20 تن تریاک خالص از هندوستان در فرودگاه کشف شده و پلیس می گوید قانونی است. ولی هنوز منشا ورود آنها به درستی پیدا نیست

سلامت نیوز : 20 تن تریاک خالص از هندوستان در فرودگاه کشف شده و پلیس می گوید قانونی است. ولی هنوز منشا ورود آنها به درستی پیدا نیست
پلیس می گوید 20 تن تریاکی که اخیرا در فرودگاه بین المللی پایتخت کشف شده، قانونی است. هر چند در ابتدا، میزان تریاکی که کشف شد و به پرونده آن به دادگاه انقلاب تهران رفت، 29 تن عنوان شده بود، ولی هر چه زمان گذشت، از سنگینی آن کاسته شد تا پس از اعلام وزن 20 تنی، سنگینی تریاکها تنها 17 و نیم تن، گفته شود.

حالا دیگر 29 تن یا 17 تن، فرقی نمی کند، چون تریاکهایی که گفته می شود از کشور هندوستان به ایران آمده اند، قانونی وارد شده و قرار است خرج تولید داروهای صادراتی، شوند.

اسماعیل گرامی مقدم، فرمانده پلیس ایران در این باره گفته: " مواد مخدر یا تریاک‌هایی که شناسنامه‌دار هستند و زیر نظر سازمانی به نام INCB که در سطح جهانی برای کنترل فرایند داروهایی که ریشه مخدر دارد، تولید شده است، با مجوز آن‌ها و وزارت بهداشت به کشور وارد می‌شود."

وی درباره آخرین تریاک قانونی که وارد ایران شده، توضیح داده: "این مواد مخدر صرفا برای تولید داروهای صادراتی است، چون برای موضوع داروهای صادراتی به ما اجازه نداده‌اند که از مواد مخدر مکشوفه استفاده کنیم و ایران  اجازه دارد از مواد مخدر مکشوفه تنها برای تولید داروهای داخلی خود استفاده کند."

تریاکهای خالص، برای مصارف دارویی

ولی چرا از کشفیات مواد مخدر کشور که هر ساله بالغ بر صدها هزار تن می شود، در فرایندهای تولید داروهای مخدر، استفاده نمی شود؟

هر چند فرمانده پلیس ایران می گوید هنوز مجوز استفاده از مواد مخدر مکشوفه، برای داروهای صادراتی داده نشده، ولی برخی مسئولان دیگر، صحبت از خلوص مواد مخدر وارداتی می کنند. به گفته حیدری ـ رییس پلیس فرودگاه‌های کشور محموله‌ کشف شده از نوع "تریاک" خالص بوده و وزن آن نیز 5/17 تن است و برای مصارف دارویی و پزشکی از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده.

این چنین که پیداست، تریاکهای کشف شده توسط نیروی انتظامی، خلوص قابل قبولی برای تولید داروهای مخدر صادراتی ندارد و شرکتهای تولید کننده، مجبورند تریاک خالص، آن هم از هند، وارد کشور کنند.

وارد کننده کیست؟

اولین واکنش نسبت به خبر کشف این محموله عظیم تریاک را حمیدرضا حسین‌آبادی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نشان داد. وی با اشاره به "بی سابقه بودن این کشف" توضیح داده که: "پیش از این برای رفع نیاز دارویی از کشفیات داخلی مواد مخدر استفاده می‌شده است."

این مقام مسئول که در اظهارات خود، گفته یک شرکت خصوصی، این محموله سنگین را وارد کشور کرده، به ماموریت پلیس از سوی دادگاه انقلاب برای رسیدگی به این پرونده اشاره کرده و گفته: "در حال حاضر این محموله در گمرک فرودگاه امام (ره) است و نمونه‌ای از آن تحویل آزمایشگاه شده‌ است و مرجع ‌قضایی در رابطه با این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد."

در حالی که حسین آبادی، از "شرکت خصوصی" وارد کننده و پرونده بازگشوده شده در دادگاه انقلاب خبر می دهد، معاون دارویی وزارت بهداشت در ارتباط با موادمخدر وارد شده به کشور خبر داده این محموله از سوی یک شرکت دولتی که سابقه دیرینه‌ای در زمینه تهیه و تولید دارو دارد، وارد و مجوزهای آن نیز به میزان درخواستی این شرکت صادر شده است.

 دکتر شانه‌ساز در توضیح این که چرا از کشفیات مواد مخدر برای تولید داروهای مورد نیاز استفاده نمی شود، گفته: "کشفیات کشور پاسخگوی تولید دارو برای صادرات نیست بنابراین از این مواد [مخدر کشف شده توسط پلیس] در تولیدات داخلی استفاده می‌شود."

این مقام مسئول همچنین افزوده: "این موضوع عادی است و در همه دنیا یک روال است و در همه حال تولید و صادرات با مجوز و تحت‌نظارت انجام می‌شود."

با وجودی که بیشتر دستگاه های دخیل در امر تولید داروهای مخدر درباره این محموله قابل توجه، موضعگیری کرده اند، عدم تطبیق اخبار اعلام شده، هنوز فضای ابهام را در اذهان باقی گذاشته است. چرا با وجودی که افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده تریاک و سایر مواد مخدر بیشترین مرزهای مشترک را با کشور ما دارد، شهر بمبئی در هندوستان به عنوان مبداء این محموله انتخاب شده است. آیا قیمت مواد مخدر در هندوستان ارزانتر از افغانستان است و یا تریاکهای تولید بمبئی، خالص تر از مواد مشابه تولید افغانستان شمرده می شود؟

آیا شرکت وارد کننده، آنچنان که رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می گوید خصوصی است؟ یا به گفته معاون دارویی وزارت بهداشت یک شرکت دولتی، به این کار مبادرت کرده. شرکتی که گفته می شود با یک "پرواز اختصاصی" تریاکها را به تهران رسانده است. البته نباید از یاد برد که محمد مسعود زاهدیان سرپرست مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان کشور گفته است: این محموله توسط یک شرکت تابع صندوق تامین اجتماعی [بخش عمومی غیر دولتی] که وظیفه تولید داروی داخلی و صادرات را بر عهده دارد، وارد کشور شده است.

از سوی دیگر، برخی از کشفیات مواد مخدر در کشور نشان می دهد در 11 ماه گذشته امسال، 27 درصد از میزان حجمی و ارزش دلاری این محموله ها کاسته شده است.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha