چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 251177

اگر اسید معده به میزان کافی وجود داشته باشد، روند گوارش به خوبی انجام شده و همه چیز در بدن به خوبی پیش رفته و سوء هاضمه، نفخ و گاز کمتری را تجربه خواهید کرد.

آیا اسید معده کم به سلامت شما آسیب می‌رساند؟

سلامت نیوز: اگر اسید معده به میزان کافی وجود داشته باشد، روند گوارش به خوبی انجام شده و همه چیز در بدن به خوبی پیش رفته و سوء هاضمه، نفخ و گاز کمتری را تجربه خواهید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، افراد بسیاری از گوارش ضعیف رنج می برند و اسید معده کم یکی از دلایل اصلی این شرایط محسوب می شود.

به گزارش"کر2"، اگر گوارش شما ضعیف باشد، بدون در نظر گرفتن این که چقدر خوب غذا می خورید یا چه میزان ویتامین و مواد معدنی مصرف می کنید، به احتمال زیاد از کمبودهای تغذیه ای رنج می برید. بدن پیش از این که غذا و مکمل ها قابلیت جذب در جریان خون را بیابند نیازمند تجزیه آنها به کوچکترین ترکیبات تغذیه ای است.

برخلاف تصور نادرستی که وجود دارد، سوء هاضمه، نفخ، گاز و حتی سوزش سردل اغلب با اسیدیته کم معده مرتبط هستند تا میزان بیش از حد آن. این علائم اغلب در نتیجه باقی ماندن طولانی مدت غذا در معده و نه تلاش برای هضم آنها شکل می گیرند. 

اگر اسید معده به میزان کافی وجود داشته باشد، روند گوارش به خوبی انجام شده و همه چیز در بدن به خوبی پیش رفته و سوء هاضمه، نفخ و گاز کمتری را تجربه خواهید کرد. اگر گوارش به سمت بالای معده باز گردد، خطر فشار بر حلقه عضلانی که معده را از مری جدا می کند، افزایش یافته که ممکن است به بازگشت اسید معده به مری و پیرو آن سوزش سردل منجر شود.

اسید معده که به نام اسید هیدروکلریک شناخته می شود برای گوارش پروتئین نیاز است و همچنین به نابودی میکروب های مضر ورودی همراه با غذا کمک می کند و آسیب پذیری ما را نسبت به مسمومیت غذایی یا بیماری های عفونی دیگر کاهش می دهد.

افزون بر این، اسید معده به تجزیه ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر موجود در غذای مصرفی کمک می کند تا از جذب موثر مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند نیاسین، اسید فولیک، ویتامین B12، ویتامین C، بتا کاروتن، منیزیم، آهن، روی، و کلسیم اطمینان حاصل شود. تمام این مواد مغذی برای دستیابی به سطوح کافی انرژی، سیستم ایمنی قوی در برابر بیماری، سطوح متعادل هورمون ها و همچنین حفظ قدرت استخوان ها، دندان ها، چشم ها و اندام های دیگر ضروری هستند.

با افزایش سن، میزان اسید هیدروکلریک به طور معمول کاهش می یابد. افزون بر این، وعده های غذایی پیچیده، پرخوری و مصرف بیش از حد پروتئین به کاهش میزان این اسید منجر می شود. اگر مشکلی در غده تیروئید شما وجود داشته باشد نیز ممکن است مستعد کمبود اسید هیدروکلریک باشید. برخی دارو ها ممکن است سطوح اسید معده را کاهش دهند که تنها مشکل موجود را تشدید می کند. مصرف داروهای ضد اسید موجب بی فایده شدن اسید هیدروکلریک به واسطه خنثی کردن اسیدیته آن می شود.

سطوح کم اسید معده نه تنها به کمبودهای تغذیه ای منجر می شود، بلکه می تواند احساس خستگی، آنزیم های گوارشی پانکراسی ناکافی، و آلرژی های غذایی را نیز موجب شود. اما این تنها بخش کوچکی از مشکل است. در ادامه برخی شرایط و علائم مرتبط با سطوح کم اسید معده ارائه شده اند. به خاطر داشته باشید که مواد مغذی بلوک های سازنده هر سلول، بافت، اندام، غده و دستگاه اندامی در بدن هستند. بدون گوارش کافی، ما از کمبود مواد مغذی مختلف رنج خواهیم برد که با گذشت زمان می تواند به مشکلات سلامت مختلفی منجر شود.

علائم و شرایط مرتبط با اسید معده کم

آسم

اختلالات خودایمنی

نفخ

کاندیدیازیس (برفک) - مزمن

بیماری سلیاک

یبوست

دیابت شیرین

اسهال

گشاد شدن مویرگ ها در گونه ها و بینی

تورم پس از غذا خوردن

خشکی دهان

اگزما

ناخن های ضعیف، پوسته پوسته و ترک خورده

آلرژی های غذایی

گاز

ریزش مو در زنان

سوزش سردل

کهیر

سوء هاضمه

انگل های روده ای - مزمن

کمبود آهن

بیماری لوپوس

کسالت

آلرژی های غذایی چندگانه

حالت تهوع

حالت تهوع پس از مصرف مکمل ها

پوکی استخوان

عفونت های انگلی

کم خونی کشنده

آکنه پس از نوجوانی

سوریازیس

پای بی قرار

روزاسه

زخم یا سوزش زبان

پیسی (یک اختلال پوستی)

8 روش برای رسیدگی به اسید معده کم

روش های مختلفی برای کاهش فشار وارده بر اسید هیدروکلریک معده یا افزایش تولید آن وجود دارند. در ادامه با برخی از بهترین نمونه ها آشنا می شویم.

غذاهای تخمیر شده بیشتری مصرف کنید

غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی، ماست، و کلم ترش ریزجاندارانی به نام پروبیوتیک ها را در اختیار بدن قرار می دهند که در تسهیل گوارش نقش دارند. در حالت ایده آل، در هر وعده غذایی خود می توانید مقدار کمی از غذاهای تخمیر شده مصرف کنید.

پروتئین حیوانی کمتری مصرف کنید

در شرایطی که بیشتر مردم به اشتباه فکر می کنند که غذاهای گیاهی نسبت به نمونه های حیوانی سخت‌تر گوارش می شوند، اما در واقعیت شرایط برعکس است. برای گوارش پروتئین حیوانی به اسید معده قابل توجهی نیاز است. خوشبختانه منابع گیاهی مختلفی برای پروتئین در دسترس هستند که از آن جمله می توان به مغزهای خوراکی (نمونه های خام و بدون نمک بادام، آجیل برزیلی، ماکادمیا، گردوی امریکایی، پسته، گردو)، دانه های خوراکی (مانند دانه های چیا، بذر کتان، شاهدانه، دانه های کدو تنبل، کینوآ، دانه های آفتابگردان و دانه های کنجد)، حبوبات (مانند انواع مختلف لوبیا و نخود)، و همچنین آووکادو، نارگیل، و جایگزین های گیاهی برای شیر و پنیر اشاره کرد.

وعده های غذایی کوچک‌تر و ساده‌تر مصرف کنید

بیشتر ما بیش از نیاز خود غذا می خوریم و وعده های غذایی که پیچیده‌تر از آنچه باید باشند را مصرف می کنیم. شاید یک برگر به همراه سیب زمینی سرخ شده، نوشابه، و دسر عادی به نظر برسد، اما بدن برای چنین نوع از غذا خوردن طراحی نشده است. با مصرف وعده های غذای کوچک‌تر و ساده‌تر به سرعت متوجه خواهید شد که بسیاری از علائم گوارشی ناخوشایند ناپدید می شوند.

سرکه سیب مصرف کنید

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک تصفیه نشده را به یک فنجان آب اضافه کرده و 10 دقیقه پیش از وعده غذایی مصرف کنید. این کار به تقویت توانایی بدن در گوارش مواد غذایی کمک خواهد کرد. اگر به زخم معده مبتلا هستید از مصرف سرکه سیب پرهیز کنید.

مواد غذایی خام بیشتری مصرف کنید

مواد غذایی خام مانند میوه ها، سبزیجات، و جوانه ها همگی حاوی آنزیم های مورد نیاز برای گوارش غذا هستند. از آنجایی که مواد غذایی خام به طور معمول شما را مجبور می کنند عمل جویدن را به خوبی انجام دهید، نمونه های بسیار قابل گوارش هستند و مواد مغذی آنها به راحتی در جریان خون جذب می شوند.

غذای خود را به خوبی بجوید

تمام فعالیت های گوارشی در معده صورت نمی گیرند. دندان های شما به گونه ای طراحی شده اند تا پیش از ورود غذا به معده آن را به خوبی خرد کنند. طی فرآیند جویدن، آنزیمی به نام پتیالین با غذا ترکیب می شود که به آغاز گوارش پیش از رسیدن غذا به معده کمک می کند. هر لقمه غذای خود را حداقل 30 تا 40 بار بجوید.

مکمل های حاوی بتائین هیدروکلریاد و پپسین مصرف کنید

استفاده از این مکمل ها که به گوارش کمک می کنند از میزان اسید معده کافی برای گوارش غذای مصرفی اطمینان حاصل می کند. این مکمل ها را همراه با وعده های غذایی خود مصرف کنید. اگر به زخم معده مبتلا هستید از مصرف آنها پرهیز کنید.

آنزیم های گوارشی مصرف کنید

مصرف مکمل های آنزیم که حاوی پروتئاز برای گوارش پروتئین، لیپاز برای گوارش چربی، آمیلاز برای گوارش کربوهیدارت ها، و سلولاز و همی‌سلولاز برای گوارش فیبر هستند می تواند کمک حال شما باشد. اطمینان حاصل کنید محصول انتخابی فاقد ارگانیزم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) باشد زیرا بسیاری از محصولات آنزیمی حاوی آنها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha