چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 251161

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: اگر مدت زمان زیادی است که مبتلا به بیماری دیابت هستید، حتما قبل از انجام فعالیت ورزشی، خود را از نظر سلامت قلبی و عروقی بررسی کنید.

کدام بیماران دیابتی نباید ورزش کنند؟

سلامت نیوز:فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: اگر مدت زمان زیادی است که مبتلا به بیماری دیابت هستید، حتما قبل از انجام فعالیت ورزشی، خود را از نظر سلامت قلبی و عروقی بررسی کنید.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،  دکتر محمد حسین گذشتی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره ورزش در مبتلایان به دیابت اظهار کرد: ممکن است افراد دچار مشکل قلبی باشند، اما به دلیل فعالیت کمی که تاکنون داشته‌اند این وضعیت علامت‌دار نبوده است.

وی اضافه کرد: اگر این افراد علائم دیگری مانند درد سینه دارند یا با راه رفتن دچار خستگی زودرس می‌شوند یا تنگی نفس دارند، حتما قبل از انجام فعالیت ورزشی از نظر قلبی و عروقی مورد چکاپ قرار گیرند.

گذشتی افزود: افرادی که مدت زمان کمی است مبتلا به دیابت شده‌اند و وضعیت قلبی‌شان چک شده و مشکلی ندارند می‌توانند ورزش را شروع کنند، افزود: اگر افراد دچار عوارض دیگر بیماری دیابت شده‌اند مثلا درگیری عصب پا یا سابقه زخم پا و تاول داشته‌اند، بعضی از ورزش‌ها مانند پیاده‌روی یا دویدن مناسب نیست.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه پیاده‌روی طولانی با شرایط نامناسب (کفش نامناسب) برای افرادی که دچار مشکلات پا و دیابت هستند، توصیه نمی‌شود، افزود: اگر درگیری‌های چشمی و یا خونریزی‌های چشمی داشتند، ورزش‌هایی مانند وزنه زدن مناسب نیست. چون می‌تواند باعث تشدید خونریزی شبکیه شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افردای که قند کنترل نشده دارند، ممکن است که ورزش به آنها کمک نکند و یا حتی قندشان بالاتر رود، اما کسی که می‌خواهد ورزش کند باید قندش را اندازه بگیرد. اگر قند بالای ۲۵۰ داشته باشد و یا قند ادرار بالای ۳۰۰ باشد، نباید ورزش کند؛ چراکه ورزش باعث می‌شود قندشان افزایش پیدا کند.

وی توصیه کرد: قبل از انجام فعالیت ورزشی قند خون خود را چک کنند، اگر قند خون کمتر از ۸۰ باشد بویژه اگر از انسولین استفاده می‌کنند ممکن است در حین ورزش دچار افت قند شوند، بنابراین توصیه می‌شود قبل از ورزش میان وعده‌ای مصرف کنند.

 گذشتی با توصیه بر این موضوع که افراد دیابتی باید در ساعتی معین و مشخص ورزش کنند، گفت: بهترین زمان ورزش برای مبتلایان به دیابت عصرهاست و توصیه می‌شود بعد از میان وعده عصر و قبل از شام ورزش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha