معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماریهای غیرواگیر 43 درصد بار بیماریها را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، گفت: انتظار می‌رود تا سال 2020،بیماریهای غیرواگیر مسئول 60 درصد کل بار بیماریها و 73 درصد تمامی موارد مرگ باشد.

سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماریهای غیرواگیر 43 درصد بار بیماریها را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، گفت: انتظار می‌رود تا سال 2020،بیماریهای غیرواگیر مسئول 60 درصد کل بار بیماریها و 73 درصد تمامی موارد مرگ باشد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا مصداقی‌نیا افزود: بدون در نظر گرفتن بار ناشی از سوانح و حوادث، در کشورهای دارای درآمد کم و متوسط، 79 درصد موارد مرگ و 85 درصد بار بیماری‌ها ناشی از این بیماری‌ها هستند.

وی گفت: خوشبختانه اغلب بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری هستند و یا با اقدامات خاص می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد، اما در مجموع بسیاری از آن‌ها قابل برگشت و بسیاری دیگر با اقدامات پیشگیری ثانویه قابل اصلاح و درمان هستند.

مصداقی‌نیا با اشاره به تأکید برنامه‌های اجرایی بر شناسایی و کنترل عوامل خطر اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر،اظهار کرد: امروزه 4 گروه بیماری غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت مهمترین تهدیدکننده‌های حیات انسان محسوب شده و عوارض و ناتوانی ناشی از آن‌ها بار سنگینی به خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها تحمیل می‌کند.

وی افزود: این چهار بیماری اصلی‌ترین عامل مرگ انسان در جهان هستند که 80 درصد آنها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد. این درحالیست که 80 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و یک سوم سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری است.

سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است: بار بیماری‌های غیرواگیر در کل جهان طی دهه آینده 17 درصد افزایش یابد که 25 درصد آن مربوط به منطقه مدیترانه‌شرقی خواهد بود، در حالی که در این منطقه فقط 8 درصد جمعیت جهان زندگی‌ می‌کنند. در این میان کشور ما ایران نیز در این منطقه قرار دارد و متأثر از این بیماری‌ها است، بطوری که شیوع عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور رو به افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha