چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 251201

یک متخصص اپیدمیولوژی سرطان، وضعیت سرطانهای مختلف در سال 2016 در ایران را تشریح کرد.

اپیدمیولوژی سرطانهای دستگاه گوارش در ایران

سلامت نیوز:یک متخصص اپیدمیولوژی سرطان، وضعیت سرطانهای مختلف در سال 2016 در ایران را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر «رویا دولتخواه» در دومین کنگره بینالمللی تازههای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطانهای دستگاه گوارش در این خصوص اظهار کرد: طبق آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی، 2.17 میلیون مورد جدید از سرطان در سال 2016 گزارش شده است که 9.8 مورد از آن منجر به مرگ شده است.

 وی با اشاره به سرطانهای شایع در زنان و مردان در دنیا بیان کرد: سرطانهای پروستات، دستگاه تنفسی و کلورکتال جزو سرطانهای شایع در مردان بوده و در زنان نیز سرطانهای سینه و کلورکتال 40 درصد کل سرطانها را به خود اختصاص میدهند.

این متخصص اپیدمیولوژی خاطرنشان کرد: سرطانهای ریه، کبد و معده جزو کشندهترین سرطانها در دنیا هستند، اما سونامی سرطان چندان علمی و قابل قبول نیست، چرا که با در نظر گرفتن رشد جمعیتی و سنی، سرطانهای گوارشی حدود سه درصد و سرطانهای کبد حدود 9 درصد در کشور ما افزایش یافتهاند.

  مسئول برنامه ثبت سرطان استان در ادامه با اشاره به میزان گزارش سرطانهای گوارش در دنیا در سال 2016 گفت: 2.1 میلیون مورد جدید از سرطان معده با 834 هزار مرگ، یک میلیون مورد جدید از سرطان کبد با 829 هزار مرگ در سال 2016 گزارش شده است.

 وی با اشاره به آمارهای شیوع سرطانهای گوارش در دو جنس در آذربایجان‌شرقی در سال 88 افزود: در سال 88،  حدود 36 الی 60 مورد جدید در زنان و  60 الی 100 مورد جدید در مردان در هر 100 هزار نفر گزارش شده بود و استان ما جزو مناطق پرخطر از نظر تعداد سرطانهای گوارش است.

استان اردبیل با بیشترین میزان سرطان معده

وی در ادامه با بیان این‌که بیشترین میزان سرطان معده در استان اردبیل است، اضافه کرد: با وجود شایع بودن سرطان معده در اردبیل و آذربایجان‌شرقی، استان کرمان کمترین میزان شیوع این نوع از سرطان را دارد و که برخی تئوریها نقش تغذیهای خرما را در پیشگیری از سرطان معده موثر میدانند.

سرطان مری با بشترین فراوانی در شمال کشور

دولتخواه گفت: سرطان مری در شمال کشور بیش از سایر جاها بوده و  بیشترین مورد آن نیز در استان گلستان گزارش شده است.

 سرطان کلورکتال روند افزایشی به خود گرفته است

 وی با بیان این‌که سرطان کلورکتال روند افزایشی به خود گرفته است، یادآور شد: برخلاف انواع دیگر سرطانهای گوارش که درحال کاهش هستند، سرطان کلورکتال در کل دینا و کشور ما نیز روند افزایشی دارد و با پیش بینی برنامههای جامع غربالگری میتوان از روند افزایش آن کاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha