سلامت نیوز :براساس آمارهای مختلف نزدیك به 80 درصد موارد عقب ماندگی ذهنی خفیف، 12 درصد متوسط،هفت درصد شدید و حدود یك درصد نیز بسیار شدید است.
سهیل صالحی،روانشناس بالینی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح كرد:براساس آمارهای مختلف،موارد عقب ماندگی ذهنی در كشور در طی سال های اخیر كاهش یافته و به ویژه نوع شدید و مزمن آن بسیار كمتر در بین مردم دیده می شود.

وی،با بیان اینكه عقب ماندگی ذهنی در كودكان و نوجوانان بالاترین شیوع را دارد،اظهار داشت: اگرچه شدت عقب ماندگی ذهنی با افزایش سن و به تدریج كاهش می یابد،اما در صورتی كه فرد مبتلا تحت درمان و مراقبت های مناسب قرار نگیرد؛این اختلال ذهنی و روانی تا پایان عمر كیفیت زندگی را به شدت كاهش می دهد.

صالحی،ادامه داد:یكی از مشكلات شایع در عقب ماندگان ذهنی به ویژه انواع شدید آن،ناتوانی شدید در انجام كارهای روزمره و اختلال در حركت كردن است كه موجب وابستگی بیش از اندازه این بیماران به اطرافیان و اعضای خانواده می شود.

وی گفت:با مراقبت ها و پیگیری به موقع و مناسب در سال های اخیر به ویژه مراقبت ها و توجهات دقیق قبل از ازدواج و زایمان،موارد ابتلا به عقب ماندگی ذهنی در جامعه كاهش یافته به طوری كه بیشتر مبتلایان به عقب ماندگی ذهنی موارد خفیف این نارسایی را تجربه می كنند.

صالحی،تأكید كرد:براساس آمارهای مختلف نزدیك به 80 درصد موارد عقب ماندگی ذهنی در كشور خفیف، 12 درصد متوسط،هفت درصد شدید و حدود یك درصد نیز بسیار شدید است.

این روانشناس بالینی،با اشاره به اینكه چگونگی و طرز رفتار با افراد دچار عقب ماندگی ذهنی در كاهش مشكل این بیماران بسیار تأثیرگذار است،تصریح كرد:توجه كافی به فرد مبتلا به ویژه اگر كودك باشد،پرهیز از حساسیت و واكنش بیش از اندازه به اقدامات انجام شده توسط فرد عقب مانده ذهنی،پذیرفتن كودك یا فرد مبتلا به عنوان یكی از اعضای اصلی خانواده و طرد نكردن او و همچنین همراهی با پزشك و متخصص مربوطه كه كار درمان را برعهده دارد،می تواند به كاهش مشكلات فرد عقب مانده ذهنی و خانواده او كمك كند.

صالحی خاطرنشان كرد:با اقدامات آموزشی و اجتماعی مناسب می توان یك زندگی طبیعی را برای متبلایان به عقب ماندگی ذهنی فراهم كرد و كیفیت زندگی این افراد را ارتقا داد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha