پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 251229

همان‌گونه که از صحبت‌های مسوولان برمی‌آید همچنان ابهام در چرایی خشک شدن چشمه‌علی و امکان بازگشت مجدد آب به این چشمه ادامه دارد و وضعیت احیای مجدد چشمه‌علی نامشخص است.

پایان زندگی در چشمه‌علی زیر چرخ‌های مترو

سلامت نیوز:همان‌گونه که از صحبت‌های مسوولان برمی‌آید همچنان ابهام در چرایی خشک شدن چشمه‌علی و امکان بازگشت مجدد آب به این چشمه ادامه دارد و وضعیت احیای مجدد چشمه‌علی نامشخص است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،تابستان سال گذشته بود که مدیر اداره میراث‌فرهنگی شهرری اعلام کرد ‌ناگهان دبی آب در چشمه‌علی شهرری پایین آمده و این چشمه در حال خشک شدن است، هر چند آب به‌دلیل برداشت‌های آب زیرزمینی و ایجاد چاه‌های کشاورزی توسط مردم به مرور در همه جا کم شده بود، اما در چشمه‌علی شهر ری به طور ناگهانی متوجه شدیم که آب در این منطقه تاریخی طبیعی خشک شده است.


از اهمیت این منطقه زیست محیطی و تاریخی همین بس که این منطقه یکی از نقاط باستانی، دیدنی و گردشگری شهر ری به‌شمار می‌رود که علاوه‌بر اهمیت تاریخی به‌دلیل حجم آب قابل ملاحظه آن از اهمیت زیست‌محیطی بالایی نیز برخوردار است. این چشمه در همسایگی ابن باویه‌، برج طغرل، دژرشکان و در زیر باروی ری واقع شده است.


ابتدا مسوولان میراث فرهنگی شهرری یکی از دلایل خشکی را 
پایین رفتن سطح آب‌های زیر‌زمینی دانستند اما در این‌که این عامل باعث خشکی یک‌باره چشمه شود، تردید داشتند ابهامات در علت خشکی یک‌باره این چشمه تاریخی ادامه پیدا کرد تا اینکه در اسفند‌ماه‌96‌ آقای اسماعیل خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران احتمال قوی را مطرح کرد. او گفت: طبق تحقیقاتی که از چگونگی روند حفاری شرکت مترو در بخش جنوبی خط‌۶ مترو تهران به عمل آورده‌ام، متوجه شدیم که شرکت حفاری مترو ضمن آسیب رساندن به گذرگاه‌های آب چشمه‌علی در یک اقدام غیرمنصفانه آب حاصل از این نشتی را با پمپ‌های چندگانه به جریان فاضلاب شهری منتقل 
می‌کند.


آقای خلیل‌آبادی در این‌باره می‌گوید: مسیر خط6 مترو دولت‌آباد به حرم حضرت‌عبدالعظیم متاسفانه به گونه‌ای طراحی شده که از زیر منطقه میراثی چشمه علی شهر‌ری عبور می‌کند این حفاری تونل باعث شده است که مجاری آبی ‌چشمه‌علی آسیب 
ببیند.


وی ادامه می‌دهد: بنده این موضوع را در صحن شورا تذکر دادم که به همین دلیل شرکت مترو مجبور شد در صحن حاضر شود و در این مورد توضیح دهد. صاحبان پروژه در صحن شورا قبول کردند که قطع آب چشمه بر اثر حفاری بوده و قول دادند بعد از پایان کار مترو آب را به مجاری چشمه برگردانند.
این عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در جلسه اردیبهشت ماه، مدیران مترو به ما قول دادند که تا 15‌تیر آب به چشم علی 
برگردد.


تا این زمان یک مقدار بسیار کمی آب به چشمه برگشت اما این
پنج  الی 10‌درصد آب است و شرکت مترو نمی‌تواند با این مقدار آب کار خود را تمام شده بداند. لذا ما مجدداً در شورا در این مورد تذکر دادیم که رییس شورا قول دادند که موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنند.


خلیل‌آبادی درباره این که چرا چنین پروژه‌هایی پیوست‌های زیست‌محیطی ندارد، می‌گوید: این پروژه‌ها معمولاً ‌روی کاغذ پیوست‌های زیست‌محیطی دارند و در همین پروژه هم این پیوست را یکی از دانشگاه‌ها انجام داده است منتها این مسائل در اجرا عملی نمی‌شود در واقع مهم این است که پروژه اجرا شود و به پیوست‌ها به‌عنوان مانع نگریسته می‌شود.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا با پیمانکار یا شرکت مترویی که بدون توجه به پیوست‌های زیست محیطی طرح را پیش برده و موجب آسیب جدی به محیط زیست و میراث فرهنگی شده است برخورد نمی‌شود، گفت: متاسفانه در کشور چنین سیستمی نداریم که این موضوعات تخلف محسوب شود و با فرد خاطی برخورد شود، همه فقط به‌دنبال این هستند که پروژه‌ها هر چه زودتر و با کم‌ترین هزینه به اتمام برسد.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در مورد احتمال بازگشت کامل آب به چشمه‌علی می‌گوید: بستگی به فشارهای افکار عمومی و مطالبات ما در شورای شهر از شهرداری و مترو دارد و این که خود مترو با موضوع مسوولانه برخورد کند. ما نباید با این پنج درصد آب بازگشته کار را رها کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha