کیلومتر در استان وجود دارد که مجموعا بر روی این رودخانه ها 14 سد مخزنی بزرگ احداث شده است.

وی با اشاره به حجم 268 و نیم میلیون متر مکعبی حجم آب سدها در گلستان، افزود: حجم اولیه سدهای استان بیشتر از این میزان بود اما بدلیل رسوب گذاری، میزان حجم سدها کاهش یافته است. در حال حاضر تنها 10 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارد. در مدت مشابه سال گذشته این میزان 18 درصد بود که این عدد نشان می دهد که حجم آب سدهای گلستان نسبت به سال گذشته 43 درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سد «نرماب» و «آقدکش» را در حال ساخت داریم، همچنین سد «شصت کلاته» آماده اجرا و مطالعات مرحله اول سد «رامیان» خاتمه یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه به میزان بارش ها در سطح استان اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی استان در سال آبی جاری (از ابتدای مهر 96 لغایت 21 مرداد ماه 97) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.4 درصد افزایش اما نسبت به بلندمدت 5.8 درصد کاهش داشته است.

دهقان با اشاره به کاهش آورد رودخانه های استان در سال آبی جاری، افزود: آورد رودخانه گرگانرود 84 درصد و قره سو 77 درصد نسبت به درازمدت کاهش داشته است. میزان آورد این رودخانه ها نسبت به سال گذشته نیز با وجود افزایش میزان بارندگی ها به ترتیب حدود 35 و 20 درصد کاهش داشتند.

 

وی با اشاره به برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در استان طی سالهای اخیر، تصریح کرد: حجم آب سفره های کم عمق استان نسبت به سال آبی گذشته 129 میلیون متر مکعب و نسبت به درازمدت(متوسط 25 سال اخیر) 265 میلیون مترمکعب کاهش داشته است. حجم آب سفره های عمیق نیز نسبت به سال گذشته 15 میلیون مترمکعب و نسبت به درازمدت 57 میلیون مترمکعب کاهش داشته است که البته با توجه به ویژگی های سفره عمیق استان حجم واقعی کسری مخزن در این آبخوان بیش از این ارقام است و گواه این مطلب تعداد زیاد درخواست های کف شکنی و جابجایی چاه ها بدلیل کاهش فاحش آبدهی آنها است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان خاطرنشان کرد: میزان آبی که در سفره اول آب های زیرزمینی از دست دادیم تقریبا معادل مجموع حجم مخازن سدهای استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha