سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد بجنورد گفت: گیاه دارویی خرفه در درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری موثر است.

دكتر علی فانی در گفت و گو با ایسنا افزود: این گیاه دارویی با نام علمی"Portulaca oleracea " كه معمولا به صورت خودرو در باغچه منازل، كنار جوی ها و در مناطق مرطوب می روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اكنون كشف‌های مهمی در مورد آن انجام شده كه توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اكسیر جهانی(Global panacea ) به آن داده شده است.

وی با اشاه به اینكه این گیاه از سوی این سازمان متداولترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذكر شده است ادامه داد: معمولا قسمت های هوایی این گیاه كه شامل برگ، ساقه و دانه های آن است مورد استفاده قرار می گیرد.

فانی با بیان اینكه عصاره ساقه و برگ خرفه برای درمان بیماری های كبدی مفید است اظهار داشت: خرفه در طب سنتی به عنوان تب بر، ضد عفونی كننده، ضد اسكوربیت( بیماری های ناشی از كمبود ویتامینC )، ضد اسپاسم، مدر و ضد كرم استفاده می شود.

وی با ذكر اینكه در بسیاری از كشورها، از قبیل كشورهای عربی همسایه این گیاه دارویی را به عنوان سبزی خوراكی در سبزی فروشی ها به فروش می رسانند بیان كرد: از شیره خرفه و یا له شده برگ ها و ساقه آن بصورت موضعی برای رفع درد، تورم و التیام زخم های سوختگی، كاهش تورم و آبسه ها، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد توضیح داد: این گیاه در مصرف داخلی قطع كننده و بند آورنده خونریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری های كبدی مفید است.

وی اشاره كرد: از جوشانده این گیاه كه آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسكین دردهای سینه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می شود.

فانی گفت: مصرف خوراكی خرفه به عنوان سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده ها، قطع اسهال و تب استفاده می شود و مصرف خام برگ و ساقه آن بصورت سالاد و همراه با سركه برای درد كلیه مفید است.

به گفته وی تخم گیاه خاصیت ضد كرم، بخصوص علیه كرم كدو دارد و ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی استفاده می شود. ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سردرد و دردهای میگرنی می شود.

وی ادامه داد: گیاه خرفه در دامپزشكی برای درمان بیماری ها تب دار و برای خنك كردن بدن، دفع سموم و تصفیه خون بصورت پودر و جوشانده استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد توضیح داد: خرفه منبع غنی از اسیدهای چرب مفید بخصوص امگا سه، و سرشار از بتاكاروتن( پیش ساز ویتامین A )، ویتامین C،B1،B2 و مقدار قابل توجهی از املاح مختلف مانند آهن، كلسیم، منیزیم، آلومینیم، منگنز، املاح فسفات، پتاسیم و سایر املاح است.

وی همچنین اظهار داشت: تركیبات شیمیایی مختلفی از قبیل تركیبات آنتی اكسیدان گلیكوزید های قلبی، گلیكوزیدهای آنتراكینون، تركیبات ساپونین و فلاوونوئید كرمارین، دوپامین، دوپا، نورآدرنالین و آدنوزین از این گیاه بدست امده است.

فانی تصریح كرد: خرفه دارای خاصیت آنتی اكسیدان و حفاظت بافتی، ضد باكتریایی و ضد التهاب و ضد درد، شل كننده عضلانی و حفاظت كننده كبدی و كلیوی است.

وی اشاره كرد: این گیاه در بیماران آسمی اثر گشاد كننده مجاری تنفسی و پایین آورنده قند خون را دارد و خاصیت تقویت عضلات قلبی و ضد توموری نیز در آن دیده شده است.

فانی با بیان اینكه خرفه گیاهی علفی، یكساله با ساقه ها و برگ های گوشتی، ابدار و سفت است افزود: گل های این گیاه كوچك و زرد رنگ است و میوه گیاه كپسولی حاوی دانه های سیاه رنگ است كه این دانه ها در شیرینی پزی و برای تزئین، بخصوص تزئین شیرینی نان برنجی استفاده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha