نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تشریح مشکلات معیشتی مردم استان سیستان و بلوچستان می‌گوید بیکاری عمده‌ترین دلیل مشکلات مردم این استان است.

اکثر کودکان چابهار و زابل به کودکان کار تبدیل شده‌اند

سلامت نیوز: نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تشریح مشکلات معیشتی مردم استان سیستان و بلوچستان می‌گوید بیکاری عمده‌ترین دلیل مشکلات مردم این استان است.

به گزارش سلامت نیوز، علیم یارمحمدی، عضو کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با پانا درباره مشکلات معیشتی مردم سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان تنها استانی است که 51 درصد جمعیت آن را روستانشین هستند و غالب جمعیت را روستاییان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، فاصله روستاها در استان زیاد است و این موجب شده است تا برخی مشکلات از جمله پوشش آموزشی در روستاها چندبرابر شود.
حاشیه‌نشینی در شهرهای این استان زیاد است و متأسفانه توجه به استان‌های حاشیه‌ای از جمله سیستان و بلوچستان کم است. شهر زاهدان 350 هزار نفر حاشیه نشین دارد

120 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان وجود دارد

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فقر آموزشی در استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مسایلی که برای ما خیلی اهمیت دارد و موجب شده است با مشکل مواجه شویم موضوع بی‌سوادی است به‌طوری که اکنون در استان با جمعیت 2 میلیون و 850 هزار نفر جمعیت، 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد و فقط در شهر زاهدان 24 هزار نفر بازمانده از تحصیل هستند.

شهر زاهدان 350 هزار نفر حاشیه‌نشین دارد

وی همچنین با اشاره به افزایش حاشیه‌نشینی از آن به عنوان یکی از عمده‌ترین چالش‌های استان سیستان و بلوچستان نام برد و گفت: حاشیه‌نشینی در شهرهای این استان زیاد است. شهر زاهدان 350 هزار نفر حاشیه نشین دارد. همچنین چابهار یکی از شهرهایی است که با مشکل حاشیه‌نشینی مواجه است به‌ طوری که 63 درصد جمعیت آن به دلیل بیکاری حاشیه‌نشین هستند.

این نماینده مجلس به کمک نهادهای حمایتی از مناطق محروم و حاشیه‌ای استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: اقداماتی از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد انجام می‌شود اما تلاش این نهادها، نتوانسته است روستاها و جمعیت حداکثری استان را پوشش دهد.
وضع معیشتی در مناطق حاشیه‌نشینی شهرهای زابل و چهابهار از سایر مناطق بدتر است و اکثر کودکان به کودک کار تبدیل شده‌اند چرا که در این مناطق منبع درآمدی وجود ندارد

در برخی از روستاها شبکه آب بهداشتی برای نیازهای اولیه وجود ندارد

یارمحمدی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که معیشت مردم سیستان و بلوچستان را تحت‌تأثیر قرار داده است ناشی از بیکاری است. نه صنعتی در این استان وجود ندارد، نه کشاورزی رونق دارد و این وضع هر روز بدتر می‌شود. علاوه بر این موضوع آب نیز در این منطقه بحرانی است و در برخی از روستاها شبکه آب بهداشتی برای نیازهای اولیه وجود ندارد. این مسایل موجب شده است تا مردم سیستان و بلوچستان در پایین‌ترین دهک درآمدی قرار بگیرند.

وی با اشاره به فقر غذایی در بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در بسیاری از روستاها تأمین نیازهای اولیه از جمله شیر، گوشت یا حتی نان با مشکل مواجه است. این موضوع در بلوچستان پررنگ‌تر از سیستان است، وضع معیشتی در مناطق حاشیه‌نشینی شهرهای زابل و جابهار از سایر مناطق بدتر است و اکثر کودکان به کودک کار تبدیل شده‌اند چرا که در این مناطق منبع درآمدی وجود ندارد.

افزایش امراض گوارشی و پوکی استخوان

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره وضع سلامت مردم حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان نیز گفت: در این مناطق امراض گوارشی، پوکی استخوان و مشکل کوتاهی قد زیاد است.

یارمحمدی درخصوص اقدامات مجلس برای حل مشکلات استان گفت: این موضوعات را بارها در جلسات مختلف با مسئولان پیگیری کردیم و حتی گزارش آن را به رئیس‌جمهوری نیز ارائه دادیم ولی همچنان این مشکلات وجود دارد. ما طبق قانون نقش نظارتی داریم و این نقش را با استفاده از ظرفیت‌های نظارتی نمایندگان دنبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha