بر اساس اعلام مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی بر امور جوانان، بیشترین اقدام به خودکشی در سال گذشته، مربوط به استان‌های ایلام با 800 مورد، تهران با 743 مورد و خوزستان با 369 مورد خودکشی بوده است. همچنین استان‌های سمنان با 16 مورد، یزد با 31 مورد و قم با 41 مورد کمترین میزان خودکشی را در سال گذشته داشتند.

ایران از نظر خودکشی به‌وضعیت بحرانی رسیده /مشکلات اقتصادی و بیکاری عامل اصلی افزایش خودکشی در کشور

سلامت نیوز:بر اساس اعلام مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی بر امور جوانان، بیشترین اقدام به خودکشی در سال گذشته، مربوط به استان‌های ایلام با 800 مورد،  تهران با 743 مورد و خوزستان با 369 مورد خودکشی بوده است. همچنین استان‌های سمنان با 16 مورد، یزد با 31 مورد و قم با 41 مورد کمترین میزان خودکشی را در سال گذشته داشتند.


به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ، به گفته «امید محدث»، عامل اصلی افزایش خودکشی در کشور مسائل اقتصادی و بیکاری است. چراکه، دو سوم این افراد مرد هستند و بالای 25 سال سن دارند. موضوعی که کارشناسان اجتماعی هم بر آن تأکید می‌کنند و معتقدند دو عامل مسائل اقتصادی و بیکاری در سال‌های اخیر به افزایش خودکشی در کشور دامن زده است.

تاجایی که شرایط ایران از نظر خودکشی به‌وضعیت بحرانی رسیده است. البته در کنار این مسائل، برخی از کارشناسان هم از افزایش پدیده‌های نوظهوری مانند خودکشی‌های تفریحی خبر می‌دهند و می‌گویند که این معضل در میان جوانان و نوجوانان بشدت درحال افزایش است. البته نکته جالب توجه اینجا است که به‌گفته مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی بر امور جوانان، بیشترین خودکشی‌های زجرآور و دردناک متعلق به زنان است و بر اساس تحقیقات، مردان از روش‌های بدون تحمل درد برای خودکشی استفاده می‌کنند. به‌طور مثال، در میان زنان اقدام به رگ‌زنی و خونریزی مداوم بیشتر دیده می‌شود و در میان مردن سقوط از ارتفاع فراوانی بیشتری دارد.


 محدث با اشاره به افزایش میزان اقدام به خودکشی در استان کرمانشاه در سال گذشته ادامه می‌دهد: آمار خودکشی در استان کرمانشاه  به علت زلزله در سال گذشته افزایش جدی داشت که علت اصلی این اتفاق هم وقوع زلزله و مشکلات اقتصادی‌ای است که به مردم در سال گذشته وارد شد. به‌طوری که در سال گذشته، 209 مورد خودکشی در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است. وی ادامه می‌دهد: تحقیقات نشان می‌دهد علت اصلی اقدام به‌خودکشی به‌علت مسائل اقتصادی و بیکاری است اما در این میان نباید نقش مسائل فرهنگی را هم در افزایش این خودکشی‌ها بی‌تأثیر دانست. به طوری که امروزه برخی از نوجوانان به‌صورت گروهی دست به‌خودکشی‌های جدید و نوظهور می‌زنند و حتی از این صحنه‌ها فیلمبرداری می‌کنند.

البته، آمارهای اعلام شده تنها مربوط به تعداد خودکشی‌های صورت گرفته در استان‌ها است و مربوط به‌خودکشی‌های منجر به مرگ نمی‌شود.
مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی بر امور جوانان با اشاره به اینکه امروز جامعه جوان درگیر آسیب‌های اجتماعی نوپدید است که نیازمند توجه ویژه به این مسأله است، می‌گوید: الگوی نحوه خودکشی در کشور نیز تغییر کرده است و برخی از جوان‌ها از روش‌های نمایشی برای خودکشی استفاده می‌کنند.


4 هزار و 992 اقدام به خودکشی در سال گذشته
چندی پیش «معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان» درباره افزایش خودکشی در کشور هشدار داده و گفته بود، بیشترین آمار خودکشی در کشور مربوط به استان‌های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد است که این موضوع بی‌ارتباط با اشتغال و بیکاری نیست. این درحالی است که «مهدی تندگویان»، معاون ساماندهی امور جوانان این خبر را در گفت‌و‌گو با «ایران» تکذیب می‌کند و می‌گوید: در سال گذشته نزدیک به 4 هزار و 992 نفر در کشور اقدام به خودکشی کردند که بیشترین آمار خودکشی در سال گذشته مربوط به استان‌های تهران و کمترین آمار مربوط به استان یزد است. وی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مداخله کند، می‌افزاید: وزارت ورزش و جوانان دارای 200 دفتر مشاوره‌ای در سرتاسر کشور است و بواسطه این مراکز می‌تواند به جوانان آموزش‌های پیش از ازدواج را ارائه دهد.


تندگویان با تأکید بر اینکه سال گذشته 170 هزار نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند، ادامه می‌دهد: در سال گذشته تنها متأهلین به این دفاتر مراجعه می‌کردند اما در سال‌جاری 60 درصد از مراجعان جوانان مجرد هستند. به همین علت، تنها اقدامی که ما می‌توانیم انجام دهیم مشاوره‌های رایگان برای حل مشکلات روحی و ذهنی به جوانان است.
اورژانس اجتماعی در سال گذشته از 8 هزار و 200 خودکشی پیشگیری کرد
«رضا جعفری»، رئیس اورژانس اجتماعی کشور هم به افزایش مداخله اورژانس اجتماعی برای پیشگیری از خودکشی در استان ایلام اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشترین آمار مداخله اورژانس اجتماعی متعلق به استان ایلام است و به همین علت درنظر داریم بزودی برنامه‌ای با مشارکت وزارت بهداشت و مسئولان استان برای کاهش این معضل بگذاریم.


او البته در ادامه به پررنگ بودن نقش اشتغال و مسائل اقتصادی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: بحران اقتصادی و فشار‌های مالی در افزایش خودکشی در کشور تأثیر به سزایی دارد. بنابراین، درگیری فکری و ذهنی و مشکلات اقتصادی ناخودآگاه باعث فشار به مردم و بویژه جوانان می‌شود.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در سال گذشته توانست از 8 هزار و 200 خودکشی پیشگیری کند، می‌گوید: البته در کنار این مسائل برخی جوانان هم به سمت خودکشی‌های نمایشی متمایل شدند. این جوانان و نوجوانان در حقیقت برای نشان دادن مطالبات و درخواست‌های خود دست به خودکشی می‌زنند تا صدای خود را به اطرافیان برسانند.


افزایش بحران هویت‌یابی در میان جوانان
«احمد بخارایی»، مدیرگروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران هم در گفت‌و‌گو با «ایران» به پررنگ بودن نقش مسائل اقتصادی در افزایش آمار خودکشی در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوع اشتغال در افزایش خودکشی بسیار مؤثر است. چراکه، نبود اشتغال باعث رواج برخی از انحرافات در میان جوانان می‌شود.


وی ادامه می‌دهد: زمانیکه یک جوان هیچ شغل و سرگرمی‌ای نداشته باشد ناخودآگاه به‌سمت رفتارهای پرخطر می‌رود. متأسفانه کشور از نظر اقتصادی و اشتغال در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و همین موضوع باعث بالا رفتن آمار خودکشی در کشور می‌شود. مدیرگروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه با اشاره به خودکشی‌های نوظهور می‌گوید: نوجوان‌هایی که دست به خودکشی‌های جدید و نوظهور می‌زنند می‌خواهند به نوعی پیام خود را به اطرافیان‌شان برسانند. به‌همین علت قبل از خودکشی تصویر و صدای خود را ضبط می‌کنند. بخارایی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از جوانان دچار مشکل هویت‌یابی هستند، ادامه می‌دهد: این بحران باعث می‌شود تا آنها برای پر کردن خلأهای خود دست به خودکشی‌های جدید بزنند و به سمت رفتارهای پرخطر بروند. البته، شبکه‌های اجتماعی هم باعث بالا رفتن جسارت جوانان و نوجوانان برای انجام این رفتارها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha