دبیر انجمن جراحان عمومی ایران گفت: متاسفانه کوریکولوم در سال‌های اخیر توسط عده‌ای افراد غیرمسئول به عنوان یک عامل برای محدود کردن فعالیت پزشکی به خصوص رشته جراحی عمومی تبدیل شده است.

وزارت بهداشت در بازنگری کوریکوم آموزشی نظر جراحان را لحاظ کند

سلامت نیوز:دبیر انجمن جراحان عمومی ایران گفت: متاسفانه کوریکولوم در سال‌های اخیر توسط عده‌ای افراد غیرمسئول به عنوان یک عامل برای محدود کردن فعالیت پزشکی به خصوص رشته جراحی عمومی تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر فرزاد پناهی در جلسه ای که با محوریت رسیدگی به اعتراضات جامعه جراحان عمومی نسبت به سیر مراحل تصویب کوریکولوم آموزشی و با حضور دکتر ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: بر خلاف اغلب کشورهای پیشرفته که کوریکولوم یا مواد آموزشی کف خدمات ارائه شده توسط گروه پزشکی محسوب می شود در کشور ما کوریکولوم به عنوان سقف فعالیت و مبنای صلاحیت افراد تشخیص داده می شود که متاسفانه این امر، یک اشتباه بزرگ و جبران ناپذیر است. متاسفانه عملا کوریکولوم به جای کف خدماتی که توسط جراحان عمومی انجام می‌شود تبدیل به سقف آن شده و در تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای کوریکولوم تنها مبنا قرار گرفته در حالی که پزشکی که ۲۰ سال پیش فارغ التحصیل شده است نمی‌تواند بر مبنای کوریکولومی که امسال یا سال گذشته ابلاغ شده، تعیین صلاحیت شود.

وی افزود: متاسفانه کوریکولوم در سال‌های اخیر توسط عده‌ای از افراد غیرمسئول به عنوان یک عامل برای محدود کردن فعالیت رشته‌های مختلف پزشکی به خصوص رشته مادر جراحی عمومی تبدیل شده است. نکته‌ای که این گروه در نظر نگرفته‌اند این است که کوریکولوم مصوب امسال برای افرادی قابل اجراست که ۴ الی ۵ سال ‌آینده فارغ التحصیل می‌شود در حالی که پزشکی که ۱۵ الی ۲۰ سال قبل فارغ التحصیل شده توسط کوریکولوم آموزشی زمان خود بایستی ارزیابی شود و در عین حال در کنار کوریکولوم آموزشی باید آموزش‌های کوتاه مدت و بعد از فارغ التحصیلی نیز ملاک تعیین صلاحیت باشد که این نکته متاسفانه توسط مسئولان و عوامل ذیربط به فراموشی سپرده شده است.

 پناهی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد فوق الذکر کوریکولوم علاوه بر مسائل آموزشی اهمیت صنفی ویژه‌ای پیدا کرده است و همین موضوع باعث شد جامعه جراحان عمومی به این مساله توجه خاص داشته باشند.

دبیر انجمن جراحان عمومی ایران با تاکید براینکه محدود کردن رشته جراحی عمومی اتفاق نامبارکی است، گفت: جراحان عمومی در اقصی نقاط کشور در صف اول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند به گونه ای که گاه حضور آنها در مناطق محروم و دور افتاده مانع اعزام بیمار به مناطق شهری و تحمیل هزینه به بیماران می شود. در واقع با محدود شدن کوریکولوم آموزشی جراحان عمومی به پزشکی تبدیل می شوند که بیمار را صرفا به فوق تخصصان و فلوشیپ ها ارجاع می دهند که این امر موجب سرگردانی بیش از پیش بیماران نیز می شود.

پناهی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به رئیس سازمان نظام پزشکی یادآور شد: متاسفانه اخیراً مطلع شدیم همین کوریکولوم محدود شده در حال کوچکتر شدن است که ما از وزارت بهداشت درخواست داریم به جای اعمال سلیقه فوق تخصص ها و فلوشیپ ها در بازنگری کوریکولوم آموزشی جراحان عمومی نظر انجمن مربوطه را شنیدار باشد.

دبیر انجمن جراحان عمومی ایران یادآور شد: جامعه جراحان عمومی خواستار آن است که مسئولان وزارت بهداشت در یک محیط موثر و نه تحت فشار انحصارطلبی هایی که در حوزه های مختلف وجود دارد تصمیمی مناسب برای توانمندسازی جراحان عمومی اتخاذ کند زیرا جامعه ما به جراحان توانمند نیازمند است.

پناهی  خطاب به مسئولان وزارت بهداشت تصریح کرد: بهتر است به حای تربیت ۱۰ نفر در رشته های مختلف یک جراح متبحر تربیت کنیم که این امر به سود نظام سلامت و بیماران است زیرا از ارجاعات بی رویه پیشگیری می کند.

 فاضل: وزارت بهداشت در بازنگری کوریکوم باید به نظر جامعه جراحان عمومی توجه کند

در ادامه، دکتر ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی کشور خطاب به جراحان عمومی معترض که در جلسه حضور داشتند، گفت:  در موضوع کوریکولوم آموزشی سازمان نظام پزشکی همواره نظر جراحان عمومی را قبول داشته و خواهد داشت.

وی افزود:مسئولان وزارت بهداشت بهتر است هنگام بازنگری کوریکولوم های آموزشی نظر گروه پزشکی مربوطه و انجمن علمی را دریافت کند که در این مورد نیز مسئولان باید با برنامه ریزی و شنیدن نظران جامعه جراحان عمومی کوریکولوم را بازنگری یا تعریف کند.

فاضل با بیان اینکه تضعیف جراحان عمومی موجب تضعیف پزشکی می شود، تصریح کرد: علاوه بر جراحان عمومی ما باید به دنبال ارتقا کیفیت و جایگاه پزشکان عمومی نیز باشیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مرزبندی و محدود کردن پزشکان امری غیرممکن است، یادآور شد:طب جدید ما متعلق به غربی و یک طب وارداتی است که غربی ها که متولی آن هستند هیچ گونه مرزبندی برای فعالیت پزشکان قائل نشده اند در واقع در غرب پزشکان براساس توانمندی خود مسئولیت می پذیرند و هیچ محدودیتی برای فعالیت آنها نیست.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی طی نامه ای به مسئولان وزارت بهداشت و شخص وزیر یادآور می شود که بازنگری کوریکولوم آموزشی جراحان عمومی بدون نظرخواهی از سازمان نظام پزشکی منطقی به نظر نمی‌رسد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha