سلامت نیوز : تركیب مواد شوینده با سفید كننده گاز كلر ایجاد كرده كه با مخاط دهان اسید كلریدریك ایجاد می شود كه بسیار قوی و سوزاننده بوده و باعث علایم شدید تنفسی می شود.
دكتر شاهین شادنیا متخصص سم شناسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مواد شوینده شیمیایی بوده كه به طور عمده خاصیت قلیایی ضعیفی داشته كه اثرات سوزاننده بر روی پوست دارد.
وی با اشاره به اینكه مواد شوینده در تماس با پوست موجب سوختگی خفیف شده كه قرمزی، التهاب و خارش پوست را سبب می شود، گفت: اگر تماس پوست با این مواد زیاد باشد اثرات شدیدتری بر پوست ایجاد می كند.
این متخصص عنوان كرد: تركیب مواد شوینده یا پاك كننده بامواد سفید كننده در فضای كوچك مانندحمام یا دستشویی خطرناك است زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی تركیب این مواد گاز كلر آزاد شده كه با رطوبت مخاط دهان اسید كلریدریك ایجاد كرده كه بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضای كوچك حمام یا دستشویی علایم شدید تنفسی حاصل می شود.
شادنیا خاطر نشان كرد: مهمترین راه برای جلوگیری از این مسمویت ها پیشگیری از تركیب مواد شوینده با سفید كننده است و در صورت كار با مواد شوینده استفاده از دستكش بسیار ضروری است.
وی خاطر نشان كرد: در صورت مسمومیت، خروج فرد از فضای آلوده به این مواد ضروری بوده و باید بلافاصله به محیط آزاد برود تا از اكسیژن هوا استنشاق كند و در صورت مشاهده علایم شدید تنفس مراجعه به اورژانس مراكز درمانی لازم است تا با داروهای كمكی كه متخصصین توصیه می كنند بیمار درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha