معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آسیب های اجتماعی و مسائل و اختلالات روانپزشکی در حاشیه شهرها بیش از مناطق شهری است و البته مراجعه مردم این مناطق به مراکز بهداشتی برای کنترل این مشکلات نیز از شهرها بیشتر است.

حاشیه نشینان بیش از شهری ها به مراکز سلامت روان می آیند

سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آسیب های اجتماعی و مسائل و اختلالات روانپزشکی در حاشیه شهرها بیش از مناطق شهری است و البته مراجعه مردم این مناطق به مراکز بهداشتی برای کنترل این مشکلات نیز از شهرها بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علیرضا رئیسی روز چهارشنبه  افزود: مشکلات و اختلالات روانپزشکی در حاشیه شهرها زیاد است و البته شاید به علت بهتر بودن خدمات دولتی افراد ساکن در این مناطق حاشیه ای بیش از مردم شهر به مراکز بهداشت مراجعه می کنند و خدمات سلامت روان را به صورت رایگان یا با بهای بسیار کم دریافت می کنند.


وی گفت: وزارت بهداشت بعد از اجرای طرح تحول سلامت، افزایش کمی و کیفی خدمات سلامت روان را در دستور کار قرار داد و با اجرای این برنامه حدود 1600 کارشناس بهداشت روان به صورت نیروهای خرید خدمت در مراکز و شبکه بهداشتی کشور جذب و بکارگیری شدند.


وی گفت: این افراد که عمدتا فارغ التحصیلان رشته روانشناسی هستند در مراکز جامع خدمات سلامت به خصوص در حاشیه شهرها به صورت رایگان به افراد مراجعه کنند، مشاوره و خدمات بهداشت روان را ارائه می کنند و درصورت نیاز و شدید بودن بیمار افراد را به روانپزشک در شهرها ارجاع می دهند.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: مسائل و اختلالات روانی به عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مربوط است و گاهی نمی توان یک عامل مشخص را در بروز این آسیب و اختلال معرفی کرد. پیشگیری از بروز این اختلالات نیز واکسن ندارد بلکه باید با آموزش و مشاوره در طول زندگی افراد را به سمت سلامت روان هدایت کرد.


وی اظهار داشت: آموزش خانواده و جامعه و پایدار بودن وضعیت اقتصادی و اجتماعی در سلامت روان تاثیر دارد و برای کنترل و کاهش اختلالات روانی توجه به همه ابعاد زندگی از جمله شغل، نیازهای فیریولوژیک، آموزش، محیط زیست و بسیاری مسائل دیگر دخیل است.


رئیسی توضیح داد: وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل این اختلالات نیروها و کارشناسان بهداشت روان را در مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت مستقر کرده است و هر کارشناس بهداشت روان جمعیت 20تا 25هزار نفری را تحت پوشش دارد و خدمات لازم را بر اساس یک بسته خدمتی تعریف شده به مردم ارائه می کند.


معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اختلالات روانی موارد مختلفی از افسردگی، اضطراب، افکارهای منفی، خشونت خانوادگی در بر دارد، تصریح کرد: طلاق هم اکنون یکی از عوامل مهم بروز اختلالات روانی در مردان و زنان است، برخی آمارها نشان می دهد که در برخی مناطق حتی از هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می شود و این مسئله نیز اختلالات روانی را افزایش می دهد.


رئیسی گفت: اختلالات روانی طیف خفیف تا شدید و باید برای کنترل این آسیب جمعیت مبتلا به این اختلالات را شناسایی کنیم و افراد شناسایی تحت پوشش خدمات پیگیرانه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha