دبیر انجمن پیشگیری از چاقی گفت: بر اساس اعلام رسمی، فروش داروهای لاغری در عطاری ها، شبکه های اجتماعی، بازار و مطب ها غیرقانونی است و فقط با تجویز پزشک باید مصرف شود.

فروش داروهای لاغری بدون تجویز پزشک غیرقانونی است

سلامت نیوز: دبیر انجمن پیشگیری از چاقی گفت: بر اساس اعلام رسمی، فروش داروهای لاغری در عطاری ها، شبکه های اجتماعی، بازار و مطب ها غیرقانونی است و فقط با تجویز پزشک باید مصرف شود.

به گزارش سلامت نیوز، محمد هاشمی در گفت وگو با ایرنا افزود: بیش از 50 درصد افراد جامعه مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند و این مساله روند افزایشی دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به ابتلای درصد بالایی از افراد جامعه به چاقی و اضافه وزن، بسیاری از آنها سعی می کنند با داروهای لاغری، دمنوش های گیاهی و رژیم گیاهخواری و خامخواری وزن خود را کاهش دهند.
متخصص بهداشت عمومی و سلامت تصریح کرد: در حالی که همه باید بدانند دارو کالایی نیست که افراد با تشخیص خود تهیه و مصرف کنند و باید توسط پزشک و بر اساس شرایط بیمار و نیازهای او تجویز شود.
هاشمی، تبلیغ دارو را غیرقانونی دانست و ادامه داد: داروهایی هستند که پشتوانه علمی ندارند و ممکن است درجاتی از کاهش وزن را به همراه داشته باشند اما به مرور زمان منجر به ایجاد بیماری و اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن می شوند.
وی توضیح داد: بر اساس مطالعات انجام شده، درصد زیادی از داروهای لاغری منجر به اختلال در هورمون های تیروئید می شود که بیماری پرکاری تیروئید را به همراه دارد و وزن فرد در اثر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.
به گفته دبیر انجمن پیشگیری از چاقی، در برخی از داروهای لاغری نیز ترکیبات آمفتامین مانند شیشه وجود دارد که افراد مانند معتادان پس از مصرف دچار بی اشتهایی می شوند و وزن کم می کنند.
هاشمی افزود: این کاهش وزن پایدار نیست و پس از مدتی افراد بیش از وزن اولیه، چاق می شوند؛ بهترین راه برای کاهش وزن اصلاح شیوه زندگی و تغییر الگوی فعالیت بدنی و غذایی است.

* دمنوش های گیاهی مستندات علمی ندارند
وی با بیان اینکه مصرف دمنوش های گیاهی تاثیر زیادی در کاهش وزن ندارد، اظهار داشت: بر اساس مطالعات تجربی تاثیر دمنوش های گیاهی در کاهش وزن متوسط رو به پایین است و به صرف گیاهی بودن تضمین کننده لاغری و سلامت بدن نیست.
هاشمی ادامه داد: دمنوش های گیاهی با طعم های مختلف در بازار موجود هستند که مصرف زیاد و مداوم آنها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.
وی با اشاره به رژیم غذایی گیاه خواری و خام خواری، گفت: این نوع رژیم غذایی نیز مورد تایید نیست زیرا بدن انسان از طریق مواد غذایی انرژی تامین می کند و مواد اولیه برای ترمیم بافت بدن نیاز دارد.
هاشمی تصریح کرد: الگوی صحیح غذایی به همه مواد از جمله پروتئین های حیوانی نیاز دارد و عدم مصرف انواع مواد غذایی باعث افت ایمنی بدن و تغییر عفونت ساده به بیماری جدی می شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: بدن انسان برای سوخت و ساز به همه گروه های غذایی محتاج است و افرادی که از رژیم های گیاه خواری و خام خواری پیروی می کنند، بدنشان به مرور زمان در برابر بیماری ها ضعیف می شود.
به گفته وی، افرادی که می خواهند کاهش وزن داشته باشند باید زیرنظر پزشک و با انجام فعالیت بدنی برای این منظور اقدام کنند و با خوددرمانی به سلامت خود آسیب نزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha