مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بروز مجدد آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم گفت: در صورت ارائه مجوز از سوی عراق و اختصاص حقآبه ایران، می‌توان نسبت به رهاسازی آب در این تالاب اقدام کرد و مانع بروز حریق مجدد شد.

اعلام آمادگی ایران برای رهاسازی آب در هورالعظیم

سلامت نیوز:مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بروز مجدد آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم گفت: در صورت ارائه مجوز از سوی عراق و اختصاص حقآبه ایران، می‌توان نسبت به رهاسازی آب در این تالاب اقدام کرد و مانع بروز حریق مجدد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،کیومرث حاجی‌زاده در مورد آخرین وضعیت آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم اظهار کرد: باتوجه به اینکه دو سوم تالاب هورالعظیم در عراق واقع شده است، باید همکاری‌های لازم در اطفای حریق از سوی این کشور صورت گیرد. برهمین اساس وزارت امور خارجه و امنیت مرزی ایران در حال پیگیری هستند تا واگذاری تعهدات محیط زیستی عراق و اختصاص حق‌آبه این کشور بتوانیم نسبت به اطفای حریق اقدام کنیم.

وی ادامه داد: 180 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم در بخش عراقی دچار حریق شده است که بر همین اساس با استفاده از بالگرد و هواپیمای آبپاش نسبت به اطفای حریق این تالاب وارد عمل شدیم اما احتمال عمدی‌بودن آتش‌سوزی در تالاب هور وجود دارد؛ البته با توجه به بروز خشکسالی و نبود آب در این تالاب احتمال آتش‌سوزی ناشی از عوامل محیط زیستی نیز پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان یکی از راه حل‌های اطفای حریق و جلوگیری از بروز مجدد آتش‌سوزی در تالاب را رهاسازی آب در بخش عراقی هورالعطظیم اعلام کرد و گفت: ابران برای نمناک‌سازی و هدایت آب به سمت بخش عراقی تالاب اعلام آمادگی کرده و در همین راستا نیز یک کمیته کارشناسی تشکیل شده است.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه با رهاسازی آب در تالاب هورالعظیم می‌توانیم مانع بروز بخشی از خیزش گرد و غبار در این منطقه شویم، افزود: 80 درصد هورالعظیم از سوی ایران آبگیری شده است و با مشکل خشکی در بخش ایرانی مواجه نیستیم اما اگر این تالاب به صورت کامل خشک شود احتمال تبدیل این منطقه به کانال بزرگ ریزگردها وجود دارد.

حاجی‌زاده در مورد نحوه کمک ایران به عراق در زمینه رهاسازی آب و نمناک کردن بخش عراقی تالاب هورالعظیم نیز گفت: در صورتی که کشور عراق مجوزهای لازم را به ایران بدهد می‌توانیم با پمپاژ آب به تالاب هورالعظیم به این کشور کمک کنیم.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha