سلامت نیوز: نتایج بیش از 160 تحقیق علمی نشان داده است كه شادی و خوش بینی طول عمر را افزایش می‌دهد و بر عكس بدبینی طول عمر را كم می‌كند.

به گزارش  فارس، بازبینی بیش از 160 تحقیق انجام شده در رابطه با ذهنیت مثبت و سلامت كلی و طول عمر افراد نشان دهنده دلایل قانع كننده و محكمی است كه افراد شادتر از سلامت بهتری برخوردار بوده و بیشتر زندگی می كنند.

در واقع رابطه میان خوش بینی و افزایش طول عمر به اندازه رابطه میان چاقی و كاهش طول عمر قوی بوده است.

دكتر اد دینر از استاد روانشناسی دانشگاه ایلینویز به رویترز گفت: از این ارتباط قوی من شوكه شده بودم. اكثریت قریب به اتفاق این تحقیقات این نتیجه را تأیید كرده بودند كه داشتن روحیه شاد با سلامت و طول عمر مرتبط است.

این بازنگری بر روی 8 دسته از انواع تحقیقات بلند مدت و تجربی هم در انسان و هم در حیوان انجام شد. برای مثال در یك نمونه 5 هزار دانشجویی كه برای مدت 40 سال تحت تحقیق بودند نشان داد كه بیشتر دانشجویان بدبین زودتر از سایرین مرده‌اند.

در آزمایشگاه‌ها شادی باعث كاهش هورمونهای مرتبط با استرس، افزایش عملكرد ایمنی بدن و كمك به قلب برای تپیدن با قدرت بیشتر بوده.

حیواناتی هم كه در شرایط استرس زا مانند قفس‌های شلوغ زندگی می‌كرده‌اند سیستم ایمنی ضعیف‌تر و احتمال ابتلای بیشتری به بیماری‌های قلبی را داشتند و زودتر از سایرین مرده‌اند كه در محیط خلوت‌تری زندگی كرده بودند.

دینر می‌گوید در حالی كه فاكتورهای كنونی سلامت بر چاقی، دخانیات، تغذیه و ورزش تأكید دارند زمان آن رسیده كه شادمانی و پیشگیری از استرس و ناراحتی را هم به این فهرست اضافه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha