جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 251265

در رژیم‌های غذایی لاغری علاوه بر مواد سالمی که باید مصرف شود، میزان مواد مصرفی نیز مهم است چراکه با مصرف هر ماده اضافی حتی سالم‌ترین مواد غذایی، کالری اضافه به بدن می‌رسد که اگر در کالری مصرفی کل محاسبه نشود، نتیجه مطلوب لاغری از بین خواهد رفت.

5 اشتباه رایج در رژیم‌های غذایی لاغری

سلامت نیوز: در رژیم‌های غذایی لاغری علاوه بر مواد سالمی که باید مصرف شود، میزان مواد مصرفی نیز مهم است چراکه با مصرف هر ماده اضافی حتی سالم‌ترین مواد غذایی، کالری اضافه به بدن می‌رسد که اگر در کالری مصرفی کل محاسبه نشود، نتیجه مطلوب لاغری از بین خواهد رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، امروزه به دلایل مختلف، مشکل چاقی در جهان به یک مشکل جدی تبدیل‌شده است و به همان اندازه استفاده از راه‌حل‌های لاغری ازجمله رژیم‌های غذایی لاغری در سطح جهانی از رونق بالایی برخوردار هستند. معمولاً افرادی که رژیم لاغری می‌گیرند ممکن است دچار اشتباهات فاحشی شوند که درنتیجه کارشان اثر خواهد گذاشت.

    تجربه نشان داده است که باید از ۵ اشتباه رایج درزمینهٔ رژیم‌های غذایی لاغری اجتناب کرد تا نتیجه لازم به دست آید. برای نمونه ممکن است فردی همه شیرینی‌ها و تنقلات قندی را از رژیم غذایی خود حذف کند اما درنهایت تغییرات خاصی در وزن خود مشاهده نکند. مشکل اصلی میزان کالری اضافه‌ای است که از مصرف مواد مغذی سالم بدون محاسبه به بدن فرد تحت رژیم لاغری می‌رسد.

نکات مهمی در استفاده از رژیم‌های لاغری باید در نظر گرفت تا نتیجه لازم به دست آید. تجربه نشان داده است که باید از ۵ اشتباه رایج در این زمینه اجتناب کرد برای نمونه ممکن است شما همه شیرینی‌ها و تنقلات قندی را از رژیم غذایی خود حذف کنید اما درنهایت تغییرات خاصی در وزن خود مشاهده نکنید. این سؤال مطرح می‌شود که چرا چنین اتفاقی می‌افتد. در اینجا به موارد مهمی اشاره می‌شود تا افرادی که خواهان کم کردن وزن خود هستند با رعایت آن‌ها بتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند.

استفاده نادرست از انواع میوه: میوه‌ها موادی هستند که سلامت افراد را بالا می‌برند و استفاده از آن‌ها علاوه بر تأمین ویتامین‌ها، باعث چربی سوزی بدن می‌شوند اما چرا استفاده از آن نتیجه عکس می‌دهد؟ باید بگوییم که میوه‌ها نیز حاوی کالری هستند و استفاده زیاد از آن‌ها باعث می‌شود تا کالری اضافی به بدن رسیده و حاصل کار را خدشه‌دار کند. برای نمونه می‌توان گفت وقتی متخصص تغذیه دستور استفاده از یک فنجان انگور در طول روز می‌دهد باید همان اندازه انگور مصرف شود. یک فنجان انگور می‌تواند حدود ۱۵ حبه انگور باشد. درحالی‌که برخی افراد کاسه‌ای پر از انگور را مصرف می‌کنند و در فکر و ذهنشان این است که میوه ضرر ندارد و همه آن فایده است.

استفاده نادرست از غلات: بهتر است قبل از استفاده غلات در رژیم غذایی، به حقایق تغذیه‌ای آن‌ها توجه کنید تا به میزان کافی کالری به بدنتان برسد نه بیشتر از آن. به نظر می‌رسد یک فنجان غلات در طول روز زیاد نباشد اما انجمن دیابت آمریکا، سه چهارم  فنجان را برای افرادی که تحت رژیم غذایی لاغری هستند، توصیه می‌کند.

استفاده نادرست از مرغ: در رژیم غذایی لاغری بخش سینه مرغ که از حداقل چربی برخوردار است، مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این رژیم غذایی، نحوه پخت مرغ نیز مهم است که بدون اضافه کردن چربی، کبابی یا آب پز شود؛ اما مشکل میزان استفاده از مرغ است. بسیاری از افراد چون تصور می‌کنند که سینه مرغ آب پز یا کبابی حداقل روغن یا چربی را دارد، می‌توانند یک بشقاب بزرگ از آن را در طول روز مصرف کنند. مشکل اینجاست که هرچه میزان مرغ بیشتر باشد کالری دریافتی توسط بدن بیشتر است. پیشنهاد می‌شود که ۸۵ گرم از سینه مرغ به‌نحوی‌که ذکرشده آماده و مصرف شود تا نتیجه لازم از رژیم غذای دریافت گردد.

استفاده نادرست از نان: قطعاً نان تمام غلات سبوس‌دار؛ مفیدترین نان محسوب می‌شود و استفاده از آن در سلامت افراد تأثیرگذار است اما همچنان در میزان مصرف آن بحث است. به نظر متخصصان تغذیه باید یک تا دوتکه نان قهوه‌ای سبوس‌دار در طول روز مصرف شود نه بیشتر.

استفاده از نوشیدنی‌های قنددار: در کل نوشیدنی‌های قنددار و گازدار، نوشابه‌ها و شربت‌ها حاوی قند زیاد و کافئین هستند که برنامه رژیم غذایی لاغری را مختل خواهند کرد. استفاده از این نوشیدنی‌ها توصیه نمی‌شود بهتر است آب را جایگزین این نوشیدنی‌های مضر کنیم.

در پایان باید متذکر شویم که رژیم‌های غذایی لاغری بر مبنای میزان وزنی که فرد باید کم کند و شرایط بدنی هر فرد توسط متخصص تغذیه ارائه می‌شود؛ بنابراین در این رژیم‌ها باید از میزان کالری هر ماده غذایی مطلع شده و هر کالری که به بدن می‌رسد محاسبه‌شده و بیش‌ازحد مجاز کالری دریافت نشود تا نتیجه لازم به دست آید.

منبع: thehealthsite

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha