معاون بهداشت وزیر بهداشت از اجرای طرح «مدارس عاری از پوسیدگی دندان» برای دانش‌آموزان مقطع ششم در سراسر کشور، از مهر امسال خبر داد. شاخص Dmft که نشان دهنده تعداد دندان‌های پرشده، کشیده و پوسیده است، پیش از اجرای خدمات درمانی برای دانش آموزان در مقطع ششم درسال قبل برای کودکان ۱۲ ساله 09/2 بود که با اجرای آن در حال حاضر به 84/1 کاهش پیدا کرده است.

اجرای طرح«مدارس عاری ازپوسیدگی دندان» از مهر

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزیر بهداشت از اجرای طرح «مدارس عاری از پوسیدگی دندان» برای دانش‌آموزان مقطع ششم در سراسر کشور، از مهر امسال خبر داد. شاخص Dmft که نشان دهنده تعداد دندان‌های پرشده، کشیده و پوسیده است، پیش از اجرای خدمات درمانی برای دانش آموزان در مقطع ششم درسال قبل برای کودکان ۱۲ ساله 09/2 بود که با اجرای آن در حال حاضر به 84/1 کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ این شاخص به یک برسد؛ یعنی در دهان هر بچه ۱۲ ساله یک دندان پوسیده، پر شده یا کشیده شده وجود داشته باشد که در حال حاضر دو دندان است. در اسفند 96، حمید صمدزاده، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره خدمات دهان و دندان و پوشش سازمان‌های بیمه‌گر گفت: در شهر فقط دندان شش برای دانش آموزان تحت پوشش بیمه قرار دارد که آن هم با پرداخت ۳۰ درصد فرانشیز انجام می‌شود؛ به‌همین دلیل اگر قرار است خدمات درمانی در شهرها نیز انجام شود، باید منابع آن را تدارک ببینیم تا این خدمات درمانی در طول این چهار سال به صورت کامل به دانش آموزان ابتدایی ارائه شود.

 

روز گذشته هم علیرضا رئیسی گفت: گروه هدف اصلی ما در حوزه بهداشت در این سنین قرار گرفته‌اند و اگر بتوانیم برنامه‌های خود را برای این گروه به‌درستی انجام دهیم، ۹۰ درصد کار انجام شده است. وزارت آموزش و پرورش نیز در این حوزه همکاری خوبی دارد. او افزود: یکی از برنامه‌های برجسته‌ای که در حوزه سلامت دانش آموزان اجرا می‌شود، در حوزه دندانپزشکی است؛ به‌طوری که در حال حاضر وزارت بهداشت افراد زیر ۱۴ سال، مادران باردار و شیرده را در این حوزه تحت پوشش قرار داده‌ است.

او با اشاره به میانگین 1/2درصدی دندان‌های پوسیده دانش آموزان ایرانی، تاکید کرد: از امسال برنامه دیگری به نام «مدارس عاری از پوسیدگی دندان» برای تمام دانش‌آموزان مقطع ششم اجرا می‌شود. طبق این برنامه که در استان اردبیل به صورت آزمایشی اجرا شد، مراقبان سلامت به صورت فعال این دانش آموزان را شناسایی می‌کنند و طی یکسال پوسیدگی همه دندان‌های آنها برطرف می‌شود. افزون بر آن سایر اقدامات لازم از جمله ارائه آموزش‌ها نیز برای آنها انجام می‌شود؛ به این ترتیب این دانش آموزان با دندان‌هایی سالم وارد پایه هفتم می‌شوند. معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه این برنامه به صورت رایگان برای دانش آموزان این مقطع انجام می‌شود، افزود: این دانش‌آموزان علاوه بر دریافت این خدمات درباره نگهداری از دندان‌های خود آموزش می‌بینند و سال بعد مجددا معاینه می‌شوند. قرار است، این برنامه هر سال برای پایه ششم اجرا شود. به این ترتیب بعد از سه یا چهار سال می‌توان گفت دانش آموزان مقاطع بالاتر دندان پوسیده ندارند.

توزیع سبدغذایی سالم درمدارس

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به پیشنهاد وزارت بهداشت به آموزش و پرورش برای بهبود کیفیت تغذیه دانش آموزان گفت: در این پیشنهاد مطرح کردیم که بوفه مدارس به چند شرکت بزرگ فعال در حوزه صنایع غذایی سپرده شود؛ به این ترتیب نوع غذایی که قرار است در این بوفه‌ها عرضه شود کارشناسی شده و مطابق ذائقه دانش آموزان است. در عین حال این سبد غذایی سالم و غنی از مکمل‌ها و پروتئین است. به گزارش ایسنا، رئیسی ادامه داد: این بسته غذایی می‌تواند بسته بندی و قیمت مشخصی داشته باشد و در همه بوفه‌های مدارس عرضه شود. در این صورت دانش آموزانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند نیز می‌توانند از این بسته غذایی استفاده کنند و همه دانش آموزان از یک نوع سبد غذایی مصرف می‌کنند. همچنین دولت می‌تواند با این روش به خانواده‌های بی‌بضاعت یارانه بدهد.

پوسیدگی دندان در 89درصد دانش‌آموزان

چندی قبل هم وزیر بهداشت نیز اعلام کرد که ایرانیان 35 تا 40ساله حدود 12دندان خراب دارند که عدد بالایی است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته تعداد دندان‌های پوسیده در این رده سنی چهار دندان است که نشان‌دهنده توجه به‌سلامت دهان و دندان در سن 6 تا 12سالگی در این کشورهاست.به گفته حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی، در خمیر ‌دندان ماده‌ای به نام فلوراید وجود دارد که 45 درصد از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. 36 میلیون خدمت در طرح وارنیش‌ فلوراید‌تراپی به کمک آموزش‌وپرورش ارائه ‌شده است، فلوراید‌تراپی‌ کمک می‌کند تا با استفاده از ماده‌ای که روی دندان‌ها به کمک مراقبان‌ سلامت مالیده می‌شود مواد غذایی و به‌ویژه‌ شیرینی‌ها که روی شیار‌های دندان باقی می‌ماند و عامل پوسیدگی‌ می‌شود از خراب شدن دندان‌ها جلوگیری کند. او همان موقع از اجرای مرحله دوم وارنیش‌ فلوراید‌تراپی خبر داد و گفت: هفت میلیون ارائه خدمت اضافه‌ شده است. به کمک این طرح توانسته‌‌ایم میزان پوسیدگی دندان دانش ‌آموزان را کاهش دهیم، سال 95 در مجموع پنج درصد دانش‌آموزان دندان سالم داشتند که این میزان در سال 96، به 11 درصد رسید، اما 89 درصد دانش‌آموزان دندان پوسیده دارند، به عبارت دیگر از هر 10 دانش‌آموز 9 نفر مشکل دندانی دارند. در طرح وارنیش ‌فلوراید‌تراپی در برنامه کشوری سلامت دهان و دندان مدارس ابتدایی، 45 هزار نفر به‌عنوان مراقب سلامت آموزش ‌دیده‌اند تا در این طرح به دانش‌آموزان خدمت‌رسانی کنند.

48درصد دانش‌آموزان روزانه مسواک نمی‌زنند

در شهریور 96، سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: 48 درصد دانش آموزان حتی روزی یکبار هم مسواک نمی‌زنند و 60 درصد دانش آموزان به صورت روزانه شیر مصرف نمی‌کنند. ایرج حریرچی افزود: مطالعات وزارت بهداشت روی 43 هزار دانش آموز نشان می‌دهد که 21درصد دانش آموزان چاقی یا اضافه وزن دارند. 16 درصد لاغر هستند که برخی از این لاغری ناشی از سوء تغذیه است.

او گفت: میزان چاقی و اضافه وزن دانش آموزان در شهرها دو برابر روستاهاست. حریرچی گفت: 5/27 درصد دانش آموزان روزانه غذای غیرمفید مصرف می‌کنند.7/25 درصد دانش آموزان هر هفته نوشابه مصرف می‌کنند و 15 درصد دانش آموزان هر هفته فست فود مصرف می‌کنند. قائم مقام وزیر بهداشت گفت: 68درصد دانش آموزان به‌طور روزانه سبزی تازه مصرف نمی‌کنند و 40 درصد دانش‌آموزان نیز به صورت روزانه میوه نمی‌خورند، همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حدود 21 درصد دانش آموزان همیشه سر سفره به غذا نمک اضافه می‌کنند و 43 درصد دانش آموزان نیز در بیشتر مواقع این کار را انجام می‌دهند.

او افزود: بررسی و آزمایش های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، حدود 27درصد دانش آموزان تری گلیسرید بالا دارند که ناشی از مصرف غذای چرب و تنقلات چرب همچون چیپس است، هر بسته معمولی چیپس حدود 500 کالری انرژی دارد که 35 درصد نیاز یک دانش آموز در روز را به صورت یکجا تامین می‌کند. سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: 8/86 درصد مادران دانش‌آموزان خانه‌دار هستند و می‌توانند غذای سالم همچون میوه را در اختیار فرزندان خود برای مصرف در مدرسه تامین کنند، اما اغلب این کار را انجام نمی‌دهند.

او درباره وضعیت سلامت دهان و دندان در دانش آموزان گفت: آمارها نشان می‌دهد که شاخص پوسیدگی، پرشدگی و کشیدگی دندان در بین دانش آموزان در دو سال گذشته بهتر شده و از شاخص 09/2 برای هر دانش آموز هفت ساله به 86/1کاهش یافته است که علت اصلی آن اجرای برنامه پیشگیری از آسیب‌های دندانی در بین دانش آموزان است.  حریرچی گفت: در سال‌های اخیر در 60 هزار مدرسه ابتدایی کشور حدود هفت میلیون دانش آموز تحت پوشش برنامه آموزش و انجام فیشورسیلنت و فلورایدتراپی قرار گرفتند، این برنامه در 85 درصد مدارس ابتدایی کشور پوشش کامل داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha