چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 251171

سرطان این روزها پیر و جوان نمی‌شناسد هر جا که بتواند یقه انسان‌ را می‌گیرد و در این میان آلودگی هوا، سبک نادرست زندگی و بی توجهی به نشانه های این بیماری نیز به افزایش آمار انواع سرطان‌ها کمک می کند.

پیشگیری از سرطان همت می خواهد

سلامت نیوز:سرطان این روزها پیر و جوان نمی‌شناسد هر جا که بتواند یقه انسان‌ را می‌گیرد و در این میان آلودگی هوا، سبک نادرست زندگی و بی توجهی به نشانه های این بیماری نیز به افزایش آمار انواع سرطان‌ها کمک می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،در این میان به جز ابتلای افراد به این بیماری سخت درمان، موضوع درمان و تقبل هزینه‌های درمانی هم جزو مشکلات مهم بیماران و خانواده‌های آنها شده است که با تکانه های قیمت‌ ها و افزایش قیمت دلار و ناکارآمدی دفترچه‌های بیمه درمانی، هزینه‌های بیماری بیش از پیش بر دوش بیماران و خانواده‌های آنان سنگینی می‌کند.


محققان می گویند که افراد با پرهیز از بسیاری از عوامل سرطان زا می توانند از ابتلای خود به این بیماری پیشگیری کنند؛ چرا که در 92 درصد سرطان ها عامل محیطی مانند آب، هوا و غذای آلوده موثر است و فقط در هشت درصد باقی مانده، عوامل وراثتی در بروز سرطان دخیل هستند.
دکتر ناصر پارسا عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران می گوید: از زمان نخستین جهش ژنتیکی تا بروز نشانه های ابتلا به سرطان اغلب هفت سال طول می کشد؛ پس از نخستین جهش سلولی به دلیل این که فرد از محیط، آب، غذا و هوایی که استنشاق و عوامل سرطان زا مانند نیترات و مشتقات نفت را دریافت می کند به مرور سلول های دیگر نیز دچار جهش سلولی می شوند و زمانی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف شود، سرطان بروز می کند.
وی همچنین در مورد ابتلا به سرطان در اثر عوامل ارثی و ژنتیکی اظهار داشت: افرادی که در بستگان نزدیک خود مواردی از ابتلا به سرطان داشته اند، 30 درصد ، احتمال بروز سرطان در آنها بیشتر از سایر افراد جامعه است.
پارسا توصیه کرد: افراد پرخطر از نظر ابتلا به سرطان مانند افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به این بیماری دارند، لازم است از حدود سن 30 سالگی زیر معاینات دوره ای تشخیصی قرار گیرند.


وی در مورد نشانه های اولیه ابتلا به سرطان می گوید: تعریق شبانه، کاهش اشتها، کاهش وزن، خونریزی غیرمنتظره، درد مفاصل و ضعف عمومی از جمله علایم اولیه ابتلا به سرطان به شمار می رود و افرادی که بیشتر از 2 هفته این نشانه را داشته باشند، باید از نظر ابتلا به سرطان معاینه شوند.
به گفته وی، افرادی نیز که در محیط های آلوده مانند کلان شهرها زندگی می کنند و سوء تغذیه دارند، دچار استرس های روزانه اند، مسائل بهداشت شخصی را به درستی رعایت نمی کنند و آگاهی کافی در زمینه سرطان ندارند با احتمال بیشتری در زمینه ابتلا به سرطان مواجه هستند.
اگرچه علم پزشکی و فناوری نوین حجم گسترده ای از دلهره و هراس از بیماری سخت درمانی همچون سرطان را تا حد زیادی کاهش داده است، اما واقعیت تلخ این است که حضور سنگین این بیماری وجود هر فرد مبتلا به آن را آکنده از درد خواهد کرد.
خوشبختانه در سال های اخیر با برنامه های تخصصی دولت در اجرای طرح تحول سلامت نور امیدی به این بیماران هدیه شده است.

** سرطان، سومین علت مرگ و میر
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و رئیس مرکز بهداشت استان می گوید: بیماری های غیر واگیر، به ویژه سرطان و بیماری های قلبی، عروقی مهمترین مسایل سلامت در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می روند.
دکتر محمد علی دریک افزود: مهمترین علل مرگ و میر در کشور بیماری های قلبی، عروقی، سوانح و حوادث غیرعمدی هستند و سومین علت مرگ و میر را سرطان ها تشکیل می دهند.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار موجود پنج نوع سرطان معده، پوست، پروستات، کولورکتال و مثانه در مردان و سرطان های پستان، کولورکتال، پوست، معده و تیرویید در زنان دارای بیشترین فراوانی است.
رئیس مرکز بهداشت لرستان ادامه داد: بر اساس آخرین آمار موجود در استان لرستان، پنج سرطان گزارش شده در هر دو جنس زن و مرد به طور مشترک سرطان های پستان، معده، پوست، کولورکتال و پروستات هستند.
دکتر دریک گفت: این در حالی است که شایع ترین ها در مردان لرستانی به ترتیب شامل سرطانهای معده، پوست، کولورکتال، ریه و پروستات و پنج سرطان شایع تر در زنان استان نیز شامل سرطانهای پستان، معده، پوست، کولورکتال و تیرویید است.
وی تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لرستان در میان استان های کشور در بخش زنان دوازدهمین و در بین مردان چهاردهمین استان با شیوع سرطان معده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: با پیشرفت علم پزشکی درصد بسیار زیادی از سرطان ها قابل پیشگیری و درمان هستند و مهمترین شرط درمان موفقیت آمیز این بیماری ها تشخیص زودهنگام بیماری است.
وی افزود: با توجه به پارامترهایی مانند امکان پذیر بودن تشخیص زودرس سرطان مورد نظر، مناسب بودن هزینه های غربالگری، در دسترس بودن درمان های موثر و چندین شاخص دیگر، اکنون سه نوع سرطان که دارای شرایط غربالگری و تشخیص زودهنگام هستند.
دریک همچنین گفت: اکنون در همه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت استان لرستان، تمامی افراد 50 تا 69 ساله برای سرطان کولورکتال، زنان 30 تا 59 ساله برای سرطان دهانه رحم و همچنین زنان 30 تا 69 ساله برای سرطان پستان مورد غربالگری و تست های تشخیص زودهنگام قرار می گیرند.
وی ادامه داد: همه خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام در سامانه بهداشتی استان انجام می گیرد و تیم هایی متشکل از پزشکان و کارشناسان بهداشتی در مراکز ارایه خدمات جامع سلامت همواره آماده ارایه این خدمات به مراجعه کنندگان است.

** کاهش هزینه های درمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب شد بار هزینه های درمان بیماران سرطانی به حداقل کاهش یابد و این مهم اقدامی ارزشمند به شمار می رود.
دکتر کوروش ساکی افزود: هم اکنون بیمه ها هزینه های مربوط به درمان بیماری سرطان را پرداخت می کنند و می توان گفت در مقایسه با گذشته وضعیت بهتری در این بخش حاکم شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس بیماران مبتلا با خیال آسوده و امیدوارانه می توانند به درمان های تجویز شده از سوی متخصص مربوطه اقدام و در واقع مشکلات کمتری را تحمل کنند.


وی گفت: در راستای درمان بیماری سرطانی 2 بخش شیمی درمانی و آنکولوژی (خون شناسی)در بیمارستان های شهید رحیمی و شهید مدنی خرم آباد در طول فعالیت دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
ساکی اظهار داشت: همچنین یک دستگاه رادیو تراپی نیز جهت درمان بیماران مبتلا به سرطان خریداری شده که به زودی در استان به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود : به منظور تسهیل فرآیند درمان بیماران مبتلا به سرطان چهار مرکز جامع تشخیص بیماری سرطان در این استان در دست ساخت است که از این تعداد 2 مرکز در شهرستان خرم آباد و بروجرد و 2 مرکز سطح سه در شهرستان ها الیگودرز و کوهدشت قرار دارند.
وی بیان کرد: همچنین قرار است در بیمارستان شهید رحیمی ، بخش بزرگ سرطان و با قسمت های بستری و رادیوتراپی با تجهیز سه دستگاه شتاب دهنده خطی راه اندازی شود.
یک هزار و 719 نفر اکنون در لرستان به بیماری سرطان مبتلا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha