پوکی استخوان عارضه ای است که با بالارفتن سن به وجود می آید، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می شود.

سلامت نیوز :پوکی استخوان عارضه ای است که با بالارفتن سن به وجود می آید، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می شود.
 رشد طولی استخوان‏ها تا قبل از 20 سالگی كامل و متوقف می‏ شود، اما افزایش استحكام استخوان‏ها بعد از سن 20 سالگی همچنان ادامه خواهد داشت و بین سن 30 تا 20 سالگی استخوان‏ها ضخیم و عریض می‏شوند و در سن 30 سالگی به حداكثر حجم تراكم استخوانی خود می‏رسد. بنابراین هرچه در سنین پایین ذخیره توده استخوانی شما بیشتر باشد در سنین بالا از استخوان‏های قوی ‏تری برخوردار خواهید بود.
براساس این گزارش و به نقل از مركز تحقیقات غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران سازمان جهانی بهداشت بیماری پوكی استخوان را همراه سكته قلبی، سكته مغزی و سرطان ، چهار دشمن اصلی انسان در عصر حاضر اعلام کرده است .
پس از سن 65 سالگی از هر 3 زن ، یكی دچار شكستگی مهره و پس از 70 سالگی از هر 5 زن یكی دچار شكستگی استخوان لگن به دنبال پوكی استخوان می شود همچنین پس از سن 35 سالگی فرآیند پوكی استخوان آغاز می شود.
براساس این گزارش نشانه های  پوكی استخوان شامل كمردرد ، شكستگی انتهای استخوان ساعد و شكستگی سر استخوان ران و افتادن دندان ها می شود.
لازم به ذکر است برای جلوگیری از پوکی استخوان مواردی همچون دریافت میزان كالری كافی برای رسیدن به وزن ایده آل و مطلوب، دریافت كلسیم كافی، دریافت كافی ویتامین، دریافت كلسیم بیش از نیاز توصیه شده در صورت دریافت رژیم پرفیبر، دریافت كلسیم بیش از نیاز عادی در موارد حاملگی و شیر دهی و جلوگیری از بارداری مكرر و با فاصله كم، پرهیز از مصرف سیگار ، غذاهای پرنمك و رژیم پر پروتئین، جایگزین كردن نوشابه های طبیعی ( آبمیوه ، دوغ، انواع شربت ها ) به جای نوشابه های كافئین دار ( انواع كولا و قهوه )، مصرف روغن های غیر اشباع مثل آفتاب گردان ، ذرت ، زیتون و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 30 تا 15 دقیقه ( نور خورشید از پشت شیشه و لباس بی تاثیر است ) در روز است.
به گزارش وب دا از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، که مواد غذایی حاوی كلسیم شامل كشك ، پنیر ، ماست ، شیر، بادام ، فندق ، كنجد ، برگ تربچه ، جعفری ، كلم پیچ ، گل كلم، صدف ، ماهی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha