چهارشنبه هفته گذشته بود كه یك شهروند اهل گچساران در گذر از محور سبزوار – سمنان حوالی منطقه عباس‌آباد متوجه شد یك قلاده یوزپلنگ آسیایی كنار جاده در حال رنج كشیدن است.

مسوولیت‌پذیری یك شهروند یوزپلنگ آسیب‌دیده را نجات داد

سلامت نیوز:چهارشنبه هفته گذشته بود كه یك شهروند اهل گچساران در گذر از محور سبزوار – سمنان حوالی منطقه عباس‌آباد متوجه شد یك قلاده یوزپلنگ آسیایی كنار جاده در حال رنج كشیدن است.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ، سیروس صالحی همان شهروند مسوول است كه در محل ماند تا ماموران انتظامی و محیط‌بانی خودشان را به محل برسانند. یوز نر كنار جاده همان یوزی است كه این روزها خبر قطع نخاعش بر اثر تصادف شدید با خودروهای عبوری از جاده نقل محافل است. به گفته سید مجید خرازیان مقدم، مدیر كل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست، یوز حادثه دیده به‌طور كامل از محل مهره پنجم كمری دچار قطع نخاع شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، خرازیان مقدم در خصوص روند اقدامات درمانی انجام گرفته روی یوز پلنگ نر آسیب دیده گفت: روند اقدامات درمانی بر روی حیوان بلافاصله پس از عمل جراحی و انتقال به پارك پردیسان با همكاری دامپزشك و كارشناسان مستقر در سایت یوز و نظارت مستمر كارشناسان حوزه معاونت محیط طبیعی تا‌كنون به‌‌طور كامل انجام گرفته و درمان‌های آنتی بیوتیكی و ضد درد به‌طور منظم در حال انجام است.

همچنین حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تاخیر در اجرای پروژه فنس كشی جاده عباس‌آباد در شمال ذخیره‌گاه زیستكره توران استان سمنان، گفت: متاسفانه محیط زیست و حیات وحش در اولویت وزارت راه و شهرسازی نیست. در اجرای یك پروژه بسیار كوچك با این همه مشكل مواجهیم و دوسال است وزارت راه در حال پیگیری برای استخدام پیمانكار فنس كشی است.

وی افزود: درباره جاده عباس‌آباد كه دست‌كم شش یوزپلنگ در آن تلف شده‌اند، عملیات فنس كشی از بیش از دو سال قبل مصوب و اعتبار آن نیز تامین شده بود اما تشریفات وزارت راه در انتخاب پیمانكار باعث تاخیر زیادی شده است. معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین خاطرنشان كرد: فنس‌كشی مسیر یازده كیلومتری جاده عباس‌آباد، هزینه زیادی در بر نداشت و می‌شد سریع‌تر از این عمل كرد. همان‌طور كه در مسیر جاده تهران قم، فنس‌كشی با كیفیتی برای حریم خط مترو و در مدت زمان كمی انجام شده است.

به گفته ظهرابی توله یوزپلنگی كه اخیرا تصادف كرد، در محلی خارج از محدوده حادثه‌خیز در حدود ٤٥ كیلومتری عباس‌آباد و ١٥كیلومتر خارج از مرز منطقه خارتوران دچار سانحه شده است كه تاكنون سابقه نداشته است. اما تسریع در انجام این پروژه می‌تواند جلوی خطر برای یوزهای دیگر را بگیرد. با این حال یوزهای تلف شده در این جاده غیر از مورد اخیر، تاكنون در همان محدوده ١١ كیلومتری مورد نظر برای فنس‌‌كشی تلف شده‌اند. به‌تازگی اداره كل حفاظت محیط زیست استان سمنان با انتخاب پیمانكاری محلی، پروژه فنس‌كشی این محدوده به همراه ایجاد مسیر عبور ایمن برای حیات وحش را در این محدوده آغاز كرده است. پیش از این قرار بود وزارت راه و شهرسازی این كار را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha