سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: نظام سلامت باید داروها را براساس پایه اثربخشی و اینکه در سطح سلامت عمومی جامعه چه میزان تاثیرگذار است؛ حمایت کند.

واکنش سازمان غذا و دارو به نبود داروی بیماران مبتلا به"اس.ام.ای" در فهرست دارویی کشور

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: نظام سلامت باید داروها را براساس پایه اثربخشی و اینکه در سطح سلامت عمومی جامعه چه میزان تاثیرگذار است؛ حمایت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،کیانوش جهانپور (سخنگوی سازمان غذا و دارو) ، در رابطه با داروی اسپینرازا ساخت  آمریکا که برای بیماران مبتلا به"اس.ام.ای"  تجویز می‌شود، اما هزینه‌ای معادل ۷۵۰ هزار دلار دارد و به همین دلیل تاکنون در لیست داروهای مورد تایید کشور به ثبت نرسیده‌ و بار روانی و مالی سنگینی را برای خانواده‌ها بوجود آورده است، بیان داشت: موضوع واضح است، یک دارو باید هزینه اثربخشی داشته باشد تا در فهرست داروهای رسمی قرار گرفته تا واردات و حمایت از آن در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: تا امروز درخواستی از سوی انجمن‌های علمی مبنی بر اینکه این دارو در فهرست داروهای رسمی کشور قرار بگیرد؛ ارائه نشده است، مضاف به اینکه بحث هزینه اثربخشی این دارو در نظام دارویی مشخص نیست. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز چنین است و این دارو لزوماً به همه کشورها وارد نشده و اگر هم وارد شده برای همه بیماران تجویز نشده و حمایت نمی‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: اگر هزینه اثربخشی یک دارو کم باشد با توجه به سطح هزینه فعلی برای نظام سلامت حمایت نمی‌شود. به هرحال نظام سلامت باید هزینه‌ها را براساس پایه اثربخشی و اینکه در سطح سلامت عمومی جامعه چه میزان تاثیرگذار است، حمایت کند. منابع نظام سلامت مشخص و محدود است و مسلماً اگر قرار باشد در هر موردی استفاده شود، باید در مسیری مصرف شود که هزینه اثربخشی مطلوب داشته باشد و به نظر نمی‌رسد که هزینه اثربخشی در مورد این دارو در حدی باشد که در نظام سلامت ما اثربخشی داشته باشد؛ کمااینکه در نقاط دیگر دنیا نیز مطالعاتی انجام شده و در برخی کشورها این دارو اثربخش نبوده است.

او در رابطه با داروهای شیمی‌درمانی که برخی از آنها به کشور وارد نمی‌شود و بیماران ملزم به استفاده از مشابه داخلی هستند در صورتی که پزشکان در نسخه‌های خود داروی خارجی را تجویز می‌کنند، گفت: وقتی می‌گویند داروهای شیمی‌درمانی اثربخشی لازم را ندارد، یعنی با این داروها آشنا نیستند. بخشی از داروهای شیمی‌درمانی در داخل کشور تولید می‌شود و داروهایی که تولید مشابه داخل و استاندارد لازم را دارند، حمایت می‌شوند؛  مگر اینکه داروی داخلی نیاز بازار داخل را تامین نکند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه در رابطه با داروهای شیمی‌درمانی کلی‌گویی می‌شود. کسانی که می‌گویند داروهای شیمی‌درمانی داخلی اثربخشی لازم را ندارد، نام دارو را ذکر کنند تا ارزش علمی داشته باشد، اینکه به طور کلی می‌گویند؛ داروهای شیمی‌درمانی داخلی اثربخش نیستند، ارزش علمی و فنی ندارد و یک بحث کلی است و مشخص نیست که با چه انگیزه‌هایی بیان می‌شود.

او تاکید کرد: زمانی که ۱۰۰ یا ۲۰۰ قلم دارو زیر سوال می‌رود، این اظهارنظرها از نظر اساسی مشکل دارد. داروهای شیمی‌درمانی ایرانی سال‌ها است که در داخل مصرف می‌شود و حتی نمونه‌هایی نیز صادر شده است و مطالعات بالینی نیز در این خصوص انجام شده است. دارویی بوده که در دنیا تولید شده، مجوز مصرف گرفته و مشابه‌سازی صورت گرفته است و مشابه‌سازی‌ها بر اثر مطالعات بالینی بوده است و هیچ مشکل خاصی هم در این رابطه گزارش نشده است. اگر داروی خاص از یک شرکت خاص مشکل دارد، باید به طور مستقیم عنوان کنند تا بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha